LIVE
HQ
logo hd live | No Rest for the Wicked
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Norsk
      Gamereactor
      anmeldelser
      Champions Online

      Champions Online

      Nettrollespill er mer enn sverd og alver, og superhelter handler om mer enn spandeks og flagrende kapper. I hvertfall nå som Cryptic for alvor har kommet på banen.

      Abonner på vårt nyhetsbrev her!

      * Påkrevd felt
      HQ

      Champions Online er noe så sjeldent som et nettrollespill med superhelter, og har dermed allerede skilt seg fra så og si alt som finnes av konkurranse på dagens marked - kanskje med unntak av det nå ganske utdaterte City of Heroes/Villains, som forresten også ble laget av Cryptic.

      Superhelter er altsåt mer enn trikoter og vaskebrettmager, noe det vanvittig mangfoldige superhelt-utviklerverktøyet virkelig understreker. Lei av Supermann-kloner? Hva med pirater, ninjaer, samuraier, roboter, cyborger, romvesener, engler, demoner, dverger, vampyrer, varulver, zombier, skjeletter, musketerer eller for den saks skyld penkledde pensjonister? Kombinasjonene er utallige, og i tillegg til å kunne kontrollere alt fra bredden på pannen til størrelsen på hendene setter man også opp sine egne fargekombinasjoner for de mange klesvalgene.

      Den enorme variasjonen i utseende og klær matches kun av utvalget av superkrefter. Champions Online har nemlig ikke forhåndsdefinerte klasser som begrenser friheten til å lage nøyaktig den superhelten du drømmer om. Nybegynnere kan velge mellom ferdige oppsett, men etter hvert som man lærer seg spillet å kjenne, kan man lage helter med helt egenkomponerte sett med superkrefter plukket fra et imponerende utvalg.

      Kampene er raske og intense, og minner mer om de man opplever i actionspill enn i de fleste nettrollespill. Her gjelder mer enn å bare trykke på et par knapper og sette seg tilbake og se kampene skje nesten av seg selv. De mange superkreftene man har til disposisjon åpner for at man kan variere kampene i stor grad, og de aller fleste kan brukes selv om man holder seg i bevegelse.

      Dette er en annonse:

      Hvor mange ganger ser du superhelter jogge til oppdragene sine? Nettopp. Superhelter reiser med stil, og valg av reisemetoder plukker man allerede når opplæringsbrettet er fullført, rundt nivå fem. Her kan man velge mellom alt fra flyging, teleportering og tunneler under bakken til å løpe raskere enn vinden, og så videre. Mulighetene er - som i resten av spillet - svært mange.

      Samtidig som man velger reisemetode velger man også hvilket yrke, eller kanskje heller utviklingsferdighet, man vil lære seg. Her velger man mellom tre forskjellige skoler med tre til fire underkategorier i hver, og lærer å utvikle duppedingser og besvergelser som forbedrer evnene dine. Systemet er veldig uvant sammenlignet med andre nettrollespill, men fungerer i forhold til ideen om at spillet skal være lett tilgjengelig og mulig for alle å hoppe inn og spille et par timer av gangen, uansett hvor mye eller lite fritid man måtte ha.

      Ettersom hele Champions Online foregår på en eneste stor server, kan man velge mellom et stort antall instanser som alle omfatter de samme områdene. Om det er stor kø for å få utført et oppdrag i én instans, kan man lett skifte over til en mindre befolket en for å gjøre den der. Cryptic har også laget en rekke oppdrag som foregår i åpne områder og som starter på gitte tidspunkt, og disse kan alle delta i, akkurat som i for eksempel Warhammer Online. Dette var morsomt nok på lave nivåer i Warhammer, men ble kjedelig etter hvert som man nådde sluttdelen av spillet. Om det samme er tilfelle for Champions Online, vil tiden vise.

      Selv om kampanimasjonene flyter fint i spillet, er den øvrige grafikken mindre imponerende. Spillet tar i bruk cel-shading, som gjør at figurene ser ut som todimensjonale tegninger med sterke og klare farger. Teksturene er derimot ikke særlig spreke, og områdene ser ut som et lappeteppe. Noen flater har bare fått farge og ingen tekstur i det hele tatt, og ikke en gang kantutjevning og bloom-effekter kan redde den slappe grafikken.

