Skate 3

Skate 3

Skateboard-simulatoren er tilbake i ny versjon, og denne gangen med en rekke nye og forbedrede funksjoner. Skate-eksperten Vebjørn har satt karakter, og anmeldelsen hans kan du lese her...

Med det første Skate-spillet pustet EA nytt liv inn i en sjanger som altfor lenge hadde stagnert, tross et par hederlige forsøk fra Tony Hawk. En mye mer realistisk tilnærming til sporten, godt hjulpet av et revolusjonerende og presist kontrollsystem, gjorde at jeg satt klistret til skjermen i uke etter uke.

Jeg sammenlikner ofte overgangen til Skate med overgangen fra snowboard-serien SSX til Amped på den gamle Xbox-en. I Amped-spillene ble du plutselig belønnet for å gjennomføre kontrollerte og stilfulle triks, fremfor å hamre løs på knappene mens karakteren får epilepsianfall på skjermen. Skate ga meg den samme gode følelsen, og var ekstremt tilfredsstillende siden all progresjon måtte komme innenfra. Det fantes ingen snarveier og oppgraderinger som kunne kjøpes slik at spillet til slutt gjorde jobben for deg, og den eneste måten å bli bedre på var å øve.

I den grad historien betyr noe i spill som dette ble jeg faktisk litt skuffet over Skate 2. Den noenlunde troverdige og jordnære historien i eneren måtte overgås, så da fikk vi servert en sutrete historie om det store, slemme firmaet som kjøpte opp eiendom og forbød all skating på området. Den dårlige stemningen gjennomsyret hele spillet. Jeg trodde nemlig vi var ferdige med den rebellgreia nå, og kunne konsentrere oss om sporten. I Skate 3 er heldigvis den gode, kameratslige stemningen fra eneren tilbake, og spillet begynner med at du starter ditt eget skateboard-merke. Etter hvert ansetter du andre skatere for å promotere merket, og flere oppdrag i enkeltspillerdelen er lagspill med dine datastyrte venner, noe som forbereder deg på onlinedelen.

Antall solgte skateboard fungerer som erfaringspoeng, og du øker salget ved å fullføre oppgaver alene eller med andre spillere online. Til og med det å lage filmklipp eller skateparker som blir lastet ned av andre gir deg "royalties" i form av brettsalg. Og jo mer du selger, jo flere utfordringer åpner seg på kartet og jo flere byggeklosser får du tilgjengelig når du lager din egen skatepark. Dette med å bygge din egen park, for deretter å gjøre den tilgjengelig online, er nemlig en av de største nyhetene i Skate 3. Byggekontrollene er ikke perfekte, men gode nok til at alle vil kunne leke seg med parkdesign.

Det er også veldig enkelt å bare slippe en ny rail eller benk ned der du ønsker i selve byen, for å legge alt til rette for heftige filmsekvenser. Når du beveger deg til fots ser det bedre ut enn i toeren, men fremdeles er både kontroller og bevegelser håpløst gammeldagse sammenliknet med resten av spillet. En morsom detalj er at karakteren endelig prøver å løpe inn fallet hvis du holder på å tryne i lav hastighet.

Hvis du har kontrollene i fingrene fra før av, er det bare å hoppe over opplæringen. Den er veldig godt gjennomført, så selv om dette blir ditt første møte med serien er det ingen grunn til panikk. Her blir du holdt i hånda helt til du har lært det du trenger. De grunnleggende kontrollene er som i de tidligere spillene, men akkurat som Skate 2 bringer treeren mange nye småting til bordet, som for eksempel darkslide og underflips. Fra menyen når du en liste over alle triksene i spillet, med forklaring på hvordan de utføres. I tillegg får du automatisk tips om hvordan noen av de mest avanserte triksene skal utføres hvis spillet skjønner at du sliter. Ekstra hjelpemidler som "trick analyzer" eller "manual help" kan skrus på hvis du ikke får til et spesielt triks. Da ser du hvordan spillet registrerer og tolker bevegelsen din, og dermed hva som må gjøres annerledes.

Nytt er også at man kan velge vanskelighetsgrad. "Normal" er standardvalget, og da er alt som du husker det fra tidligere spill i serien. Nybegynnere kan raskere få det gøy ved å velge "Easy" slik at det blir lettere å holde seg på beina, hoppe høyt og lande avanserte triks. Skate-veteraner kan få noe å bryne seg på ved å velge "Hardcore" som gjør spillet enda mer kresent på at du må lande riktig, sette deg ordentlig ned på huk før du trikser og så videre. Innstillingen kan endres når som helst gjennom karrieremodusen, så det er bare å prøve seg frem for å finne ditt nivå. Onlinekonkurranser låser også vanskelighetsgraden til et gitt nivå for alle deltakere, og dette kommer nok til å bli godt mottatt av de tøffeste gutta i klassen.

