Mass Effect 2

Mass Effect 2

Bioware avsluttet 2009 med et av fjorårets beste spill, Dragon Age: Origins. Og jaggu åpner de ikke 2010 med det som tegner til å bli et av årets aller beste spill: Mass Effect 2.

Jeg smiler bredt idet jeg gjør meg klar til å gjenoppta bekjentskapet med Commander Shepard. To år har gått siden sist jeg utforsket galaksen ombord i romskipet Normandy. De siste dagene har jeg gjenbesøkt Mass Effect og mimret gamle heltedåder. Men smilet mitt forsvinner fort. Allerede etter noen få minutter begynner panikken å melde seg.

Mass Effect 2 begynner med et smell. Et digert og ljomende brak som sender sjokkbølger langt inn i sjela mi. Det er dramatisk og voldsomt, men samtidig en fornuftig start på oppfølgeren. Mens det har gått to år i vår verden siden det første spillet, har det også passert to år i Mass Effect-universet. Shepard har endret seg. Laget hans fra Normandy er spredd for alle vinder. Alliansen har tatt over styringen av Citadel. Og en ny trussel truer freden i galaksen.

Ved å spole tiden frem to år får nye spillere den nødvendige avstanden til det forrige spillet. Referansene er der. Handlingene jeg utførte for to år siden har hatt ringvirkninger. Commander Shepard er en kjendis på godt og vondt. Det er fullt mulig å kaste seg inn i Mass Effect 2 uten å ha spilt det første spillet, men det er selvsagt optimalt å ha spilt det for å få mest mulig ut av historien.

Historien begynner i det små. Shepard får informasjon om en ny trussel som truer menneskeheten, og får til disposisjon et helt nytt romskip og frie tøyler til å løse problemet. Dermed er det ut i galaksen for å rekruttere soldater, et tidkrevende eventyr i seg selv.

Bioware har nemlig forstått at den største styrken i et historiedrevet spill er figurene man møter. Og de ulike skapningene man kan rekruttere til styrken sin er en fantastisk gjeng. Hver og en er unik, med sin egen bakgrunnshistorie, og fantastisk dialog og stemmeskuespill er med på å gjøre dem til flerdimensjonale figurer du blir glad i. Mange har også en mørkere brodd over seg, sammenlignet med den sammensveisede gjengen i det første spillet. Shepard jobber nå litt på siden av Alliansen og offentligheten, og sleper med seg både leiemordere og småpsykopatiske biotics på romskipet sitt. Det er en salig miks av sterke personligheter som det er en fryd å bli bedre kjent med i løpet av spillet.

Dette gjør man i Shepards nye romskip. Der Normandy i det første spillet var et lite og trangt skip, får man nå boltre seg i hele fire etasjer, med en kapteinslugar på toppen. Det er masse å gjøre ombord, og etterhvert som man fyller skipet opp med den ene personligheten etter den andre kan man besøke og bli bedre kjent med dem.

Før jeg begynte på Mass Effect 2 lekte jeg meg noen timer med eneren for å få et sammenligningsgrunnlag. Det er svært store forskjeller på de to spillene. Grafikken er det første som slår en. Mass Effect 2 ser rett og slett mye bedre ut enn forgjengeren. Ikke bare har teksturer, animasjoner og omgivelser blitt renere og penere, spillet flyter også mye bedre. Og det er bra.

For der forgjengeren hadde sterke rollespillelementer i bunn som gjorde at du kunne bomme på et soleklart headshot fordi du ikke hadde nok ferdigheter til å treffe, er det nå dine egne skyteferdigheter som bestemmer. Mass Effect 2 har blitt et mer rendyrket actionspill sammenlignet med forgjengeren. Kampene minner mer om et førstepersons skytespill enn et rollespill, og det er mange flere av de enn i forgjengeren. Det er mulig rollespillfansen vil oppfatte dette som noe negativt, men jeg synes det er en flott utvikling av serien. Og actionfokuset står også i stil med den litt mørkere og mer brutale utviklingen av historien.

Likevel er noen av de klassiske rollespillelementene fremdeles tilstede. Ferdighetspoeng skal fortsatt deles ut hver gang man går opp et nivå, men antall ferdigheter man kan spesialisere seg i har blitt sterkt redusert sammenlignet med forgjengeren. Faktisk er det så få at jeg bare gikk for automatisk fordeling av poengene til Shepard og hans kompaner.

Et annet element som Bioware har fjernet er det store fokuset på våpen og våpenoppgraderinger. Jeg har fortsatt mareritt fra Mass Effect, der jeg hver eneste gang jeg hadde funnet en ny lyddemper, ny ammunisjon eller en ny pistol satt og bladde frem og tilbake mellom ulike soldater, våpentyper og så videre for å prøve å gi den til riktig person. De fleste Mass Effect-spillere tilbrakte mest sannsynlig 4-5 timer i menyer for å redusere gjenstander til omni-gel og putte på en ny støtdemper på en rifle som øker nøyaktigheten med 0,5 prosent.

Dette slipper vi i oppfølgeren. Det finnes ulike typer våpen, men nå velger man det som passer best til oppgaven. I stedet for å lete etter oppgraderinger finner man nå forskningsplaner og eksperimentell teknologi som vitenskapsoffiseren på romskipet kan bruke til å lage nytt utstyr eller forbedre det gamle. Dette krever ulike typer mineraler man må hente fra planeter.

Noe som dessverre er en av de kjipere delene av spillet. I forgjengeren var turene med månebilen en nedtur. Denne gangen er det mineraljakten. Hver gang man drar til en planet kan man velge og scanne denne for mineraler. En møysommelig prosess der du skal bevege en peker rundt omkring og se på noen målere. Dersom disse gjør utslag sender man ut en probe for å hente mineraler. Repeter dette i det uendelige, og du skjønner at det kanskje blir litt traurig i lengden. Jeg synes forøvrig det er rart at kapteienen på skipet må gjøre denne hjernedøde aktiviteten selv, hva med å delegere den til en av mannskapet?

Dette er også det mest negative jeg har å si om Mass Effect 2, men jeg føler jeg også bør nevne at spillet har relativt hyppige og lange innlastingstider. Det blir etterhvert et lite ork å manøvrere seg mellom de fire etasjene i romskipet i heisen med de mange innlastingspausene.

Men det er tilgivelig. Jeg elsker nemlig dette spillet. Jeg er glad i forgjengeren, men alle forbedringene i toeren gjør rett og slett alle svakhetene i det første spillet mer markante, og da jeg lekte meg litt i Mass Effect etter å ha rundet toeren ble det en mye blekere opplevelse enn det jeg kunne huske.

Mass Effect 2 er akkurat så episk og omfattende som vi hadde våget å håpe. Det nye fokuset på kamp på bekostning av statistikk og rollespillelementer føles som et riktig valg av Bioware, og gjør også spillopplevelsen mer involverende. Men først og fremst er spillet en fantastisk fortalt historie med et av tidenes mest minneverdige persongallerier der du virkelig føler at valgene du tar får konsekvenser.

Mass Effect 2Mass Effect 2Mass Effect 2Mass Effect 2
9 / 10
+