Medal of Honor

Medal of Honor

EA har lagt andre verdenskrig bak seg, og kickstarter Medal of Honor-serien med et realistisk innblikk i livet som Tier 1-soldat. Men klarer de å stjele tronen fra Call of Duty: Modern Warfare 2?

Mye har skjedd med Medal of Honor-serien siden det fikk sitt inntog i spillverden allerede i 1999. Vi har operert i andre verdenskrig i et helt tiår, både mot japanere og italienere. Men nå har EA bestemt seg for å flytte serien til et mer kontroversielt miljø: den pågående krigen i Afghanistan.

Da jeg møtte EA Los Angeles' kreative leder Rich Farley i mars forsikret han meg om at situasjonen var behandlet med respekt, ydmykhet og realisme. Ingen urettferdighet å spore. Dette gjorde de ikke for å lage kontrovers. De ville lage et CNN-vinklet, realistisk bilde av hvordan livet som Tier 1-soldat var, fremfor å glorifisere tilværelsen de lever i. Respekt, respekt og atter respekt.

Vel. Jommen sa jeg smør.

Det har kommet for dagen at den amerikanske hæren tar avstand fra Medal of Honor. Det har de god grunn til. Om jeg var Tier 1-soldat ville nok jeg også vært ukomfortabel med stikkordene "følelseskald, selvrettferdig, lite innsiktsfull og smakløs". I det virkelige liv teller kanskje de amerikanske soldatene falne Taliban-soldater som nedtrufne kjegler i bowlinghallen, og det er kanskje nødvendig for å ikke bli altfor preget av situasjonen. Men det er ikke positivt. Faktum er at EA ikke maler et godt bilde av den amerikanske hæren i Medal of Honor, samme hvor "realistisk" de prøver å fremstille det. De har forvillet seg i det realistiske konseptet sitt, og endt opp med en underliggende smakløs følelse som er der fra start til slutt.

Ta for eksempel våpenutvalget. Mens amerikanerne er utstyrt med en M16 har fienden en AK-47 i nevene. I realiteten er sistnevnte skytevåpen kraftigere, men i Medal of Honor er det helt motsatt. De forkler amerikanerne med våpen som er svakere enn motstanderens, mens det i spillet plutselig har mye mer slagkraft enn en AK-47. Det åpenbarer seg som et mysterium for meg, da de reklamerer så sterkt med sin "realistiske tilnærming". Hvorfor er de da så redde for å konfrontere tilfellet direkte når de skjuler sannheten bak andre merkelapper uansett?

Men la oss ta det for det det er. Et krigsspill. Om du ser bort fra den merkelig presenterte historien har EA virkelig truffet spikeren på hodet med sine områder, som fremstår som både forlatte, herjede og vanskelige. En hel gravplass av falne fly ligger langs slagmarkene, og bekmørke bygninger huser et mekka av fiender du ikke vil støte på. Det er mye som skjer her. Du passer på dine lagkamerater, og de har samme ansvar for deg. Dere kan be hverandre om ammunisjon, dytte hverandre opp på avsatser, hjelpe hverandre ned og arbeide sammen om å komme frem til neste post på programmet. Lagfølelsen er der konstant, og du viker sjelden fra din posisjon for en egotripp. Den får du tross alt servert i gode doser over mikrofoner uansett.

Selv om det ser realistisk ut er brettoppsettet litt for lineært. Likevel vet du ikke alltid hvor du skal gå og hvordan du orienterer deg, selv om lagkameratene dine som regel er ganske tett ved. I den ovennevnte flygravplassen finner du til tider åpne skrog du ikke kan gå inn i, som bare er irriterende. Heldigvis forblir følelsen av å være i et utseendemessig realistisk landskap, og det er virkelig en fryd å sette seg bak rattet i ATVen mens du runder hjørnene i de gjørme- og steinfylte fjellveiene i Afghanistan.

Kjøringen sitter for øvrig som smurt. EA har gjort det veldig enkelt å ferdes i fjellene, og kjørefølelsen er både rå og virkelighetsnær. Med på å forsterke atmosfæren er også mikrofonbruken, som forteller deg når lysene må slås av, når du må parkere, hvor du skal hoppe av og hvem du skal møte.

