Hvorvidt dette er noe for majoriteten av Playstation 3-spillere er uvisst. Der Xbox Live Arcade har satset sterkt på relansering av gamle klassiske arkadespill samt nye spill med et mer tradisjonelt spillemønster virker det som om Sony har omfavnet det mer eksperimentelle og kunstneriske på sin egen nettbutikk. Det demolignende Linger in Shadows er et godt eksempel. Som spill er det uforståelig, en rekke filmklipp der du kan dytte litt på kameraet og riste eller styre uten at du helt skjønner hva eller hvorfor.
Flower er også et slikt spill, det handler ikke om å sanke poeng eller bekjempe fiender eller nå neste nivå, du er en usynlig vind som svever over blomsterenger. Ved å fly i nærheten av blomster får du de til å blomstre, belønningen er kronblad som følger deg rundt på din ferd over engene. Og... dett er dett.
Som spillopplevelse for farts- og skyteglade vil dette fremstå som totalt meningsløst, men det er ikke der verdien til Flower ligger. Flower blomstrer (unnskyld ordspillet) etter et par timer med intens hodeskyting og dreping i nettspillerdelen til Call of Duty 4. Vil du roe deg ned før sengetid finnes det ikke et bedre spill å sette på etter skytefesten enn Flower. Plutselig er krig og våpen byttet ut med sol og gressenger. Rolig musikk sniker seg inn i øregangene dine sammen med lyden av vind, og som i en drøm svever du over bølgende gress på jakt etter blomster.
Nå er ikke Flower ren meditasjon, det er faktisk lagt inn en slags handling her. Ikke direkte med fiender og dialog, men spillet har en reise fra start til slutt og et tema om natur mot industri. Et fint tema, men ikke spesielt godt formidlet. Spillet fungerer nemlig best når du fritt svever rundt på åpne blomsterenger, ikke når du prøver å berge en by fra stål og industri. Leter man etter en kunstnerisk verdi faller spillet litt flatt, dette er kunst laget av programmerere og ikke kunstnere, og banalt til tusen. Men som en alternativ spillopplevelse, som meditasjon og ren avkobling fra kjas og mas lykkes Flower stort.
Jeg må innrømme at jeg liker Sonys satsing på det ukonvensjonelle og eksperimentelle. Flower er et friskt vindpust (beklager igjen) blant nestegenerasjonsspillene, og et eksperiment som fortjener å lykkes. Det er flott å se at en gigant som Sony fortsatt våger å finansiere slike prosjekter.