Fallout 3

Fallout 3

Atomkrig og en verden i ruiner. Mutanter, narkotika og prostituerte. En evig kamp mot radioaktivitet og blodtørstige raiders. Vi snakker selvsagt om det nyeste kapittelet i Fallout-sagaen.

Fansen har grått nervøst siden det ble klart at Bethesda skulle ta over roret og lage et tredje kapittel i den genierklærte serien. Det er nemlig mange som har svært gode minner fra de to første spillene som kom på slutten av 90-tallet. På mange måter var disse grensesprengende spill: de brøt barrierer både spillmessig og temamessig ved å gi deg så og si full frihet til å utforske en atomkrigrammet verden, og du kunne selv bestemme din egen moral. Å drepe småbarn, ruse seg på narkotika og ligge med horer var plutselig fullt mulig. Samtidig reddet spillet seg inn med sin sarkastiske holdning og svarte humor rundt temaene det tok opp.

Et slikt spill vekte følelser, og snakker du med Fallout-fans kan kjærligheten deres til den gamle spillserien fort minne om fanatisme. Derfor ble mange nervøse når Bethesda bestemte seg for å tukle med skaperverket deres.

Og er du beinhard Fallout-fan kan jeg like godt røpe det først som sist: du vil helt sikkert bli skuffet over hva Bethesda har gjort med serien. Du kommer ikke til å få tilbake den følelsen du hadde for ti år siden da du drepte radioaktive skorpioner og bygde opp spillfiguren din med kameraet langt over deg og verden for dine føtter. Men den følelsen ville du aldri fått igjen, uansett hvem eller hva som hadde våget å lage et tredje spill i serien. Tiden har gått videre, og spillmekanisk kan ikke Fallout-spillene fungere tilfredsstillende i dagens spillmarked. Fallout 3 står stødig på egne bein, og forsøker å gjenskape det beste fra de to forgjengerne.

Der var det ute av verden, glem forgjengerne og start med blanke ark.

Fallout 3 foregår to hundre år etter en fiktiv atomkrig i vår verden. Som en av de heldige har du blitt født i et undergrunnshvelv, der innbyggerne ikke har vært ute i omverdenen siden krigen startet og bombene falt. Spillet starter faktisk med din egen fødsel, og en genial introduksjonssekvens der du får spille deler av din egen oppvekst er med på å forme hva slags ferdigheter du vil ha som voksen.

Uten å røpe for mye ender oppveksten din med blod og drama idet din far forsvinner fra hvelvet, formannen for hvelvet prøver å knerte deg, og du må rømme ut i den ødelagte ødemarken for å prøve å finne igjen faren din. Og det er der spillet begynner for alvor. Alene i en radioaktiv ødemark, befolket av psykopater og mutanter og noen få rasjonelle mennesker som har klart å overleve.

Fallout 3 er i begynnelsen et forvirrende spill å spille, men har du spilt Oblivion kommer du fort inn i grunnprinsippene. Litt for fort, faktisk. Bethesda har høstet kritikk i forkant av lanseringen for at spillet er litt for likt deres forrige spill Oblivion rent spillteknisk, og jeg må si meg enig. På mange måter føles Fallout 3 som en ren modifikasjon av Oblivion, det har samme kontrollsystem, samme dialogmønster, samme oppdragsstruktur og til tider samme grafikk. Det føles rett og slett som det samme spillet med nye klær.

Dette gjør også mye av førsteinntrykkene i den store spillverdenen dårlige, fordi det er mye å bli småskuffet over. Grafikken varierer fra smålekker til elendig, spesielt animasjoner på fiender og andre man møter virker foreldet. Den kunstige intelligensen til fiender i kamp er heller ikke spesielt imponerende, de henger seg gjerne fast i dørkarmer eller står og ser ut i lufta mens du skyter på de. Stemmeskuespillet er i beste fall middelmådig. Og lærekurven er bratt. Fallout 3 er et spill som slenger deg inn i det med begge beina på en gang, og tvinger deg til å løpe før du kan krype.