      Dette er en annonse:

      Lydeffektene er også masete. Sirenene uler, folk skriker og skudd blir avfyrt hele tiden - alt sammen akkompagnert av konstant actionmusikk. Det er rett og slett slitsomt å høre på.

      Cryptic har gitt muligheten for å sette opp brukergrensesnittet selv, men man kan også velge et forhåndslaget oppsett som minner veldig om standarden vi kjenner fra World of Warcraft, men det er også mulig å velge oppsett som er typiske for action- eller skytespill. Det meste med oppsettet er greit, men det er frustrerende å ikke kunne få mer effektiv bevegelse ut av tastene alene. Pratesystemet er også helt standard, men siden både heltenavn og brukernavn brukes sammen, er det lett å gå i surr med hvem en skal invitere eller sende beskjeder til.

      Champions Online legger seg på samme tilgjengelige linje som City of Heroes/Villains, og erfarne spillere vil lett kjenne seg igjen her. Ferskere superhelter vil finne et av de kjappeste, mest intense og varierte kampsystemene blant dagens nettrollespill.

      Champions OnlineChampions OnlineChampions OnlineChampions Online
      07 Gamereactor Norge
      7 / 10
      +
      Enestående helteutvikler, massevis av valgmuligheter, intense kamper
      -
      Masete lyd, slapp grafikk, tungvint navnesystem
      overall score
      er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

      En annens mening

      Magnus Tellefsen
      Jeg har nærmest vært fanget i utviklingsverktøyet siden lansering, og lager nesten daglig nye superhelter. Utvalget av kroppstyper, holdninger, bukser, skjørt, horn, vinger, haler, neselengder ogikke minst fargekombinasjoner er mildt sagt astronomisk, og enormt avhengighetsdannende.

      For meg som har spilt City of Heroes/Villains i en årrekke, er det mye som virker kjent - som for eksempel sidekick-systemet som lar deg gå midlertidig opp i nivå for å kunne spille med kompiser som har spilt mye lenger enn deg - og mye er nytt. Å kunne fly eller teleportere rundt allerede på nivå 5 er en fantastisk ide.

      Tegneseriegrafikken er til tider nydelig, og gir det hele en litt karikert vri som passer superheltsjangeren perfekt. Bare synd at det krever ganske heftige muskler av maskinen å klare å kjøre effektene på topp. Jeg plages ikke i samme grad som Berit av lydeffektene og musikken, jeg synes rett og slett det passer seg med litt kaos når aliens har inntatt jorden eller en eller annen base er angrepet av en ond superslemming. Av en eller annen grunn minner det litt om Warhammer Online på lydeffektene - følelsen at det foregår enorme kamper rett rundt hjørnet fra der du befinner deg.

      Jeg er forsåvidt enig i at navnesystemet er litt omstendelig, og før man finner seg en supergroup (guild), er det litt stress å få oversikten. Jeg har møtt på samme gjengen jeg spilte City of Heroes på, så supergroup og egen chat-kanal er allerede i boks.

      Jeg sluttet å spille World of Warcraft for nesten et år siden, og har i ettertid egentlig forholdt meg litt likegyldig til MMO-sjangeren. Jeg frykter nå at jeg havner på MMO-nåla igjen, og det ser ikke ut til at det blir noen avvenning med det første.

      Champions Online er et nettrollespill hvor stemningen er betraktelig lettere enn hos konkurrentene, og drama er neste ikke-eksisterende. Et friskt pust i en ellers så klam og innestengt sjanger.
      8/10

      Relaterte tekster

      Champions OnlineScore

      Champions Online

      ANMELDELSE. Skrevet av Berit Ellingsen

      Nettrollespill ser aldri ut til å dø ut, og superhelter er mer i skuddet enn noensinne. Champions Online kombinerer de to, og Berit er ganske så fornøyd med resultatet.



      Loading next content