Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Warhammer Online: Age of Reckoning

Warhammer Online: Age of Reckoning

Warhammer Online er det nyeste spillet i den knallharde og krevende nettrollespill-sjangeren. Hva har den nye eleven i klassen å stille opp med?

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Warhammer Online er basert på miniatyr- og strategispillet Warhammer som utspiller seg i en slags fantasibasert middelalderverden. Det ble lansert i Storbritannia for litt over 30 år siden og har siden blitt populært over hele verden. Siden den gang har minst to generasjoner med gutter (og en liten håndfull jenter) malt de små tinnfigurene i form av orker, alver, kaosmonstre og dverger, og kriget med dem på enorme brett.

Nå trenger du verken male figurer eller sette av halve huset til Warhammer-spilling på grønne gressmatter. Nå kan du hoppe rett inn i Warhammers lett karikerte fantasy-verden og slåss mot andre på din egen PC.

Utvikler Mythic har skapt en perfekt kopi av Warhammer-verdenen i tre dimensjoner. Men så har de også hatt et enormt kildemateriale i form av bøker, tegneserier, rollespill og figurer, å ta av. Verdenen føles komplett og hel, med mengder av stedsnavn, personnavn, slag, kreaturer og monstre, som alle som har spilt miniatyrspillet vil kjenne igjen.

Her slåss høyalvene mot mørkalvene, dvergene mot orkene og menneskene mot kaoskorrumperte kreaturer. Humoren hos orkene, paranoiaen hos menneskene og elitismen hos alvene er slik den alltid har vært i denne fantasy-verdenen. Og hver rase har selvsagt flere spillklasser. Mythic følger en ganske standard formel for klassene (i stor grad hentet fra deres tidligere nettrollespill Dark Age of Camelot). Hver klasses styrker og svakheter er balansert med hensyn til store gruppekamper. Men styrkeforholdene ender opp med å bli for likt stein, saks og papir, og føles derfor ganske uoriginalt og gammeldags.

Dette er en annonse:

Det samme gjelder kampsystemet. Her trykker du på en ferdighet, venter en liten stund mens handlingen blir utført, og så får du lov til å trykke på neste ferdighet. I tillegg kjører spillet en halvannen sekund lang opplading av alle handlingene. Det gjør at animasjoner og handlingsopplading raskt kommer ut av rytmen med hverandre og lager masse krøll for seg selv. Kampsystemet kjennes derfor ganske seigt og repetitivt.

Det er nok av oppgaver og oppdrag å løse så lenge du tar turen innom alle tre hovedområdene i spillet. Men i tradisjonell stil handler de aller fleste oppdragene om å drepe eller hente ulike ting, og i lengden blir de ganske monontone.

Til forskjell fra de fleste nettrollespill har ikke Warhammer Online typiske gruppeoppgaver. I stedet finnes det såkalte "public quests", et område med åpne fellesmål som du automatisk blir en del av når du går inn i området. Disse åpne fellesoppgavene bryter monotonien i enspilleroppdragene.

Spillerkamper, eller realm versus realm (rvr) som Warhammer Online kaller det, er spillets absolutte hovedfokus. Realm versus realm er Orden: mennesker, dverger og høyalver, mot Ødeleggelse: kaoskrigere, orker og mørkalver. Store områder av kartene er satt av til frie spillerkamper, eller åpen rvr som det kalles, med forskjellige mål for de to lagene. I tillegg finnes det en mengde gruppeinstanser som spillerne skriver seg opp på og slåss i. Der er det faste mål som skal nås basert på oppgaver du får ute i verdenen.

Dette er en annonse:

Rvr-kampene er svært polerte og fungerer både spillmessig og teknisk veldig bra. De er spillets store trumfkort, og det som skiller Warhammer Online fra andre massive nettrollespill, som mer har spillerkamper som et slags påheng til en omfattende enspillerdel i stedet for hovedfokus.

I de travle spillerkampene er det ikke tid til å nyte utsikten eller høre på bakgrunnsmusikken, og det er kanskje like bra. Grafikken ser nemlig ut som noe fra forrige tiår. Polygonantallet er forholdsvis lavt, fargene barnslige, animasjonene har aldri hørt om motion capture, og lyseffektene for miljø er bare så vidt til stede. På tross av dette er det nok grafiske effekter i kampene til at det blir greit med fyrverkeri og farger.

Det er i og for seg ikke noe galt med musikken i Warhammer Online, men det er veldig lite av den og dukker omtrent bare opp på introskjermen og på enkelte utvalgte steder inne i spillet. Vil du ha musikk mens du spiller, må du ordne det selv.

Warhammer Online er nyfødt, og sliter, som nettrollespill flest i startfasen, fortsatt med noen barnesykdommer. Men så langt jeg har opplevd takler serverne mange spillere i kamp på en gang helt utmerket. Da er det større problemer med tilgangen, de fleste serverne er nemlig fulle av spillere alt, så vær forberedt på å stå en halvtime i kø på de mest populære serverne.

Warhammer Online kunne godt hatt mer varierte oppgaver, et sprekere kampsystem og en grafisk overhaling. Men til gjengjeld er systemet for spillerkamper det beste som eksisterer i dagens nettrollespill.

Warhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of ReckoningWarhammer Online: Age of Reckoning
07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Fenomenale kamper mellom spillere, bra gjenskaping av Warhammer-universet
-
Sliten grafikk, lite variasjon i enspillerdelen, seigt kampsystem.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • Terperial
    Warhammer Online er et bra spill med bra grafikk. Grønnhud mot Dverger Mennesker mot onde Kaos-mennesker Høy-alver mot Mørke-Alver Et ganske bra... 9/10

Relaterte tekster



Loading next content