Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Starcraft II: Wings of Liberty

Starcraft II: Wings of Liberty

Blizzard gjør opp for 12 års ventetid idet Zerg, Protoss og Terran for tredje gang er forente i det som virkelig kan betegnes som en tungvekter i strategigenren...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det føles som en evighet siden forrige visitt til Mar Sara. Den gang befant jeg meg i støvlene til den vanærede Marshallen James Raynor, som gjorde alt han kunne for å beskytte hjemplaneten mot en korrupt regjering og en invaderende romvesenrase ved navn Zerg. Mye har skjedd siden den gang. Nasjoner har blitt lagt ned, helter har forrådt hverandre og kjempehjerner har blitt sprengt i fillebiter.

Starcraft II byr på en tredelt reise med skiftende fokus på de tre rasenes historier og gjøremål. Den første vi slår kloa i setter nok en gang søkelyset på Jim Raynor og det mangfoldige trekantdramaet mellom han, Zerg-leder Sarah Kerrigan og den korrupte Terran-keiseren Arcturus Mengsk. Som kaptein på Hyperion leder Raynor denne gang en rebelsk gruppe, som vil gjøre alt for å fjerne Mengsk fra makten.

Raynors saga strekker seg over 26 oppdrag til sammen, der alle på et magisk vis lykkes i å virke unike i forhold til hverandre. Spillet balanserer mellom tradisjonelle slåsskamper til mer kompliserte scenarioer, der du plutselig må erstatte tidligere brukte strategier med nye for å komme best mulig gjennom oppdragene.

Den lineære tilgangen til oppdragenes rekkefølge har blitt droppet til fordel for en mer fri opplevelse. I det originale Starcraft ble man sendt strake veien til de kommende oppdragene, men nå kan man begi seg ut i landskapet og utforske ditt Hyperion-skips mange fasetter før man går videre til neste scenario. Blant de nye aspektene er muligheten til å besøke skipets fire hovedrom; laboratoriet, våpenkammeret, kantinen og kommandobroen, som alle gir deg forskjellige bruksområder. Men viktigst av alt er kanskje de permanente oppgraderingene, som kommer til både bygninger og enheter.

Dette er en annonse:
Starcraft II: Wings of Liberty

Våpenkammeret tilbyr oppgraderinger i form av økt ildkraft, ekstra liv og nye evner innenfor kampenhetene, mens man i laboratoriet vil kunne benytte seg av Zerg- og Protoss-rasenes egne teknologier for senere å kunne påmontere de til dine egne bygninger.

Kantinen inneholder noe så eksotisk som en arkademaskin, der man faktisk kan bryne seg på minispillet Lost Viking i form av et klassisk skytespill med et påklistret Starcraft-tema. Det fungerer fantastisk bra, og virker som et godt avbrekk fra historien.

Som regel har man en rekke oppdrag å velge mellom, der hver enkelte oppgave som oftest har en belønning. Disse kommer i form av adgang til en ny enhet, og på den måten kan man prioritere hvilken belønning man vil få først. Fra tid til annen må man fatte et par moralske beslutninger, som resulterer i små endringer i både historien og belønningene du får for det gitte oppdraget. Dessverre er det ingen merkbart store konsekvenser ved det, men det gir et godt argument for å prøve noen av banene igjen på et senere tidspunkt.

Dette er en annonse:

Banene er gode og ekstremt varierte. Det er utrolig tilfredsstillende å kunne lete etter verdifulle skatter i et Protoss-territorie i et øyeblikk, for deretter å infiltrere en rekke baser ved hjelp av én enkelt Ghost-enhet. I et forsøk på å holde anmeldelsen så spoilerfri som mulig vil jeg ikke avsløre noen konkrete eksempler på de beste oppdragene, men i stedet garantere en ekstremt velutført kampanjedel.

Starcraft II: Wings of Liberty

Oppdragene akkompagneres av flere filmer og dialoger. På hver sin måte klarer de å ramme inn en helt sublim opplevelse, som er utrolig medrivende da det bidrar til det avhengighetsdannende miljøet du finner i spillet. Stemmeskuespillet er på topp, og Robert Clotworthys stemme som Raynor er fantastisk.

