Little Big Planet

Little Big Planet

Glem kjederøykende superspioner, sci-fi-kriger med utenomjordiske og Ninja-damer med langt rødt hår. Spillet som for alvor demonstrerer Playstation 3-maskinens tekniske overlegenhet lar deg leke med tøydukker.

(Klikk her for vår videoanmeldelse av spillet.)

Som regel er jobben som spillanmelder enkel. Spill et spill, si min mening. Jeg har gjort det mot betaling i snart tretten år, og så mye erfaring fører som regel til at jeg enkelt og selvsikkert vurderer et spills kvaliteteter som jeg så koker ned til en lettlest tekst som du, kjære leser, kan kose deg med for å finne ut om spillet er noe for deg.

Men noen ganger dukker det opp spill som ikke kan anmeldes som alle andre spill. Little Big Planet er et slikt spill, for det er så mye mer enn et spill. Det er et verktøy som konsoll-spillere aldri har sett maken til før, det er et spill som lar deg leke Gud. Ikke en tullegud som kan kaste ildkuler og heve og senke landet, men en allmektig gud, som kan skape en hel verden ut av ingenting, en verden som andre kan få leke seg i.

Men la oss ikke forhaste oss nå. I kjernen av Little Big Planet er det nemlig et plattformspill. Og et ganske enkelt et sådan. Du styrer Sackboy, en liten tøydukke med et tonn av utstråling, og med unntak av Lara Croft har ikke Sony hatt en så sjarmerende maskot noensinne. Sackboy kan hoppe og gripe ting, og dett er dett. Spillmessig er dette et todimensjonalt fysikkbasert plattformspill der man skal hoppe og forsere hindre for å nå hemmelige skatter, bekjempe fiender og til slutt finne utgangen av nivået. Ganske enkelt gameplay pakket inn i en herlig fargerik og levende grafikk.

Hadde dette vært alt, ville Little Big Planet vært et helt OK plattformspill, en morsom og enkel idé, og et artig spill for barn og unge, men det er bare toppen av kransekaka.

Når du har spilt noen nivåer i Little Big Planet får du nemlig tilgang til nivådesigneren, og plutselig åpner et helt nytt aspekt av spillet seg. Little Big Planet handler nemlig ikke om de nivåene som følger med spillet, selv om de er morsomme nok å mestre og utfordre. Det handler mer om hva du kan lage selv. Hvor mange ganger har du ikke spilt et middelmådig spill og tenkt "dette kunne jeg laget bedre selv"? Little Big Planet tar tanken din på alvor, og gir deg friheten til å lage brettet så bra som du selv vil.

Enkle nivådesignere har vi sett i spill før, men Little Big Planet kan ikke sammenliknes med disse, for her får du faktisk full kontroll over det du lager. Det er ikke snakk om å sette inn et lite utvalg gjenstander på et brett, du tegner selv, kobler ting sammen med fjær og snorer, legger til fysikk og rotasjoner og programmerer bevegelser. Du limer ting sammen og putter inn bilder, musikk, lyder, figurer og fiender som du selv vil. Man har rett og slett muligheten til å lage alt fra bunnen av.

Skal du for eksempel lage en fiende som ser ut som en kjøttetende bil tegner du formen på en metallbil, limer på et par hjul, setter inn en hjerne som du programmerer til å kjøre lynkjapt mot spilleren, og vips er den klar. Legg til litt pynt og maling, og du har din helt egen unike fiende til slutt.

Kort forklart gir Little Big Planet deg verktøyene til å lage akkurat det du har lyst til. Det er faktisk bare fantasien din som setter grenser (pluss at hver brett bare kan håndtere et visst antall gjenstander samtidig, men dette antallet er relativt høyt). Little Big Planet er nemlig det kraftigste spillverktøyet jeg har vært borti, det er helt utrolig hva man kan lage i dette spillet. Så avansert verktøy har selvsagt en høy lærekurve, så det tar en god stund før man virkelig føler at man behersker alle funksjonene i nivådesigneren.

Når man er ferdig med nivåene kan man dele de med omverdenen. Man kan spille gjennom samtlige nivåer med opptil fire spillere, enten på samme maskin eller via nettet. Og man kan selvsagt spille nivåer som andre har laget. Dette er prikken over i-en som sikret dette spillet toppkarakter fra meg, fordi man ved å la brukerne lage egne nivåer er sikret en flom av fantastiske og kreative bidrag i mange år fremover. Det store fokuset på å ha spillet på nett hele tiden gjør også at Media Molecule stadig kan pøse på med nye verktøy og gjenstander som kan brukes for å gjøre brettene stadig mer avanserte og varierte. Jeg ser rett og slett ikke noen mulighet til å gå lei av spillet på mange år.

Little Big Planet er mye mer enn et nytt plattformspill, det er en revolusjon, og en bedre demonstrasjon av kraften til Playstation 3 får du ikke.

Little Big PlanetLittle Big PlanetLittle Big PlanetLittle Big Planet
10 Gamereactor Norge
10 / 10
+
Hysterisk flerspiller, utrolig kreativt verktøy, fabelaktig levetid
-
Tar lang tid å mestre nivådesigneren

En annens mening

Carl Thomas Aarum
Siden vi fikk Little Big Planet her på kontoret har det blitt vanskelig å få noe gjort. Vi sender små blikk bort mot spillekroken, og ser på hverandre, og vet nøyaktig hva vi tenker. "Vi tar bare en bane til." Og uten at noen behøver å si et ord, løper vi bort i sofaen og forsvinner inn i det fantastiske og kreative universet som Little Big Planet faktisk er. Vanligvis burde dette være en redaktørs mareritt, for vi klarer ikke legge fra oss kontrollen, men denne gang er det redaktøren som er først ute av kontorstolen, og først nede i sofaen og klar for å utforske nye planeter. Vi spiller det hele tiden - hver dag, og når vi ikke spiller det, så nynner vi på de glade sangene. 10/10

• PacSackBoy
    Først syntes jeg at LittleBigPlanet så ut som et ganske barnslig spill. En liten tøydukke som hopper rundt på plattformer kan da ikke være noe... 10/10
  • Sjokolade