Ja, jeg vet at jeg har mast om dette mange ganger tidligere. Sikkert til det kjedsommelige for noen. Jeg brukte tid på det i Spillmagasinet, og har brukt tid på det her i Gamereactor. Mario Smash Football er et av de mest undervurderte spillene noensinne.
Mario Smash Football, som kom til Gamecube for noen år siden, er et utrolig undervurdert fotballspill. Det finnes ingen realisme, ingen dommere, det er ren steroide-action basert på Mario og kompisene. Man bare må kose seg. oppfølgeren Mario Strikers Charged til Wii bygger videre på fundamentet fra forrige spill, både på godt og vondt.
Selvsagt ser det vesentlig bedre ut, det er onlinestøtte og man har flere muligheter. Det dukker imidlertid opp et par småting underveis som burde vært bedre gjennomtenkt. Det er noe nytt rent spillteknisk i årets spill, og det mest nevneverdig er Supercharge-skuddene, og muligheten til å blokkere disse ved å gjøre Megasaves.
Ja, det var superskudd i forrige spill, men ikke av dette kaliberet. Supercharge gjør at hvis du timer riktig kan du få det til å regne seks baller i forrykende tempo. Stilig! Spiller du turnering mot maskinen er det duket for strålende underholdning, og vanskelighetsgraden er akkurat passe hvis du skrur den opp.
Lavest må være beregnet for barn. Det er bare å takle, skyte, passe, supercharge og kose seg.
I flerspillermodus blir det imidlertid litt for stillestående. Det kommer selvsagt an på hvem man spiller mot, men tendensen er helt klar, og alle prøver å få så mange Supercharges som mulig. Disse tar tid, så er det motstanderens tur til å prøve å redde, og dermed så blir flyten i spillet brutt opp. Mario Strikers Charged er moro og alt vi håpet på, men heller ingen overraskende godbiter.