Men belønningene kommer over tid. Etter noen timer med spillet var jeg skuffet og frustrert, men så begynte det å løsne. Jeg begynte å bli glad i spillverdenen, og spesielt de mange historiene man oppdager underveis. Friheten du får til å velge forskjellige løsninger på problemer virker mye mer gjennomtenkt enn i andre spill der man på overflaten får valget mellom å være god og ond uten at det har noen reell betydning på omgivelsene. En jakt på en ung gutt som var kidnappet av en vampyrkult utviklet seg til å bli et følelsesladd drama og et oppdrag til ettertanke fremfor det blodbadet jeg hadde forestilt meg idet jeg snek meg ned i T-banetunnelen på vampyrjakt. Jeg har rett og slett oppdaget at mange av opplevelsene mine i Fallout 3 har jeg tatt med meg tilbake til det virkelige liv, og det er episoder og sekvenser som har festet seg i minnet, noe som sjelden skjer med spill for min del.

Fallout 3 har nemlig klart å beholde mye av det som gjorde forgjengerne til voksenspill, og byr på mange intelligente oppdrag som du faktisk kan løse akkurat som du selv vil. Det er ingen rett og gal løsning i spillet, men handlingene dine har konsekvenser. Ganske tidlig i spillet blir jeg kontaktet av en fyr som vil ha meg til å detonere en bombe i en by og utslette byen med alle dens innbyggere. Snill som jeg er takker jeg selvsagt nei til oppdraget og oppsøker den lokale sheriffen for å informere han om fyrens planer. Sheriffen og jeg løper til kroa der fyren sitter for å arrestere ham, men idet han blir med sheriffen mot fengselet trekker han et våpen og skyter sheriffen i ryggen. Jeg plaffer ned fyren, og dett er dett. To lik på bakken, og ferdig med det, tenker jeg. Helt til jeg dagen etter møter en gutt midt i byen som er sønnen til sheriffen, og som er lei seg for at faren er død.

Dette var første av flere ganger der jeg faktisk følte meg ansvarlig for mine egne handlinger i spillet. Jeg trampet ikke bare rundt som en kampmaskin i en verden full av skyteskiver, mine handlinger hadde ført til at gutten ovenfor mistet faren sin. Det er små detaljer som dette som gjør at spillverdenen i Fallout 3 føles mer levende enn i mange andre spill.

Og det er også det som gjør at jeg lett tilgir spillet mange tekniske feil. La gå at kampene ofte ser helt fjerne ut med to stykker som plaffer løs på hverandre uten å klare å drepe hverandre, eller at tredjepersonskameraet gjør at helten min ser ut som Titten Tei som flyter rundt over bakken. Eller at menysystemene er håpløst tungvinte å manøvrere i. Eller at spillet føles som det er pakket inn i en fem år gammel spillmotor. På sitt beste er Fallout 3 storslagent og stemningsfullt, og særdeles givende. På sitt verste føles det som et foreldet spillsystem sydd sammen med strikk og binders.

Bethesda kunne med fordel ha gjort spillet litt lettere å komme inn i. Det ser ut som et skytespill på linje med Bioshock, men har en dyp rollespillmotor i bunnen. Med de utrolig tungvinte menyene tar det lang tid å lære seg hvordan spillet henger sammen dersom man ikke allerede er erfaren med spill som Oblivion. Kampsystemet er også noe forvirrende, for det aller meste fungerer det utmerket å spille det som et førstepersonsskytespill, men man kan også bruke VATS, en knapp som gjør at tiden fryser og man kan sikte på fiendenes kroppsdeler og har en viss prosentsjanse for å treffe. For meg føles dette systemet som noe Bethesda har slengt på i full fart, det er i hvert fall ganske upraktisk å bruke i kamp, og tjener mest som en slags pornofunksjon for voldsfanatikere som elsker å se kroppsdeler bli skutt av i sakte film. Den største nytten for VATS-systemet jeg fant var for å få hjelp til å sikte med granater, men ellers spilles dette som et rent actionspill for det aller meste.

Men som sagt, alle disse frustrasjonene glemmes fort når du rusler rundt i stekende solskin på vei mot nok en konfrontasjon du ikke aner hvordan du kommer til å takle eller hva utfallet blir. Fallout 3 er ikke et enkelt spill å komme inn i, det begynner tregt, og for meg gikk det lang tid før jeg følte meg oppslukt i den postapokalyptiske verdenen. Men da jeg først ble fanget så kom jeg meg ikke ut igjen før jeg hadde utforsket hvert eneste radioaktive hjørne i Washington D.C.

Fallout 3Fallout 3Fallout 3Fallout 3
8 / 10
+