Punch-Out!!

Punch-Out!!

Det har gått 15 år siden sist, men nå er endelig Little Mac tilbake i ringen. Carl Thomas har tatt på seg boksehanskene og gått noen runder mot de oppdaterte Wii-versjonene av Glass Joe, Bald Bull og Don Flamenco!

Nintendo har måttet tåle mye kritikk det siste året for å ignorere deres lojale fanbase og kun satse på brede mainstream-spill. Fansen har lengtet etter mer Mario, mer Zelda, Donkey Kong og Starfox, men har blitt avspist med Wii Music og Wii Fit. Vel, ikke nå lenger. Punch-Out!! er spillet for alle dere som har gått og ventet på gammel Nintendo-storhet. Og alle andre.

Punch-Out er nemlig den perfekte gjenopplivningen av en klassisk spillserie. Alle de gamle karakterene er på plass i nye, oppussede versjoner. Men selv om jeg ikke har noe skikkelig nostalgisk forhold til originalspillet, så føler jeg meg aldri ekskludert. Her blir vi kjent med alle karakterene på nytt gjennom små introduksjonsfilmer, og jeg forelsker meg umiddelbart i det fargerike tegneserieuniverset. Motstandene har med sine tilmålte minutter i ringen mer personlighet og sjarme enn mange andre spillkarakterer har på flere titalls timer, og jeg ler høyt og rungende av alle klisjene og stereotypene som popper opp på TVen. Dette er noe så sjeldent som en genuin morsom spillopplevelse.

Nok en gang inntar vi boksehanskene til Little Mac - den 17 år gamle bokseren fra Bronx i New York. 13 boksere er rangert høyere enn unggutten, og din jobb er å hente hjem det gjeveste tittelbeltet og bli verdens beste bokser. Og dermed er treningen i gang.

Det er ikke rart folk har utviklet en naturlig skepsis til Wii-spill. Fraser som "klønete kontroll" og "lite responsiv styring" går igjen i mange Wii-spillanmeldelser. Men ikke i denne. For en sjelden gangs skyld kan jeg fortelle at kontrollen fungerer nesten helt perfekt. Allerede i første kamp mot den baguettespisende franskmannen Glass Joe merker jeg at kontrollen er bunnsolid. Og jeg smiler med hele kroppen.

Little Mac responderer som han skal, og jeg kan slenge ut nyreslag og slag mot ansiktet om hverandre. Årsaken er at kontrollsystemet er uhyre enkelt. Jeg har kun fire ulike slag å benytte meg av. Med Wii-kontrollen i den ene hånda og nunchucken i den andre, så bokser jeg enkelt ut i lufta foran TVen. Vanlige slag går mot mageregionen, men om jeg trykker frem på den analoge stikka mens jeg bokser, sikter jeg meg inn på fjeset. Dette, kombinert med tre ulike unnamanøvre og et superslag, er alt man kan gjøre i Punch-Out. Og det er akkurat nok.

For gameplayet i Punch-Out er enkelt og gammeldags. Motstanderne har et knippe bevegelser, og din oppgave er å se etter visuelle ledetråder og lytte etter lydhint som avslører hva som kommer. Jeg vet for eksempel at når Disco Kid sier "Here it comes!" så har jeg et halvt sekund på meg til å dukke unna en susende jab. Lykkes jeg i det, har jeg en liten åpning til å sette inn et par kontraslag, før jeg må tilbake i forsvarsposisjon og fortsette å analysere.

Og det er ganske enkelt å analysere motstanderne i starten. De første nivåene og de første par tittelbeltene er en tur i parken. Men så blir det verre. Spillet krever millimeterpresisjon og perfekt timing for å komme unna de tunge slagene til Bald Bull. Jeg klarer det ikke. Jeg må tilbake til treningsringen og bokse mot et hologram av den sinte tyrkeren. Treneren Doc gir meg taktiske hint om når motstanderen er mest sårbar mens jeg slåss. Her kan jeg enkelt se hvilke tidsvinduer jeg har og når jeg må slå til og hvordan jeg kan overvinne den sinte oksen. Jeg trener, leser Bulls bevegelser og øver inn kontraslagene.

Vel tilbake i turneringen har jeg finslipt teknikken og timingen er på plass. Og jeg har bare et hovent øye og en verandaleppe når Bald Bull går i bakken for tredje gang og jeg vinner på teknisk knock out.

Dette er omtrent så langt fra Fight Night du kommer. Der EAs boksesimulator er uforutsigbar, dynamisk og flytende, er Punch-Out forutsigbart, statisk og stivbeint. Du flytter aldri på beina, bare dukker unna og kontrer. Det er karikert tegneserieboksing hvor karakterene mister buksa i ringen og putter hestesko i boksehanskene. Og det rareste av alt er at - midt oppi dette tullete tegneserieuniverset - så har likevel Punch-Out en viss boksekredibilitet. Når Little Mac og Doc trener sammen mellom hver turnering får man skikkelig Rocky-følelsen, og man kommer ingen vei i dette spillet uten lynraske reflekser og innøvd presisjon.

Mitt eneste ankepunkt mot Punch-Out!! er at flerspillerdelen er noe mangelfull. På delt skjerm kan to Little Macs slåss mot hverandre. Ved å samle Giga Mac-juice kan man forvandles til den Hulken-lignende Giga Mac, og da gjelder det å ha pareringen i orden, og komme seg unna de massive slagene. Videre er det ingen onlinestøtte - så det er i enspillerdelen Punch-Out virkelig skinner.

Grafisk er det helt i toppsjiktet av spill til Nintendo Wii. En nydelig utført cel-shading-teknikk gjør at savnet av høyoppløst grafikk fordufter. Statisk kamera blandet med dramatiske vinkler og heftig perspektiv når Little Mac har fått et slag for mye - og tar en piruett før han henger i tauene - gir deg virkelig følelsen av å være i ringen. Grafikken er enkel, men tilstrekkelig og effektiv.

Selv om det ser barnlig og søtt ut, så er det ikke et spill for de aller minste i alle fall. De første par kampene er kanskje morsomme og passelig utfordrende, men etter hvert blir det så grådig vanskelig at kun perfeksjon holder for avansement, og når jeg nå er tittelforsvarer har jeg fortsatt til gode å vinne én eneste kamp, selv etter flere titalls forsøk.

Oppsummert er Punch-Out et perfekt Wii-spill. Det er mosomt og undeholdende for flere spillere over kort tid, det er lekkert og innbydende, og det er god føde for harde gamere også. Og noe særlig mer enn det kan vi vel ikke forvente oss?

Punch-Out!!Punch-Out!!Punch-Out!!Punch-Out!!
9 / 10
+