Grafisk merker man ikke hvor sinnssykt nydelig Starcraft II er før man har fyrt av sin første atombombe. Detaljgraden i både eksplosjonene og banedesignet er så forrykende gjennomtenkt og bearbeidet at jeg ofte tar meg selv i å se bort fra en base under angrep for å ta en sightseeing-runde i banene.

En av de største nyhetene ved Starcraft II er relanseringen av Blizzards onlinetjeneste Battle.net. Tjenesten har alltid vært kjent for å være brukervennlig og helt eksemplarisk når det kommer til funksjonalitet, men med denne nye oppdateringen er alt både lettere og bedre integrert i spillet enn noensinne.

Uansett om man vil begi seg ut på eventyr i kampanjedelen eller vil prøve kreftene sine med flerspillerdelen foregår alt via Battle.Net, som enkelt og elegant holder styr på både Achievements og Community.

Starcraft II: Wings of Liberty

I nesten et tiår har Starcraft dominert store deler av E-sporten, noe en kan ankre i Blizzards kontinuerlige finpussing av spillets vanskegrad og balansegang. Tolv års ventetid har tydeligvis betalt seg for Starcraft II, for jeg har aldri sett et mer velfungerende Matchmaking-system. Jeg husker godt betaproblemene med å finne likeverdige motstandere, og jeg kan godt være den første til å innrømme at sårene aldri rekker å bli 100 prosent helbredet etter en god porsjon deng. Når det er sagt later systemet til å være grundig polert siden betaversjonen, siden jeg bestandig møter spillere på mitt eget nivå.

Du kan allerede finne en haug med brukergenererte baner, der man i beste Warcraft III-stil får prøve krefter med forskjellig spillmoduser som avviker fra den tradisjonelle spillmekanikken. Det er tydelig at fanskaren har trykt spillet til brystet allerede, og derfor kan man bare lovprise Blizzard for å ha gjort banedesigneren så tilgjengelig denne gang.

Starcraft II: Wings of Liberty

Det fins nok anmeldere som vil beskylde Blizzard for å ta for få sjanser med Starcraft II. Jeg velger i stedet å hylle dem for å holde liv i et så lett tilgjengelig system, som vi sist så i 1998. Vi bevitner stadig flere RTS-serier som bryter ny mark ved å blant annet ekskludere det tradisjonelle resource-systemet for å erstatte det med en kjedelig og automatisert økonomi. Derfor er det forfriskende å se et spillfirma som tør å erkjenne at noen ting ikke bør endres når de allerede fungerer som de er.

Om det er den ekstremt velutførte kampanjedelen, det flotte lydsporet og stemmeskuespillet, det brede flerspilleraspektet eller arkadespillet Lost Viking som inspirerer til et kjøp lar jeg være opp til den enkelte, men jeg vil absolutt råde alle med en hang til gode strategispill prøve dette spektakulære spillet.

10 Gamereactor Norge
10 / 10
+
Fantastisk historiedel, avhengighetsdannende flerspiller, velpolert lyd og en sann grafisk fornøyelse
-
Ingen LAN-støtte
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • Kakashi sensei
    Det er tolv år siden vi sist besøkte Korpula sektoren og siden den gang har forventingene til oppfølgeren bare blitt større og større.... 9/10
  • IamFerb
    Den 27. juli 2010 stoppet verden opp for en god del mennesker. Ikke engang den strengeste sjefen kunne stoppe disse menneskene. Ja, ikke en gang... 10/10

Relaterte tekster

Starcraft II: Wings of LibertyScore

Starcraft II: Wings of Liberty

ANMELDELSE. Skrevet av Michael Kamp Jensen

Blizzard gjør opp for 12 års ventetid idet Zerg, Protoss og Terran for tredje gang er forente, i det som virkelig kan betegnes som en storvekter i strategisjangeren. Her er anmeldelsen...



Loading next content