Monday Night Combat

Monday Night Combat

Fremtiden dreier seg om gladiatorkamper med skytevåpen - skal vi tro gutta i Uber Entertainment. Her spares det ikke akkurat på robotdeler, og mens bruk- og kast-mentaliteten råder, stilles spørsmålet: Serveres deilig og eksplosiv robotknas, eller noe som hører hjemme på skraphaugen?

Det er fristende å la tankene vandre til en fremtid hvor sport dreier seg om mer enn trivielle løpetevlinger og ballspill. Tenk så mye mer spennende det ville vært å overvære sportsarrangementer hvis Newton var passè og etiske regler en saga blott, et fyrverkeri hvor atletene fløy rundt i lufta og ting eksploderte og steroider var påbudt snarere enn ulovlig.

Helt fra det gamle Rom og til dagens Hollywood har slike ekstreme former for konkurransevirksomhet fascinert folk, og det er ikke uforståelig. Selve fundamentet i all idrett kan jo menes å være et studie i hvor langt menneskekroppen kan presses fysisk og mentalt før den bryter sammen, og hvor gode resultater det er mulig å oppnå ved perfeksjonering av teknikk, fysikk og dedikasjon hos utøveren. Derfor har vi Olympiske Leker, derfor har vi moderne gameshows, derfor får vi spill som Monday Night Combat.

Den svulstige introduksjonen min til tross, så snakker vi om et XBLA - spill, og derfor ikke nødvendigvis den neste store onlinehiten. Dette er riktignok en liten slugger på markedet, med grafikk lisensiert Epic Games og masse inspirasjon fra Team Fortress 2, ingen dårlig kombinasjon. Men holder det på et marked preget av stadig mer avanserte nedlastbare spill?

Monday Night Combat
Tenna i tapeten: Det gikk vilt for seg på innflyttingsfesten til redaksjonssjefen.

Monday Night Combat er en kombinasjon av gameshow og voldelig supersport, med egen rød/blå logo og superbowl-aktige arenaer. Leken går ut på å smadre en hel bøling roboter, og i noen tilfeller andre deltakere. Det kan man gjøre som en av 6 forskjellige typer, alle som en klonet frem fra en cocktail av DNA som fremhever de ønskede egenskapene som et liv i arenaen skulle tilsi. Alle har dog et veldig unikt og spennende design, og da særlig "Assassin"-klassen som ligner på en blanding av en veldig outrert motorsyklist og Sam Fisher utstyrt med en dolk som kan oppgraderes til dødelig ninjasverd. Ellers har man entertaineren Assault, den sympatiske Tank, mekanikeren Support, elitisten Sniper og den trauste Gunner.

Monday Night Combat
Fyr løs: Denne hissigproppen har fått øye på noen apekatter utenfor banen.

Den tegneserieaktige grafikken og den lekne fremtoningen komplementeres av et ganske enkelt spillsystem, med en kontroll som er lettfattelig fremfor mangslungen. Det finnes i hovedsak to moduser; Blitz handler om å beskytte en diger ball med penger mot horder av levende skrapmetall som kommer i forskjellige ulykkefremkallende former og fasonger med kolossen JackBot i spissen. Dette går an å gjøre alene, med venner lokalt eller med fremmede over live. Uansett hvordan man gjør det blir det litt knapt i lengden, og for undertegnedes del vil det alltid være litt tammere å kverke roboter istedenfor folk, men da har man heldigvis også Crossfire. Her konkurrerer to lag med spillere med hver sin robothær og hver sin kronasjeball, hvor målet er å lage en pengegeysir av den andres base. Dette er langt mer interessant, og behovet for lett taktikkeri melder seg. I praksis viste det seg dog at tross den korte tiden spillet har vært ute, har folk blitt latterlig gode, og læringskurven var overraskende bratt.

Monday Night Combat
Blått er rått: Så pinlig, de har kledd seg i akkurat samme farge.

Når man etter hvert klarer å få andre enn robotene på samvittigheten viser det seg dessverre at heller ikke det er så veldig gøy. I starten er det ganske fornøyelig med freidige dødsstøt og masseslakt av roboter, samt å få større våpen og sammenhengende drap, men våpnene har ingen tyngde og de "spektakulære" kastene virker tilfeldige der man løper rundt hverandre og moser den aktuelle knappen. Hver klasse har et sett med evner som løpende kan oppgraderes med penger, men ting skjer litt for kjapt til at man merker forskjellen noe særlig og det er ikke noen spesielt engasjerende langtidsprosjekter med å gå i ferdighetsnivå. I lengden blir det ganske tamt, og man tenker at XBLAs suksess ligger i Braid og Limbo heller enn spill som forenkler og fordummer større produksjoner. Det er mange spill som klarer å lage vanedannende spillbarhet med mange av de samme ingrediensene som her, men Monday Night Combat klarer aldri å fengsle på samme måte som andre lettbente, arkadeaktige actionspill.

Når det er sagt går det sikkert an å hygge seg en stund med dette, og atmosfæren rundt er gjennomført, grafikken er pen og selve ideen er interessant selv om den ikke er ny, men spørsmålet blir fortsatt "er dette verdt å bruke penger på?" når Microsofts markedsplass har mange perler til en billigere penge.

6 / 10
+
Fint design, god atmosfære, kule spillerklasser, mange som spiller online.