Super Mario Galaxy

Super Mario Galaxy

Verdens beste rørlegger leverer et av de beste plattformspillene i historien. Nintendos største stjerne vender tilbake, og Carl Thomas er i himmelen!

Jeg skal ærlig innrømme det. Selv om jeg har gledet meg mer til Super Mario Galaxy enn noe annet spill i år, har jeg ligget våken om nettene og stirret i taket. Jeg har bekymret meg for dette verdensrom-greiene. Mario bor i Soppriket, ikke på Sopplaneten. Han er rørlegger, ikke astronaut. Skal han liksom få laserpistol og reise til Mars for å zappe grønne menn? Dette har gått utover søvnen min. Men la meg si det sånn, de siste ukene har jeg sovet som et barn hver kveld med et stort smil om munnen.

Det er lenge siden det har kommet et skikkelig Mario-spill nå. Luigi's Mansion kan knapt kalles noe Mario-spill, og Super Mario Sunshine ble en gedigen skuffelse. Selv om det er et hyggelig og pent spill, så har det ingenting å stille opp med mot høydepunktene i serien - Super Mario Bros. 3 og Super Mario 64. Derfor har det blitt knyttet ekstra høye forventninger til rørleggerens Wii-versjon. Det er på tide at den tykkfalne italieneren innfrir.

Jeg gliser fra øre til øre når gang jeg starter opp Super Mario Galaxy. Med den røde kjeledressen og den bølgete barten står han der. Rett foran meg. Mario. Ikke noen papirvariant, ikke noe tullete fotballspill eller fjåsete "partyspill". Det er ordentlig Mario. Mario som vi har ventet på helt siden vi samlet alle 120 stjernene i Super Mario 64. Det er ti år siden. Et decennium. Nå er han her. Og følelsen av å spille Mario igjen er helt fantastisk.

Jeg plukker opp nunchucken og løper rundt meg selv av lykke. Jeg er tilbake i Soppriket, og jeg elsker det fra første sekund. Omkring meg er det flere titalls sopper som er like glade for å se meg igjen, som jeg er for å se dem. Etter å ha snakket med alle sammen, løper jeg opp en bakketopp, og ser de røde spirene over åskammen. Slottet ser helt fantastisk ut der det ligger så fredlig og speiler seg i vannet nedenfor. Jeg løper videre og må fnise litt av at jeg kjenner meg igjen i slottsgården. Jeg føler meg nesten hjemme. Men midt i idyllen skjer det som alltid skjer...

Med et brak smeller en enorm kanonkule gjennom et tårn, og ned fra himmelen kommer flere kampskip seilende med Bowsers flagg til topps. Marios erkefiende har som vanlig onde hensikter, og denne gangen er han større, skumlere og mer sint enn noen gang. Med noen enorme kjettinger fester krigsskipene tak i Peaches slott, og før du rekker å si spaghettibolognese, forsvinner hele slottet - med Peach inni og Mario på trappene - til himmels og ut i verdensrommet. Og dermed var alt på plass for å gi oss en spillopplevelse av de sjeldne.

Galaxy er bygget opp på samme måte som Mario 64. Du skal samle stjerner, og jo flere stjerner du får, jo mer av verden kan du utforske. Veldig enkelt. Men i steden for å løpe fra rom til rom i et slott og hoppe inn i forskjellige malerier som i Super Mario 64, skal du her løpe fra observatorium til observatorium og reise til forskjellige planeter. Men målet er det samme - redde prinsessen og samle 120 stjerner.

Etter en rask liten innføring i kontrollen, kommer jeg til min første bane hvor jeg skal samle min første stjerne. Spillet er for alvor i gang, og jeg kjenner det med en gang. Det føles som å spille Mario 64 igjen. Denne følesen av at det er noe helt nytt, noe man ikke har gjort før, men likevel så kjennes det logisk og velkjent øyeblikkelig. Akkurat som i Mario 64.

Den korpulente italieneren er i storform, akkurat som vi elsker å se han. De ulike draktene er tilbake, og vi får blant annet hilse på bie-Mario og spøkelse-Mario, pluss en rekke til som jeg ikke får lov til å fortelle om enda. Men jeg kan si såpass mye som at det blir veldig gøy, og en anelse nostalgisk også.

