Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects

Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects

Føler du for å ta kontrolleren fatt og vise Marvel at du duger som superhelt? Du har muligheten nå!

Enkelt å være helt
Denne gangen har Electronic Arts (EA) gitt oss muligheten til å leke superhelt, uten at man trenger å hoppe fra garasjetaket eller løfte tunge stein så det knaker i ryggraden. Man trenger ikke engang ta på seg stramme strømpebukser eller feste et håndkle rundt halsen. Det eneste man trenger er en konsoll og tilhørende utstyr pluss eventuelt en TV. Og vips så var man klar til å være superhelt dagen lang.

Spillet reklamerer med å være et slåssingspill, et slåssingspill som har en storymodus som er mye rikere på plott enn noe annet slåssingspill. Det er mye mulig at det stemmer, men man må da tenke på hvor svimlende lite story et vanlig slåssingspill faktisk inneholder. Det er ikke mange linjene med tekst, eller mange sekundene med CG-film som skal til for å bli "tidenes mest story-berikede fightingspill".

Skummel skurke-story
Skurken som skaper uro i bakgården heter Niles Van Roekel. Han er visst fra verdensrommet eller samarbeider med noen romvesner eller noe i nærheten av det. Uansett, i forsøk på å lage den perfekte slåssmaskinen har han skapt seks livsfarlige medhjelpere som kalles "Imperfects". Disse er såpass sterke at de gode superheltene svetter litt når de skal slå dem ned i støvlene og sparke dem helt fra Tellus (altså jorda) til hjemplaneten sin.

Opplegget på single-playeren er noe utenom det de fleste av oss er vant med. Det hele starter så greit med et par karakterer å velge mellom. Så slåss man seg gjennom av og til litt meningsløse brett (drep 30 motstandere) og etter hvert har man klart alle oppdragene for den karakteren. Det dukker opp en ny en, så man fortsetter og storyen utvikler seg på sett og vis. Heldigvis er det lagt inn noen vrier og slikt, men det er ikke nok til å redde det noe ensformige opplegget.

EA har vært flinke til å gi oss karakterer, tegneserier og annet spennende materiell å låse opp. Men det har seg slik at dersom du ikke er ett stk. rå Marvel-fan, så vil du raskt finne ut av at det ikke er så kult å låse opp dette stoffet. Hva er vel vitsen å låse opp stoff du ikke interesserer deg for?

Knus omgivelsene!
Omgivelsene man kjemper i er ganske så knusbare og det er klart dette er underholdene. Jeg har jo lenge drømt om å ta tak i nærmeste lyktestolpe og dele ut en hel boks med juling til de stakkarne som er dumme nok til å befinne seg innenfor rekkevidde. Eller hva med å kaste søppelkontaineren i trynet på de utenomjordiske tullingene for å så oppdage at konteineren åpenbart var fyllt til randen med eksplosiver? Slik sett er spillet veldig informativt, for jeg visste aldri at søppeldunker, utbrente kjøretøyer og benker eksploderer når man kaster det...

Selv om dette spillet høres ut som paradis (eller noe sånt...), så er det ikke på langt nær så herlig som det virker. Det er tre-fire forskjellige skurkekarakterer i tillegg til bossene, og de eneste som er litt utfordrende er de som flyr og de som er bosser. Det er klart at når man blir overmannet av syv-åtte stykker kan livet fort bli litt surt, men flyene er håpløse og uskadeliggjøre. Bossene er stort sett godt balansert og byr på en blanding av utfordring og passe smart kunstig intelligens til en forandring.

Man har ofte gått for en mørk og noe dyster look på brettene og dette fører til noen sorte og triste brett. De få områdene man får boltre seg på er ofte kjedlige, fargeløse og lite spennende. Grafisk sett ser de ok ut, men på ingen måte mer enn det. Teksturene er ensformige og kjipe i tillegg til at brettdesignen ikke er blant de beste. Det hadde ikke gjort noe om man kanskje hadde tenkt litt mer på detaljer, enn det man ser at det er blitt gjort i dette spillet.

Det viser seg også etter hvert at spillet sliter litt med å presentere skygger korrekt i forhold til lyskilder noe som kan føre til at du kaster skygge gjennom stein, dører og andre hindringer. Det er også noen av in-game kuttscenene som rett og slett er dårlige rent utseendemessig. Minner ikke om PS2’en i det hele tatt. Det er merkelig at EA har valgt å inkludere scener av så lav kvalitet for det trekker jo inntrykket av spillet ned.

Knuff, knuff, pang, knus
At slåssingspill ofte har en litt monoton og ensformig lydside er ikke å legge skjul på, det er ofte bare en ting som skjer i denne type spill. Lydene spillet byr på er langt i fra originale, men de fungerer greit. Musikken er "helte-inspirert" om man kan kalle det noe sånt, og står godt i stil med stemningen spillet er ment å gi deg. Det hadde likevel ikke gjort noe om man droppet de særdeles lite kreative one-linerene som karakterene alltid hoster frem på begynnelsen av brettet. Spesielt irriterende er det at de fleste karakterene kun har én one-liner å variere mellom, som gjør dette littegranne ensformig.

To-spillermodusen er vel egentlig den delen av spillet som har mest potensiale til å bli morsom, men den klarer egentlig ikke helt det heller. På grunn av spillets få brett og at man faktisk ikke kan ha det moro før man har vært igjennom story-modusen, så tar det mye forarbeid før man kan ha det kult her. Det er kun vanlig VS-spill, det vil si at to spillere banker hverandre, noe som kan bli litt ensformig.

Online-delen av spillet er bra bygd opp, og man trenger ikke tulle og dille med masse vanskelige ting som man ikke skjønner noe av. Man bare trykker på "Play Now!" og så ordner ting seg stort sett. De eneste problemene jeg støtte på var litt ustabilitet på tjenesten, noe som førte til at man hele tiden ble koblet av mens man valgte karakter og litt få deltakere på serveren. De gangene jeg var på så var det mellom 0 og 5 personer å spille med og det er ikke så veldig mange. Og å spille mot en person som ligger omtrent 13 level’er over deg er ikke noe som man ler spesielt lenge av om gangen... Men igjen. Dette har rett og slett en tendens til å bli ensformig.

De fleste av dere legger vel etter hvert merke til et mønster her. Spillet er i og for seg bra, sånn dersom du ser bort i fra noen grafiske unøyaktigheter og vanskeligheter, men det er så forbaska ensformig. Story-modusen tilbyr mange forskjellige oppdrag, men mange på samme sted og med ganske likt oppdrag. Litt spennende at EA prøvde, men spillet er for halvhjertet til at det kommer spesielt langt opp på lista.

Marvel Nemesis: Rise of the ImperfectsMarvel Nemesis: Rise of the ImperfectsMarvel Nemesis: Rise of the ImperfectsMarvel Nemesis: Rise of the Imperfects
6 / 10
+