Serien har alltid hatt et bra onlinemiljø, og nå har utvikleren satset mye på å tekkes nettopp disse spillerne. Et innebygget klansystem gjør at du kan lage ditt eget lag (eller bli med i andres) for deretter å utfordre andre lag i en rekke gamle og nye øvelser. Blant de nye vil jeg spesielt nevne "Own the Lot," for her må laget ditt bli det første til å greie en rekke oppgaver innenfor et avgrenset område.

Laget ditt kan også presentere hjemmelagde skateparker, videoer og bilder på profilsiden, og når noe blir lastet ned tjener alle lagmedlemmer "royalties" på nedlastingen. Genialt. Jeg håper bare at dette nye fokuset på lagkonkurranser ikke ødelegger det unike miljøet som følger Skate, hvor tilfeldige spillere faktisk har oppført seg mer som kompiser rundt et leirbål enn de typiske trollene som sitter og fjerter i mikrofonen uten fare for represalier.

En stor skuffelse er at den lokale flerspillerdelen "Party play" er borte. Den har alltid vært et fastpunkt på mine spillkvelder, for latteren sitter løst når kompiser kliner tenna i fortauskanten gang etter gang. Jeg skjønner at Black Box ønsker å vise frem alt det nye de har gjort med online-modusen, men det å tvinge folk til å sitte i hver sin stue for å spille sammen er bare teit. Spesielt når de alt hadde en lokal flerspillerdel som fungerte så bra.

Vi har flyttet oss fra San Vanelona til en helt ny by, Port Carverton, som består av tre store bydeler du kan utforske på jakt etter "uoppdagede" steder å skate. Både bysentrum, universitetsområdet og industriområdet er designet som en skaters våte drøm, og det er fremdeles gøy å bare vimse rundt og utforske i timesvis. Dessverre prøver de for hardt på å gjøre ting heftigere enn tidligere, og flere skateparker og hopp er ren galskap. Du kan selvfølgelig holde det enkelt og bare kjøre kickflips på parkbenker hvis det er det du ønsker, men noen av oppdragene tvinger deg dessverre langt ut i fantasiland. Dette er unødvendig, for Skate trenger ikke et sånt sirkus for å hevde seg. Kartet har oversikt over alle uløste oppdrag, og det står også om oppdraget kan løses online, enten som samarbeid eller konkurranse.

Grafikken har det ikke skjedd stort med siden forrige spill, men spillet flyter derfor også omtrent helt problemfritt. Unntaket er når du designer din egen skatepark, eller laster ned en skatepark noen andre har laget. Da henger plutselig ikke spill- og grafikkmotoren helt med, og resultatet er at kameraet beveger seg litt senere og litt mer ujevnt enn du er vant med. Siden spillet fra før av er så nøyaktig og de vanskeligste triksene krever hårfine bevegelser på kontrolleren, tilføres et irritasjonsmoment i spillets ellers største nyskapning. Jeg skjønner ikke helt hvorfor spillet sliter, siden det er færre objekter på skjermen når du er innendørs i skateparken enn når du er ute og skater i byen. Synd er det uansett, og jeg håper det kan fikses med en oppdatering. Ellers har brukergrensesnittet fått en overhaling og resultatet er svært ryddig og lett å navigere.

Musikken er en artig blanding av låter som passer bra til spillet. Her er det så klart din egen musikksmak som gjelder, men lydsporet har mange godbiter og personlig synes jeg det er ekstra stas at Mark Mothersbaugh fra Devo har vært involvert. Det er også enkelt å hoppe over en låt med et par knappetrykk, eller velge den helt bort fra spillelisten hvis du aldri vil høre den igjen. Stemmeskuespillet og lydeffektene er som de skal være, de underbygger opplevelsen og historien men skiller seg aldri ut.

Med Skate 3 er serien tilbake der den skal være, og på tross av manglende lokal flerspiller er det nok av ting å henge fingrene i for nye og gamle spillere. Tilfredsstillelsen du føler når du greier de vanskeligste oppdragene er ubeskrivelig, og "bare ett forsøk til" gjør at klokka plutselig har blitt fem om morgenen... igjen.

Skate 3Skate 3Skate 3Skate 3
8 / 10
+