Du skulle skamme deg hvis du ikke har spilt noen av de mange Battlefield-spillene. Her kan du vitterlig nok hoppe inn på slagmarken og delta i heftige sammenstøt til vanns, til lands og i luften. Battlefield blander sammen alle disse tingene, så uansett hvor mye du vil kjempe mot vennene dine som infanterist eller pilot, står du fritt til å velge. Utvikleren har inntil videre kastet meg rundt i både 2. verdenskrig, Vietnam og diverse midtøstlige konflikter.
Som oppmerksom leser vet du allerede at jeg med det siste spillet i hendene har hoppet rett inn i Herrens år 2142, hele 200 år etter de heftige begivenhetene i det første Battlefield-spillet. I sakens natur beveger vi oss selvsagt fra kamper basert på historiens gang over til ren science fiction. En ny istid har skapt kaos på kloden og i stedet for oppdelinger i Tyskland og England, eller for den saks skyld USA og Midtøsten, har vi to stridende parter kalt The Pan Asian Coalition og The European Union. Tro ikke at det er snakk om det fredelige EU eller FN med Kofi Annan i spissen, nei du, det er snakk om store krigsmaskiner i beste stil. Vi har naturligvis Russland og diverse andre skurkestater på den ene siden, og restene av den vestlige verden på den andre. Egentlig er det ikke spesielt interessant i lengden, fordi det gjelder stort sett bare å komme seg ut og slåss. Det eneste du skal huske er at alle de som er markert med røde firkanter er badguys, så fyr løs soldat!
Allerede fra første bane hvor jeg hopper inn i rollen som en futuristisk soldat bevæpnet til tennene, føler jeg meg enormt veltilpasset. Som herdet Battlefield-spiller er alt ved 2142 forbausende velkjent og intuitivt - sistnevnte gjør seg også gjeldende for nye spillere. Jeeps og gamle Sherman-tanks er erstattet med gigantiske roboter (såkalte mechs) og kjøretøyer som trosser tyngdekraften. Banene spenner over interessante landskap hvor en del av dem bærer preg av klodens nye kommende istid. Men faktisk går det ikke lenge før jeg selv må stille meg det spørsmålet om 2142 egentlig er Battlefield på nye flasker. Det er faktisk det, men også mye mer. Alle grunn-elementene er bevart med stil, men en verden av mange nye små tilføyelser og tweaks løfter opplevelsen, slik at spillet ikke føles som en mod til Battlefield 2.
Er du også en av dem som har sittet i sene nattetimer og sett på diverse militærprogrammer på Discovery Channel, vet du at fremtidens infanterister vil ha et hav av elektroniske hjelpemidler til sin disposisjon. Jeg tror nok DICE har sett litt på disse programmene, for troppene er nå utstyrt med mange smarte gadgets. En av de mest brukbare er et slags automatisk rapporteringssystem. Det fungerer slik at når du eller en annen fra ditt lag for eksempel spotter en mech på banen, så blir det øyeblikkelig synlig for alle de andre i troppen på minikartet. Dette fungerer veldig godt og gir god anledning til mer lagspill. Av andre ting kan vi nevne en ekstremt smart kamuflasjedrakt og selvskytende maskingevær. Egentlig er det ikke snakk om store oppfinnelser, kanskje med unntak av noen EMP-drevne skyttere, men ellers fungerer alt etter gamle prinsipper.
Et aspekt av Battlefield 2 som utviklerene har revidert kraftig, er maktfordelingen mellom luftfartøy og resten. Flyene i Battlefield 2 har vist seg å være veldig ødeleggende så snart det sitter en kompetent pilot i cockpiten - så kraftfulle at luftstyrken kan være avgjørende i kampens hete. I Battlefield 2142 er flyene vesentlig svakere, samtidig som både infanterister og mechs har en del snacks i arsenalet.
Den store nyheten som har vært på DICEs lepper de siste månedene, er Titan-modusen. De av oss som har fulgt serien er en anelse lei av de samme modusene, men nå har de introdusert en spennende avart av conquest modusen. Hver side har et kjempestort moderskip, en titan, som er beskyttet av energiskjold og det gjelder å ødelegge fiendens titan mens man beskytter sitt eget skip. Dette gir anledning til mye frem og tilbakeløping, men jeg fant det enormt forfriskende.
Jeg har vært en stor fan av Battlefield-konseptet siden jeg første gangen kastet meg ut som kontorgeneral. Gjennom de siste par årene har franchisen utviklet seg og modnet på en fin måte. Spillene føles som gode klesplagg med forskjellige motiver. Et gjennomtestet gameplay med nye fasetter, en teknisk side hvor lyd og grafikk fungerer bra. Vi skal ikke være vanskelige og er klare for en ny runde.