New Super Mario Bros. Wii

New Super Mario Bros. Wii

New Super Mario Bros. på Nintendo DS selger fortsatt som varmt hvetebrød. Det er et obligatorisk kjøp for alle som kjøper ny DS. På norske salgslister ligger spillet fortsatt på førsteplass for formatet, så derfor er det ikke rart at Nintendo gjerne gjentar suksessen på Nintendo Wii.

New Super Mario Bros. Wii er rett og slett en slags oppfølger til Nintendo DS-versjonen. Nok en gang er Mario på jakt etter prinsessa som nok en gang har blitt kidnappet av Bowser. Muligens er det på tide at den godeste Peach oppsøker en psykolog, denne kidnappingsfetisjen hennes begynner sterkt å minne om et rop om oppmerksomhet. Men det danner uansett et trygt og godt bakteppe for den klassiske Mario-historien.

Alt som normalt, med andre ord. Spillet er lagt opp til at man må utforske åtte verdener delt opp i flere mindre plattformnivåer som erobres for å nå et slott der verdenens sjefsskurk gjemmer seg. Klarer du de to slottene i hver verden, får du reise videre til neste verden. Enkelt og greit.

Spillmessig er dette som å gå inn i en tidsmaskin som sender oss tilbake til 1990. Spillet er et todimensjonalt plattformspill, en sjanger som så og si er utdødd i dag. Og ingen lager plattformspill som Nintendo. Det er mange inspirerte nivåer her med kreativt nivådesign. Mange utfordrende plattformdeler som krever milimeterpresisjon og planlegging. Og de to nye kostymene - en pingvindrakt og en helikopterhjelm - gir Mario nye ferdigheter som fører til nye løsninger på klassiske problemer.

Sant og si er det ingen som lager todimensjonale plattformspill som Nintendo. De fleste tenker utelukkende på barn og forenkler og fordummer sjangeren når de lager spill, men Nintendo holder ingenting tilbake. New Super Mario Bros. Wii er kanskje unnagjort på et par kvelder for oss plattformveteraner, men for barn er det mye å henge fingrene i her.

Til tross for utfordringene føler jeg at Nintendo har gått på autopilot med dette spillet. Historien er slapt fortalt - til og med slappere enn vanlig - og det grafiske er hentet rett fra DS-spillet. Spillet føles til tider mer som et bestillingsverk fra aksjonærene i Nintendo enn et Mario-spill laget fra hjertet til den japanske utvikleren.

Antagelig har Nintendo skjønt underveis at dette blir for standard og for likt DS-spillet, og dermed har de i hui og hast funnet ut at de skal lage en ny flerspillerfunksjon, som gjør det mulig å spille gjennom hele spillet med fire spillere. Dette er en funksjon som åpenbart er lagt til sent i utviklingen etter at alle nivåene er ferdig designet. For med fire spillere er dette nemlig en utrolig frustrerende og kaotisk opplevelse.

Kaos kan være moro det med flere spillere, men New Super Mario Bros. Wii handler om å mestre utfordringer og dyp presisjon, og med fire spillere er det rett og slett umulig å få til noe som helst uten å bli dyttet, skubbet og sparket i døden hele tiden. Figurene går nemlig ikke gjennom hverandre, de tar fysisk plass, så du må hoppe over kompisene dine om du vil gå forbi de. Og skulle du være så uheldig å hoppe samtidig med en kompis risikerer du å få støvelen hans i skallen og bli dyttet ned i lava/vann/avgrunnen (stryk det som ikke passer). Det er moro de første gangene og man ler og flirer litt av alt kaoset som oppstår, men så begynner frustrasjonen å melde seg.

Nivåene er heller ikke tilpasset fire spillere, og det er nettopp derfor hele modusen føles så meningsløs. Hvis Nintendo virkelig ville gi oss en flerspilleropplevelse, hadde det vært mye bedre om de ga oss fire figurer med ulike ferdigheter - en Luigi som går litt tregere men hopper høyere, en Wario som kan knuse stein, en prinsesse som kan fly med parasollen sin - og laget nivåer som er tilpasset disse ulike figurene.

I stedet har vi fire figurer som har nøyaktig like ferdigheter. Nintendo har til og med vært så fantasiløse at to av spillerne må være en Toad hver. Og nivåene er heller ikke lagt opp til at man må være fire. Det er ikke snakk om å stå på fire knapper for å åpne dører, eller dra i en spake sammen som i Zelda: Four Swords, her er det hver mann for seg selv i et fortvilt forsøk på å overleve.

Selvsagt går det an å spille med flere spillere hvis man innfører militærdisiplin foran skjermen. Hvis hver spiller følger ordre nøyaktig, og ingen går i veien for hverandre, men det er dødsvanskelig å få til i praksis, og erfaringsmessig ender det bare opp med tårer og tenners gnissel uansett.

Da er det faktisk bedre å kaste ut kompisene og kose seg med spillet alene. Alene blomstrer nemlig spillet som plattformeventyrene med Mario alltid gjør. Selv om jeg savner et nytt tema og en litt mer original innpakning, er New Super Mario Bros. Wii en fabelaktig og klassisk plattformutfordring. Det er moro fra start til slutt, og kan varmt anbefales.

Som plattformspill for enslige spillere er dette glatt en åtter, en sterk en sådan, men som flerspilleropplevelse er dette lite gjennomtenkt. Selv Coin Battle, der man konkurrerer om å få flest mulig mynter, og dermed skal knuffe og dytte og sabotere for hverandre, mister sjarmen fort.

Jeg skulle ønske Nintendo hadde tatt et valg og heller brukt ressursene på å lage et gjennomtenkt plattformspill for fire spillere, eller et mer originalt plattformspill for én spiller. Slik det er nå blir spillet skadelidende av at det prøver å gjøre to ting på en gang.

Et kjempekult plattformspill med en helt unødvendig flerspillerdel.

New Super Mario Bros. WiiNew Super Mario Bros. WiiNew Super Mario Bros. WiiNew Super Mario Bros. Wii
7 / 10