Halo 3

Halo 3

I Halo 3 avsluttes Master Chiefs episke science fiction-saga om ringverdenene, Covenants og menneskenes skjebne. Det siste kapittelet i Bungies spilltrilogi er ferdig, og vi har satt karakter!

Altfor mange glimrende spillopplevelser har blitt offer for den nådeløse hype-døden. Uker, måneder og år før et etterlengtet spill nærmer seg hyllene, har magasiner og spillnettsider proklamert sine enorme forventninger, og altfor mange ganger har vi blitt skuffet. Veldig skuffet. Se bare på S.T.A.L.K.E.R., Quake 4 og ikke minst Resistance: Fall of Man. Det er praktisk talt umulig å tilfredsstille en hel verden med enorme forventninger. Vel, uansett hvor høye forventninger du har til Halo 3 - de må gjerne være av astronomiske dimensjoner - Halo 3 innfrir. Alle.

Følelsen idet jeg inntar den grønne Mjolnir-rustningen er av en annen verden. Alle hår på hele kroppen reiser seg i giv akt. Jeg trenger noen sekunder på å ta innover meg at det avsluttende kapittelet i tidenes beste spilltrilogi er i ferd med å utfolde seg rett foran mine uskyldsblå. Og helt fra første øyeblikk er dette et mesterverk. Helt fra jeg plukker opp kontrollen og tar mine første skritt som Master Chief, i en lysning i den afrikanske jungelen, og bare innser at Bungie har laget noe av det vakreste jeg har sett. Nå begynner det...

De første minuttene går med til å løpe rundt som en unge i en godtebutikk. Jeg skal se på alt. Steiner, bakken, trærne, buskene, menneskene, vannet, solen, lyset. Alt. Jeg kniser som en skolejente der jeg sitter helt ytters på kanten på den hvite skinnstolen i Microsofts spillerom. Halo 3 føles akkurat så perfekt som en hel verden har håpet på.

Det tar ikke lang tid før de første Covenant-soldatene prøver seg, og jeg får en unnskyldning til å teste den gode, gamle Assault-rifla vi kjenner fra eneren. Den er lett og leken og kjapp, og like effektiv som før. Nydelig. Små, dumme Grunts faller, en etter en, og skriker seg imellom at Demonen er tilbake. Og det er jeg...

Jeg skyter meg vei gjennom jungelen, og etter kanskje en time - jeg mister helt begrepet om tid i min lykkerus - begynner det å bli lenger mellom trærne. Snart er det bare busker, og jungelen er lagt bak oss. Vi er kommet til en klippe. Dette var et viktig punkt i spillet for meg, for det var her det gikk opp for meg hvor enormt Halo 3 er. Hvor levende denne verden er. Under klippen ligger en kolossal savanne med brennende vrakrester fra gigantiske romskip. Skip som har blitt skutt ned i massive romkamper tusenvis av kilometer oppe, ligger nå og ryker på en savanne i Afrika, rett under meg.

Det er så vakkert, dette. Alle verdenene man skal skyte seg gjennom er så nydelige at man blir bare gående og titte seg rundt og måpe. Paletten Bungie har malt dette med er bare fantastisk. Å se himmelen i en gradient fra rødoransje, innom grønn, blå, lilla og til mørk, mørk blå, nesten sort, tar pusten fra meg. Halo 3 er et kunstverk. Man kan argumentere for at det teknisk sett ikke er det beste vi har sett, men artistisk og designmessig er det bare fascinerende vakkert.

Selv om Halo 3 begynner bra, så blir det bare bedre jo lenger du spiller. Men det skiller seg egentlig litt fra de to andre spillene. I Halo: Combat Evolved spesielt var det mange store, åpne områder med masse fiender. Så gikk du gjennom en liten passasje til neste store, åpne område, og enda flere fiender. Joda, det var gøy det, for AIen var såpass god at fiendene klarte å være en reell utfordring. De søkte dekning, angrep i grupper, og tvang deg til å tenke gjennom valgene dine. I Halo 3 er banene tettere og trangere. Det er litt mer lineært. Det er selvsagt store områder her også - med enorme, episke kamper, mye, mye større enn i noen av de tidligere spillene - og totalt sett fremstår det som en mer balansert og variert spillopplevelse enn før.

Halo 3 byr på masse nytt utstyr som, om det brukes rett, kan avgjøre kamper. Bobleskjoldet som de fleste sikkert kjenner fra traileren er uhyre effektivt om helsemeteret blinker rødt samtidig som det skriker i høytalerne. Sleng ut et skjold, få igjen pusten og helsa, og du er klar for å fortsette kampen. Eller hva med å sette opp et permanent skjold for dine lagkamerater? Eller vil du prøve deg på den tause metoden? Bli usynlig for en kort periode, og snik til deg strategiske fordeler som for eksempel et fastmontert maskingevær, og ta opp kampen derfra.

