Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Medlemsinnlogging






Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
FacebookFacebook
ANMELDELSE

WWE SMACKDOWN VS RAW 2010

Kim Roar "Sore Thumbs" Spørkel har entret ringen i årets utgave av WWE Smackdown vs Raw, og opplevelsen har vært mildt sagt overveldende.


Jeg har ikke fulgt med på fribryting siden 13 års-alderen, da Hulk Hogan fremdeles rocket ringen. I spillform var mitt siste intime bekjentskap fra 1998, da jeg og en kompis tilbrakte flere titalls timer i tights på Nintendo 64. Så sendte redaksjonen WWE Smackdown vs Raw 2010, og vips, som om tiden hadde stått stille, overtok stemningen og spillegleden fullstendig. For å bruke en lite presis men fortellende beskrivelse er WWE Smackdown vs Raw 2010 helt Texas.

For det første er spillet basert på et sirkus som har raffinert galskap og underholdning i mange tiår. I tillegg til dette er WWE Smackdown vs Raw 2010 lisensiert, og det betydelige persongalleriet i spillet er ekte. Fordelen med dette er at THQ har kunnet fokusere på å gjengi galskapen fremfor å måtte skape den. Det samme gjelder en rekke av spillelementene som Royal Rumble, tittelkamper i bur, tag team etc. Spillet er et realt dypdykk for fansen.

De tyngste grunnene for å like spillet ligger til tross for dette i spillets karriere, eller "skap en superstjerne-modus". Med helt frie tøyler og et vanvittig utvalg, klipper og limer du sammen en superhelt eller en superskurk. En ting er at man kan lage utseendet, men i tillegg kan man skreddersy hvilke knep superstjernen anvender. Min særdeles feite og uproporsjonerte superskurk har for eksempel en rekke skitne triks på lager, som å stikke fingeren i øynene på motstanderen. De nesten uendelige mulighetene for å lage skurker og helter gjør spillet velegnet for venneflokker som liker å gi hverandre juling med stil.

Skapergleden fortsetter med ytterligere muligheter som å skape ring-entreen for superstjernen, noe som lett ender i særdeles flamboyant fyrverkeriakkompagnert triumfmarsj lenge før seieren er et faktum. I tillegg går det faktisk an å lage egen historie, og videosnutter for de som virkelig liker å gå i detaljene.

Flerspillerdelen er fornøyelig. Man kan spille med hverandre eller man kan spille mot hverandre i en rekke forskjellige spilltyper. De mange samarbeidsmulighetene, samt friheten til å skreddersy en superstjerne, gjør spillet velegnet for spilling over internett.

Det er umulig å skulle gjennomgå alle spillelementene i en så kort tekst, men det er et særdeles innholdsrikt spill. Enten man kjører enmanns-show og klatrer til topps i karrieremodus, eller om man spiller sammen med venner hjemme eller på nettet.

Grafikken er bra, og som de fleste moderne kampspill er spillskjermen blottet for sjenerende helsemålere. Skadene som forårsakes kan ses på figuren, som gir utrykk for å ha det vondt etter en omgang bank. Likevel sliter grafikkmotoren med friheten spilleren har til å skape figuren etter ønske. Konas særdeles uproporsjonerte figur med korte armer og stor mage, skapte en rekke grafikkollisjoner som man gjerne forbinder med eldre spill. Dette berører ikke underholdningsverdien nevneverdig, men det kan nok irritere mer pertentlige spillere.

Lydsporet oppleves noe ensformig, selv om kommentatorene og publikum er bra. Riktignok er de obligatoriske smellene på plass når man blir kastet i ringen og liknende, men lydbildet er på ingen måte rikt. Mest skuffende er det kanskje at det er såpass få sanger å velge mellom når man skal designe sin egen entre.

I virkeligheten er fribryting karikaturen på kampsport, med et persongalleri designet av markedsførere, og hvor hovedingrediensen er regissert voldsutøvelse utført av fantastiske atleter/stuntmenn. Den regisserte og i mange øynes latterlige siden ved fribryting blir mindre synlig i et spill hvor ferdigheter avgjør hvem som vinner, men det gjør også at alt virker mer brutalt. Blodet spruter, og slegger og bord knuses mot motstanderen, så dette er ikke noe for de som liker kampspill av den minimalistiske typen. Dette er så maksimalistisk som du kan få det.

Ser man alt under ett står WWE Smackdown vs Raw 2010 fjellstøtt blant sine konkurrenter på kampspill i 2009, og sannsynligvis også i 2010. Til tross for sterke nykommere som blant annet UFC: Undisputed, har WWE Smackdown vs Raw 2010 det lille ekstra som gjør det verdt å investere tid og penger på. Spillet er ikke perfekt, men akk så moro!

08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Stor frihet til å lage egne superstjerner, god underholdning
-
Grafiske avvik, noe begrenset lydspor

Medlemsanmeldelser

  • bleddo
    jeg har vert en stor fan av wwe i en ganske lang periode nå og da er det jo rimelig at jeg spiller spillene. når jeg spiller det er det oftest road... 8/10
  • hamletsss
    Publikum hyler. Kjenningsmelodien min dunker i høytalerene. Da jeg går ut på rampen spruter det fyrverkeri rundt meg, og fansen jubler. Langt der... 9/10
  • glesk86
    Jeg har alltid vært en stor fan av WWE men av en eller annen grunn har aldri spillene funket for meg... Ikke før nå! Etter å ha spilt WWE Smackdown... 7/10
  • Xelig00n
    Atter en gang står WWE's middels store armé av muskelmenn klar til å underholde deg på din lokale konsoll! Forskjellene mellom konsollene er mindre,... 9/10
BETA +