Skytesystemet fungerer godt, både med mitraljøse, maskingevær, fra helikopter eller i bil. Det er akkurat så kaotisk og altoppslukende som jeg forestiller meg det, og det gir meg en større følelse av å være i en vanskelig og kaotisk krig. EA har vært flinke med variasjonen i våpenarsenalet, og ved å veksle fra skyting i tårn til plafring i nærkamp gir det kampoppsettet flere nyanser. Du får operere i flere ledd, som del av et lag og som del av en felles agenda.

De skaper også variasjon ved å la deg inntre i flere forskjellige roller i to Tier 1-grupper. Sammen med den ene spesialstyrken er det snakk om intense oppdrag, der du bestandig må samarbeide og dekke hverandre for å nå suksess. Som Ranger får du virkelig se alle flokene og fordommene vi har om den amerikanske hæren, som både slenger mer med leppa og er raskere på avtrekkeren. Holdningen deres er jo faktisk helt på trynet - så på trynet at en ikke skulle trodd det var mulig. Men til gjengjeld er det ikke rosenrøde oppdrag de får bryne seg på, heller. Ingen soldater gjør samme ting. Det er her realismen de snakker så stort om virkelig gjør seg godt, fremfor de slibrige kommentarene som til stadighet blir slengt rundt i enspillerdelen.

Kampanjen er for øvrig altfor kort. Her går spillet i samme fallgruve som Call of Duty: Modern Warfare 2, der spilleren sjelden får de største utfordringene. Jo da, jeg har det morsomt mens jeg smyger meg langs fjellene med ATVen, men jeg skulle ønske det var lengre spilletid å ta av så sluttfølelsen var enda mer bitende. Historien er såpass sterk i utgangspunktet at de ville vunnet på å utbrodere den litt mer. På dette området går de likevel Modern Warfare en høy gang, da det føles mye mer sobert å slynge seg langs ruinerte afghanske landsbyer enn å gå kanakas med rifla på en flyplass.

Det må også nevnes at tidsbyttet fra andre verdenskrig til den moderne tids Afghanistan kler Medal of Honor-serien svært godt. Det gir dem mulighet til å bruke flere våpen enn tidligere, for å skape den tidsriktige rammen de har strebet etter. Det er friskt og nytt, og viser at en serie til tider trenger totalrenovering for å klare å gjenoppfinne seg selv.

Med på å komplimentere endringen er også lydsporet, som gir den perfekte stemningsbrodden før, etter eller under angrep. Det er aldri for mye av det gode, selv om de fleste låtvalgene er av aggressiv natur. Om det ikke er musikk får du høre dine medsoldater skrike kommandoer, sparke inn dører og overrekke ammunisjon. Det går aldri et sekund uten at jeg er informert om hva jeg skal gjøre, som er blant de viktigste delene i et lagbasert spill.

Også var det flerspillerdelen, da. Som de fleste har fått med seg er den komponert av Battlefield-skaperen Dice, og det er ingen grunn til å anta at det er solid håndverk her også. I alle fall på de fleste områder. Lagsystemet fungerer glitrende, og du kan spille mot hverandre eller på lag med to til 11 spillere. Kjernen i flerspilleren er at dine individuelle evner er ekstremt viktig for hva som skjer i laget som helhet, så hver fotsoldat har like mye å si.

Til sist har vi Tier 1-modusen, der du spiller kampanjen på nett alene for å forbedre tiden og poengsummen din. Selv syntes jeg ikke denne modusen tilbød særlig mye mer enn å forbedre dine posisjoner på poengtavlene, men når du har prøvd deg på spillet i en stund er det en grei måte å forbedre evnene dine på.

Det er synd å se EA falle mellom sine historiemessige stoler på denne måten. Det er så mye å hente her, som blir skyggelagt av den dårlige beretningen om hvordan USAs "beskyttere" tenker og handler. Medal of Honor har mange poenger som kanskje trengte å se dagens lys, men når du ikke har noen god forklaring på hvorfor de er der mister de all sin betydning. Realisme? Ja takk. Men gjerne med en dose selvinnsikt.

Medal of HonorMedal of HonorMedal of HonorMedal of Honor
7 / 10
+