Halo Wars

Halo Wars

Ensemble Studios lager konsollstrategi av Bungies suksesserie, og leverer glimrende underholdning. Carl Thomas har inntatt slagmarken i en interplanetarisk romsaga av dimensjoner!

Videoanmeldelsen kan du se her

Covenant-troppene har jaget meg på flukt ut av byen. Jeg var inne for å hjelpe til med evakueringen av sivile, men den gigantiske Covenant-hæren ble for overhvelmende for min lille tropp. Jeg må trekke meg tilbake. Gå forsterkningene i møte, danne en linje, stoppe forfølgerne og sette igang et kontraangrep. Og forsterkningene kommer. Ti Spartan-soldater springer mot meg. Ti Master Chiefer. Og dermed er oddsen i min favør...

Ensemble Studios, best kjent for Age of Empires-serien, har utviklet strategispill i 14 år. Halo Wars er imidlertid første forsøket på å bygge sanntidsstrategi eksklusivt til konsoll, og hvilken debut det er!

Idet jeg hilser forsterkningene velkommen slenger jeg dem i dekning bak noen vrakrester. Jeg etablerer en base og setter i gang enhetsproduksjon, samtidig som jeg holder angripende tropper på avstand og sender en Warthog på rekognoseringsoppdrag i området. Og ikke én gang savner jeg mus og tastatur. Kontrollskjemaet er intuitivt, logisk og enkelt. Valg av enheter, angrep, spesialangrep, forflyttning, basebygging - alt går enkelt. Alt er kun noen enkle knappetrykk unna, og jeg må ikke lære noen lange knappekominasjoner. Det er vanskelig å skjønne hvordan dette kan bli bedre til konsoll. Det er nesten perfekt. Kontrollen har sine begrensninger - helt klart - men det har utvikleren hatt i bakhodet gjennom hele prosessen, og kampene er derfor designet med det som utgangspunkt. Og det merkes.

Det er for eksempel sjeldent krig på to fronter. Fienden angriper på ett sted, og dermed er det lett å danne en forsvarslinje og holde basen og enhetsproduksjonen trygg. I tillegg klarer basen for det meste å beskytte seg selv mot enkle angrep om du bygger forsvarstårn. Og når du lager en stor tropp med Warthoger, forskjellige tankser, et par Pelikan-enheter og flere fotsoldater, så jobber de sammen. Velger du alle, og beordrer et angrep, så holder de sammen. Det er ikke sånn at de raske Warthogene kjører først inn i en sikker død, mens de trege soldatene kommer haltende etter til slutt. Helt automatisk beveger alle seg i samme tempo, som en stor, ødeleggende enhet. Det er alle disse små tilpassningene som gjør at strategisjangeren for en gangs skyld fungerer på konsoll.

Etter den første bølgen av angripere slår mot min klippe av Mjolnir-rustninger får jeg litt ro. Spartan-troppen min kan samle litt ekstra ressurser og ta knekken på noen spredte Covenant-enheter. Jeg lokaliserer fiendens base, lager så mange enheter jeg kan, og forbereder mitt storangrep.

Halo Wars er strategi for de som vanligvis ikke liker strategispill. Det er nedstrippet og forenklet. Actionorientert, med enkel og selvgående ressursinnsamling, relativt korte oppdrag, mange begrensninger og mye automatikk. Men uten disse begrensningene ville det aldri fungert til konsoll. Er du en hard strateg så anbefaler jeg deg å holde deg til PCen din. Dette er som Hollywood-versjonen av det harde strategispillet med tunge økonomipolitiske avgjørelser og dyp diplomati. Halo Wars er overfladisk, forenklet og actionspekket. Og jeg elsker det!

Grafikkmessig er det som en tegneserie. Det er fargerikt og spektakulært og lekkert. Banene er grønne og blå og oransje, og Covenant-enhetene er veldig lilla. Og den lekre visuelle overflaten, kombinert med den storslagne og fantastiske lydsiden som serien er kjent for, utgjør et spill som audiovisuelt befinner seg helt i toppsjiktet i sin sjanger.

Det er imponerende å se hvordan Ensemble Studios har klart å lage en historie på et personlig nivå, selv om krigføringen er på et interplanetarisk nivå. Det er tre-fire personer å forholde seg til, og det gjør at det er enkel å følge med, samtidig som jeg faktisk bryr meg om karakterene som er involvert. De totalt 15 oppdragene tar omlag åtte-ni timer å spille gjennom, og etter dette venter slagmarken online, hvor du kan spille både med og mot andre.

Med ti Spartan-soldater er innspurten av oppdraget en lek. De løper rundt som en massiv krigsmaskin. Covenant-forsvaret er for tynt og jeg ruller over dem uten problemer. Oppdrag utført.

Halo Wars har gjenopplivet en sjanger som for meg personlig har vært ganske uinteressant en stund. Dette er et knakende bra action-strategispill, men er det er overhodet ikke noe for alle. Det er ikke Halo 4. På ingen måte. Og det er ingen selvfølge at selv hardbarkede Halo-fans vil like dette. Halo Wars er strategi. Er du usikker, så test demoen på Xbox Live før et eventuelt kjøp.

Halo WarsHalo WarsHalo WarsHalo Wars
9 / 10
+