Marc Ecko's Getting Up: Contents under Pressure

Marc Ecko’s Getting Up: Contents Under Pressure

Dette er Oslo Sporveiers verste mareritt, og David spiller hovedrollen. Bli med ut på taggetokt med Skovly og hans crew!

Natten har festet sitt grep om drabantbyene, sakte sniker den seg innover hovedgatene. De få lyktestolpene som ennå har lyspærene i behold kaster et dunkelt lys over den våte brosteinen. Det meste er mørkt og trist, men det finnes lys i tunnelen. Et fargespekter av en annen verden. Fantasien setter ingen grenser, men det gjør myndighetene og ikke minst dine rivaler. Finn frem hettegenseren, spraycans og en "I-don’t-give-a-fuck" attitude og du er mannen/kvinnen for oppgaven.

Det trengs ikke avansert molekylforsking til for å skjønne at dette spillet vil tiltrekke seg oppmerksomhet. Allerede i planleggingsfasen av spillet figurerte New Yorks borgermester Michael Bloomberg i media og ytrets sine bekymringer, men til ingen nytte. Atari sitt prosjekt Getting Up - Content Under Pressure er på vei til et gatehjørne nær deg. Det hele under regi av graffitikunstner og klesdesigner Marc Ecko. Ecko er nemlig også mannen bak det svært populære og suksessfulle klesmerket *ecko untld. Med andre ord en mann det oser respect av, og en mann som har fingrene sine i flere innbringende paier, som for eksempel hip-hop bladet Complex Magazine.

Nå er det verdt å merke seg at spillet ikke glorifiserer livsstilen til graffitikunstnere og taggere - alt er ikke bare pastell. Selv om du scorer mye poeng på å lage en stilren piece på en "lovelig" vegg, så kan du på den andre siden hente mye respekt ved å tagge på en offentlig bygning eller bombe en politibil med klistremerker.

Plottet kan vi skjære ned til en enkel setning: du starter nederst på rangstigen, og du skal klatre til topps ved å spre navnet ditt. Du kontrollerer hovedpersonen Trane, en ung og naiv guttunge som drives fremover av ønsket om å bli den største. Men han møter motgang - mye motgang. Familie, byens korrupte borgemester og hans undersåtter, og ikke minst det rivaliserende crewet.

Stemmen til hovedpersonen Trane er gitt av Talib Kweli, og i løpet av spillet treffer du også Sean "Diddy" Combs, Brittany Murphy og Andy Dick. Det mangler ikke mye på lisensfronten, foruten disse mediekjenningene vandrer flere av graffitimiljøets legender gatelangs. Disse spiller en sentral rolle i oppbygningen av din Black Book. En slags logg hvor du fører opp ditt og andres arbeid til videre inspirasjon. Naturlig nok plukker opp nye triks i løpet av spillets gang, noe som medfører tøffere og mer avanserte kunststykker.

Det har versert rykter om at spillet skulle bli en slags urban Prince of Persia modifikasjon. Det er liten tvil om at det kommer til syne elementer i gameplayet som kan bygge opp under det ryktet. Klatringen, balansering og snikangrep gir litt den samme følelsen, men noen direkte likheter er det ikke. Foruten Prince of Persia så genererer Getting Up - Content Under Pressure også GTA og Tony Hawk vibber. Gameplayet sett under ett er helt midt på treet, ikke noe innovativt eller spennende.

Mens handlingen drives frem av videoklipp mellom hver spillsekvens er dine oppgaver stort sett de samme. Spray, tagg eller sett navnet ditt på flest mulig steder (helst ved å ødelegge andres signatur), slå ned de som står i veien, og skulle det blir for mange av dem - løp i sikkerhet. Og slik går tiden, med noen små unntak. Relativt ensformig, dessverre, for dette er en god ide, men potensialet er ikke brukt til det fulle. Kampscenene og den generelle slåssingen er ikke direkte imponerende, med det er imidlertid heller ikke spillets hovedfokus.

Alfa og omega er - som Ecko selv sier: "Get in, get up, get out". Dette medfører at du må tenke litt før du begynner å besudle enn vegg med spraymaling og engasjement. Det er som regel en fordel å ha to alternative fluktruter da en av de gjerne blir stengt av illsinte rivaler eller humørløse politimenn.

Marc Ecko’s Getting Up: Contents Under Pressure når ikke helt opp til toppen, men det ligger vel i kortene at vi fort kan få en oppfølger som tar konseptet et steg videre. For all del, husk å skille mellom fantasi og virkelighetsom, som "Bare Egil Band" så fint sa det:
"Hvis du synes tagging er så jævlig tøft, så kan du ta å tagge deg sjæl i ræva"

Marc Ecko's Getting Up: Contents under PressureMarc Ecko's Getting Up: Contents under PressureMarc Ecko's Getting Up: Contents under PressureMarc Ecko's Getting Up: Contents under Pressure
6 / 10