Archer Maclean's Mercury

Archer Maclean’s Mercury

En gammel spillguru byr på et lekkert puzzle-spill med toppmoderne grafikk. Dette er spillet du vil hate å elske!

Har du noen gang hatt problemer med å legge fra deg noe totalt meningsløst og tidsoppspisende? Har du noen gang sittet time etter time med kabal, tetris eller kanskje Hotell Cæsar? Da tror jeg faktisk Mercury er midt i blinken for deg. Spillet som handler om å føre en metallklump gjennom ulike baner er på papiret noe av det dølleste som noen gang har kommet ut av bakenden til en spillprodusent, og det vi egentlig burde bruke tiden vår på er å jakte ned og lynsje mannen som faktisk bestemte seg for at dette var et prosjekt han ville legge ned tid og ressurser på å utvikle. Men et sted på veien plukket jeg opp spillet og satte det på. Og da måtte det et flatt batteri til for at jeg skulle legge det fra meg igjen.

Mercury er det engelske ordet for kvikksølv, og betegner stoffet i den lille klumpen du fører rundt omkring på brettene. Den er halvveis fast og halvveis flytende, omtrent som utvannet gelé. Den er relativt lettstyrt og passer bra til å komme seg forbi de ulike hindringene du støter på. Etter hvert åpner du også flere stoffer, men de har mange av de samme egenskapene, og de er omtrent like lette å styre gjennom hindringene. For det er ikke bare labyrinter du får bryne deg på. For å få den runde kula frem til mål må du gjør alt fra å lyse opp forskjellige fyrtårn til å skifte farge for å passere fargekodede dører. Av og til trengs også to eller flere forskjellige farger på en gang, og da må du dele deg opp i mindre biter for å klare oppgaven. Og med tanke på at du til enhver tid styrer alle kulene blir det vanskelig å navigere en kule frem til riktig sted uten å sende de andre langt ut på villspor. Det er også dårlig med vegger i denne labyrinten vår. I stedet har du den sorte avgrunnen på alle kanter, så det å ikke falle utenfor kanten blir fort like viktig som å finne veien til mål. Og når bakken begynner å bevege seg frem og tilbake i tillegg, ja da begynner det hele å bli vanskelig.

Men selv om spillet er såpass vanedannende at vi nok fort vil se avvenningsklinikker dukke opp rundt omkring i landet, har det en tendens til å bli litt kjedelig etter et par timer. Det skulle jo bare mangle. Du kommer til nye brett hele tiden, lukker opp flere stoffer og vanskelighetsgraden stiger. Men konseptet er fortsatt det samme. Og konseptet kan bli litt vel kjedelig, skal vi være ærlige med oss selv. Men likevel har utvikleren Awesome Studios vist oss at i en verden med 16,77 millioner farger trenger ikke alt å være svart-hvitt. Det må ikke være skyting, sport eller racing for at det skal være underholdende. Og originalitet må man jo bare applaudere.

Archer Maclean's MercuryArcher Maclean's MercuryArcher Maclean's MercuryArcher Maclean's Mercury
8 / 10
+