LIVE
HQ
logo hd live | No Rest for the Wicked
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Norsk
      Gamereactor
      anmeldelser
      Tomb Raider: Anniversary

      Tomb Raider: Anniversary Edition

      For å feire Laras tiårsdag har Crystal Dynamics gått tilbake til Toby Gards opprinnelige huler og søkt etter skatter...

      Abonner på vårt nyhetsbrev her!

      * Påkrevd felt
      HQ

      Peru, 1996: Lara Croft er i de snødekte fjellene i Sør-Amerika på oppdrag fra industrialisten Jacqueline Natla, for å finne en arkeologisk gjenstand som skal stamme fra selveste Atlantis. Lara og kjentmannen hennes kommer frem til en massiv dør i fjellveggen, som Lara klatrer opp og åpner. Fire ulver styrter ut og før Lara får skutt alle, har de drept guiden. Alene fortsetter Lara innover i den mørke korridoren. Dette skal være veien til den glemte byen Vilcabamba. Bak henne lukker de tunge steindørene seg med et drønn.

      Slik åpnet det uforglemmelige første Tomb Raider-spillet, og slik starter også den nye versjonen. Stedet er det samme og heltinnen seg selv lik, men det har gått elleve år og Tomb Raider-serien har både lykkes høyt og feilet dypt siden den gang. Grunnsteinene i historien til det første spillet har blitt beholdt, men dialogen og interaksjonen mellom spillfigurene har blitt fyldigere og mer raffinert. Lara er mer menneskelig og de gamle motstanderne Larson og Pierre er ikke like idiotiske og hodeløse som før. Det er selvsagt den nye grafikken du legger merke til aller først. Laras verden består ikke lenger bare av firkantete blokker og plattformer i grove mosaikkliknende piksler, men av naturlige former, elegant arkitektur, og vakkert detaljerte teksturer. Som i det første spillet er det en fornøyelse å bare gå rundt og nyte de nydelige rommene og detaljene i omgivelsene. Fargene er duse og litt kjedelige, for her er mye teingrått og sandbeige, men elegante små detaljer som flygende insekter og lader som faller gjennom solstråler har blitt lagt til med fin effekt.

      Selvfølgelig har de flotte bevegelsesanimasjonene g de gode kontrollene fra egend blitt beholdt, men endret litt. Lara har fortsatt gripekloen og en ny og spennende funksjon har blitt lagt til den. Nå kan du gå på veggene, og det gjelder for minst en hoppeutfordring som virkelig krever sitt. Jeg klaget på at Legend var for lett, men her har vanskelighetsgraden gått opp og både hjerne og fingre har fått mange flotte oppgaver å bryne seg på.

      Plattformgåtene er like logisk oppbygdog gir like mye glede når du klarer dem, som i originalspillet. Motstanderne er for det meste dyr, men de har blitt iltrere. Spesielt bossene virker som om de har tilbrakt de siste elleve årene i treningsstudio, for de har blitt harde og vanskelige å slå på en måte som tærer på tålmodigheten. Bosskampene er dermed mer frustrerende enn spennende, og det er synd. Anniversary foregår på de samme stedene som i originalen, og noen av rommene ser nesten like ut, men de fleste er nye, med helt nye gåter.

      Dette er en annonse:

      Balansen mellom nyskapning og nostalgi er perfekt. Et par steder brukes også det du husker fra originalspillet mot deg, til herlig overraskende effekt. Stikkordet her er tannhjul og mumier. Siden det aller meste er nytt, er det ikke noe problem å spille Anniversary om du ikke har spilt originalspillet. Det eneste du går glipp av er store mengder glede som skyller innover deg når du ser steder som "den glemte dalen", St. Francis' Folly og Midas-palasset igjen i all sin oppdaterte skjønnhet. Og ja, hopper du opp i hånden til kong Midas, skjer akkurat det samme som før!

      Musikken er også en fin blanding av velkjent og nytt. Det flotte hovedtemaet fra
      originalspillet har blitt beholdt, og har om mulig blitt enda vakrere. Det meste av musikken ellers er ny og har fått en fantastisk klangdybde og det samme gjelder lydeffektene, som bidrar fint til å gi den samme småekle og klaustrofobiske stemningen fra spill nummer en.

      Spillet er heldigvis ikke bare mer utfordrende enn Legend, men også lenger. For dem som synes plattformgåtene ikke gir nok knall og fall, finnes det mengder av skjulte gjenstander som ligger vanskelig tilgjengelig og som låser opp ekstramateriale. På samme måte som i Legend, er der også ekstra gåter hjemme på godset til Lara.

      Alt i alt har Tomb Raider Anniversary blitt et flott tillegg til Tomb Raider-spillene og styrker serien meget bra. Spillet har blitt fantastisk vakkert og fått mye bedre kontroller, Tomb Raider Anniversary er en vellaget oppdatering og et herlig gjensyn med et av verdens mest kjente konsollspill.

      Dette er en annonse:
      Tomb Raider: AnniversaryTomb Raider: AnniversaryTomb Raider: AnniversaryTomb Raider: Anniversary
      09 Gamereactor Norge
      9 / 10
      +
      Nydelig grafikk, gode kontroller, mye underholdning. q q
      -
      Tullete og overdrevent vanskelige bosser.
      overall score
      er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

      Relaterte tekster

      Tomb Raider: Anniversary EditionScore

      Tomb Raider: Anniversary Edition

      ANMELDELSE. Skrevet av Berit Ellingsen

      For å feire Laras tiårsdag har Crystal Dynamics gått tilbake til Toby Gards opprinnelige huler og Berit har søkt etter skjulte skatter og løst utfordrende oppgaver...



      Loading next content