Bosskampene er et kapittel for seg. Allerede på første brett møter du en stor potteplante som er sulten på en viss italiener med pastastuffing, og dette møtet legger lista for resten av spillet. Alle bossene er morsomme, kreative, sjarmerende, skumle og utfordrende, men mest av alt underholdende å kjempe mot, og absolutt noen av denne galaksens mange høydepunkt.

Etter å ha sett alt av videoer og skjermbilder som har dukket opp på nettet det siste året, har jeg vært engstlig for at dette kom til å bli veldig vanskelig. For det ser minst sagt forvirrende ut når Mario løper opp ned på liten planet, tar spinn-angrep og hopper på en skilpadde, før han skyter seg til himmels med en slags stjernekanon. Man blir bare sittende med hodet på skakke å se for seg den fingergymnastikken man må gjennom for å utføre dette. Det er heldigvis ikke tilfellet. Jeg nominerer herved kontrollen i Galaxy til verdens åttende underverk. Hvordan man kan gjøre så mye forskjellig med en så enkel kontroll står for meg som et mysterium. Alt du vil gjøre er umiddelbart tilgjengelig for dine fingertupper. Og alt funker. Kontrollen er superpresis, responsiv og enkel. Hoppe med A, skyte stjernebiter med B, og med et lite vift med Wii-moten tar du et spinnangrep. Og det er det hele.

Om du peker Wii-moten på skjermen, får du opp en liten stjerne som viser hvor du peker. Med denne kan du blant annet navigere deg rundt på spesielle gravitasjons-stjerner, og plukke opp små stjernebiter som ligger rundt om bare ved å peke på dem. Deretter kan du bruke de samme stjernebitene til å skyte på fiender eller fore sultne stjerner. Hvis du har en en ekstra Wii-mote, kan du også ta med deg en medhjelper. Det er stadig kun den ene som har kontrollen over Mario. Den andre spilleren får en ekstra liten stjerne på skjermen. Med denne kan medhjelperen bidra med å samle inn stjernebiter, fryse fiender, skyte på fiender og med litt timing kan dere sammen få Mario til å utføre et ekstra høyt superhopp. Rollen til medhjelperen er ganske enkel, og passer dermed perfekt for en som kanskje ikke er veldig komfortabel med en spillkontroll i hånda.

På en vanlig TV ser dette helt nydelig ut. Fantastisk. Så bra som det blir på en standard-oppløsning TV. Men på min 42" LCD ser det ikke akkurat like lekkert ut. Jeg rekker å tenke på det i nøyaktig ett sekund før jeg begynner å knise av hvor stemningsfult dette universet er. De sterke fargene, den lekre lyssettingen og de bergtagende omgivelsene. Det er fantastisk. Og musikken er enda bedre. Nye og gamle temaer kommer om hverandre i ekte orkesterarrangement, og jeg er sikker på at jeg ligger å nynner dem i søvne. En kjempekontrast til det platte midi-lydsporet på Metroid Prime 3: Corruption. Dette er bare fabelaktig. Tvers gjennom.

Vi visste jo at dette kom til å bli bedre enn alt annet i denne sjangeren. Det er jo Mario det er snakk om. Men. Kom det til å bli like bra som verdens beste plattformer - Mario 64? Og svaret er ja. Dette er nøyaktig like fantastisk, lekent, spennende, utfordrende og hysterisk morsomt. Super Mario Galaxy er det vi kaller en instant classic. Det er en klassiker allerede fra første dag. Det blir ikke riktig å si at "dette burde alle Wii-eiere ha i hylla". Dette burde alle ha i hylla. Punktum.

Jeg vet det ikke er lenge siden jeg sa dette sist, men det gjelder like mye her. Super Mario Galaxy er et av de beste spillene jeg har spilt. Det er uten tvil det beste spillet til Wii, og det er et av de alle beste spillene som har kommet ut på lenge. Super Mario Galaxy er pur lykke i spillform. Jeg er like lykkelig nå som når jeg spilte Super Mario 64. Bedre blir det ikke.

Super Mario GalaxySuper Mario GalaxySuper Mario GalaxySuper Mario Galaxy
10 Gamereactor Norge
10 / 10