Pokémon Heartgold/Soulsilver

Pokémon Heart Gold/Soul Silver

Redaksjonens eldste er også ung til sinns. Og sammen med sønnen sin har han nok en gang lagt ut på jakt etter de søte små Pokémon-monstrene. Denne gangen i Soul Silver.

Jeg innrømmer det først som sist, å spille et nytt Pokémon-spill er en noe tåkete opplevelse for meg. Hver eneste gang et nytt kapittel dukker opp, enten det er snakk om en relansering eller en oppusset versjon av et gammelt spill, eller et helt nytt spill (som fortsatt føles som et gammelt spill satt til en ny verden med en håndfull nye funksjoner), er det som å gjenbesøke en gammel venn. Noe har forandret seg, men det meste er som før, og å spille et nytt Pokémon-spill føles nesten like mye som en mimrestund som en ny spillopplevelse.

Pokémon Heart Gold og Soul Silver er en relansering av to av de mest populære Pokémon-spillene noensinne, nemlig Gold og Silver til Game Boy Color. Gold og Silver står som høydepunktene for svært mange Pokémon-fans, og det er derfor deilig å se at spillene fortsatt er like vitale i denne moderne oppdateringen.

Det mest åpenbare for de som kjenner Gold og Silver er at grafikken har fått et betydelig løft. Men også brukervennligheten er forbedret. Det er deilig å kunne velge å alltid løpe med joggeskoene, slik at man slipper å holde inne en knapp. Menyene har blitt enklere å finne frem i, og spillet føles mer tilgjengelig enn noen gang før.

Samtidig er spillet nøyaktig like fengende som før. Uansett hvor mange Pokémon jeg har fanget i Platinum, og hvor ofte jeg har begynt med en ny trener og en fersk bunke Pokéballer, finner jeg meg selv like hekta hver gang idet jeg samler, trener og utforsker. Det er som om Nintendo har funnet opp en slags magisk narkotikum i spillform, og det er utrolig vanskelig å legge fra seg spillet når man først har begynt.

Vi pleier ofte å klage over at utviklere ikke fornyer spillserier nok når de lanserer oppfølgere, og er det en ting Pokémon-serien sliter med er det å fornye seg. Skal man være kynisk så kunne man ønsket at Nintendo vågde å riste litt hardere i spillseriens grunnfundamenter med dette spillet. Det aller meste er svært lett gjenkjennbart for veteraner, som kanskje begynner å bli litt smålei av den samme spillstrukturen og de samme utfordringene gang på gang.

Samtidig våger jo Nintendo å utforske nye veier med serien. Pokémon Ranger-spillene og nedlastbare varianter på Wii gjør noe nytt og annerledes i Pokémon-universet, og derfor klarer jeg egentlig ikke å være for streng mot Nintendo. Når det er så vellaget og lekkert som Heart Gold og Soul Silver tilgir jeg Nintendo for at mye er som før.

For noen få nyheter er det. Den største er kanskje Pokéwalkeren, en avansert skritteller som lar deg ta med en Pokémon fra stallen din ut på tur. Ha den i lomma, og den registrerer hvor mye du beveger deg sammen med Pokémonen din. Jo flere steg som blir registrert, desto større belønninger kan du få, i form av minispill og bonusgjenstander, for eksempel. Det er et typisk Nintendo-påfunn, og det funker som et skudd. Hvis mor og far nekter deg å ha med DS-en på turen til Tante Helga, kan du i hvert fall overføre en Pokémon og smugle ham med deg i lomma, slik at han får trent og lekt seg litt mens spillet ligger hjemme og venter.

I tillegg er det en rekke små nyvinninger i spillet. Det er mange små endringer, som man knapt legger merke til, men som bedrer flyten i spillet. Men også et par helt nye elementer, som nye Pokémon-leker, morsomme minispill som er et fint avbrekk i samlemanien.

Pokémon Heart Gold / Soul Silver vinner neppe noen priser for originalitet, men dette er rett og slett essensen av alt som er kult med Pokémon-spillene. Det er finslipt, oppusset og perfeksjonert i alle ledd. Er du gammel Pokémon-spiller kommer du til å nyforelske deg i dette spillet. Og er du ny til serien finnes det ikke noe bedre sted å starte enn akurat her.

Pokémon Heartgold/SoulsilverPokémon Heartgold/SoulsilverPokémon Heartgold/SoulsilverPokémon Heartgold/Soulsilver
8 / 10
+