Om taktiske avgjørelser ikke ligger i din natur, kan du selvsagt gjøre det på gamlemåten. Det føles fortsatt like godt å bare storme mot en fiende mens jeg fyller ham med bly, for så å avslutte hans miserable liv med å plante kolben min i panna hans. Eller hva med å slenge en plasmagranat i buksene på en Elite, og bare se hvordan eksplosjonen løfter ham himmelhøyt? Joda, det funker det også...

Halo 3 er fortellerteknisk mye bedre enn de forrige spillene. Timingen til Bungie er alltid perfekt, og sitter bedre enn noensinne. Greit, en historie har blitt fortalt bedre før, men den filmatiske gjengivelsen av Halo-universet er fabelaktig. Jeg tror på historien. Jeg tror på karakterene. Jeg tror på legenden. Jeg tror på myten. Jeg tror.

Det er så mange ohhh! og ahhh!-øyeblikk i Halo 3. Mer enn i noe annet spill jeg har spilt. Mer enn i Gears of War. Mer enn i Bioshock. Mer enn i Half-life 2. For eksempel når du titter opp mot tretoppene i jungelen i Afrika, og den tette vegetasjonen slipper gjennom noen få skinnende solstråler som treffer det grønne gresset like bortenfor. Ohh. Eller første gang du kommer tett opp mot fienden din, og oppdager hvor utrolig detaljert og levende han er. Aahhh. Eller alle de enorme kampene med Scarab-tanksene. Ooooohhhhh! Og flykampene! Aahhahahahah! Jeg blir helt knisete bare jeg tenker på det!

Det er kanskje ikke helt rettferdig å gi dette 10 i holdbarhet når enspillerkampanjen bare varer i åtte-ni timer. Enda kortere om du spiller co-op. Men når vi tenker på at vi kommer til å spille Halo 3 multiplayer online i flere år fremover, så fortjener den langt mer enn vår ydmyke karakterskala kan tilby. Multiplayerdelen er en eneste stor lekestue stappfull av krutt, og hele sulamitten kommer til å detonere i et inferno av flammer, røyk og pur spilleglede i hver eneste match.

Det er lett å se at gutta i Bungie har spilt mye Half-life og Gears of War. Samtidig kan man si at det er lett å se at gutta hos Valve og Epic har brukt enormt mange timer på Halo-spillene. De tre studioene utgjør eliten i denne sjangeren, og har påvirket hverandre hele veien. Nå tar Bungie det hele enda et skritt lenger.

Det mest imponerende er hvor komplett det hele er. Alle bestanddelene er nydelige hver for seg, men når de kommer sammen, oppstår det pur magi. Kampene, grafikken, balansen, våpnene, kjøretøyene, AIen, fiendene, dynamikken, variasjonen, historien, designet, musikken. Alt. Alt er riktig. En fullendt spillopplevelse som avslutter tidenes beste spilltrilogi. Halo 3 er som den beste berg og dal-banen du noensinne kommer til å ta. Da jeg var ferdig med kampanjedelen, hadde jeg bare lyst til å spille det om igjen med en gang. Og enda en gang. Og enda en gang. Halo er en religion, Master Chief er Gud, og jeg tror. Amen.

Når Halo 3 nærmer seg slutten, og Master Chief avslutter sitt tredje kapittel i denne serien, føles det bare fullkomment. Jeg er lykkelig. Helt sant. Lykkelig. Jeg er lettere i steget nå enn før. Jeg har færre bekymringer nå. Sirkelen er komplett. Jeg er lykkelig.

Halo 3 overgår ikke bare de to foregående spillene, det overgår alt annet jeg noensinne har spilt. Dette er den letteste karakteren jeg har satt.

Halo 3 er den største spillopplevelsen i mitt liv.

Halo 3Halo 3Halo 3Halo 3
10 Gamereactor Norge
10 / 10
+
Nydelige kamper, lekker grafikk, flotte våpen, gromme kjøretøy, mesterlig multiplayer-støtte og co-op, flott musikk, perfekt timing.
-
Vi vil spille mer i singleplayer-delen! En anelse blek 5.1 lydmiks.

En annens mening

Joachim Gresslien:
Egentlig er det liten vits å sammenlikne dette spillet med noen andre, rett og slett fordi det er i en klasse for seg. Det er bare Halo som kan levere den særegne Halo-følelsen, og du som har spilt spillene før vil nikke anerkjennende. Den frenetiske actionfesten fra det første spillet er tilbake, men denne gangen langt mer gjennomført. Dette er det beste spillet i serien, punktum.
10/10

• Solmyr Raven
    Hvor var du da Oddvar Brå brakk staven? Selv var ikke jeg tørr bak øra enda, men da Halo 3 kom ut var jeg alt annet enn hvor jeg ønsket å være... 10/10