DJ Hero 2

DJ Hero 2

Platetallerkenkontroller er nå det lengste ordet vi noensinne har brukt i en ingress. Miksekongen Martin har anmeldt DJ Hero 2...

Fjorårets nykommer DJ Hero var en positiv overraskelse. Freestyle Games klarte å ta tak i en målgruppe som enda ikke har blitt hypnotisert av Rock Band/Guitar Hero-fenomenet. Her var det festmusikk som sto i søkelyset, med elementer fra elektronika, hip-hop, pop og gamle klassikere. Sammen ble det mikset til fengende låter.

For de ukjente går DJ Hero ut på at man har to sanger som skal bli mikset sammen til én heftig miks. Dette vises på skjermen med tre linjer i forskjellige farger, i ren Guitar Hero/Rock Band-stil. De to ytterste linjene representerer hver sin sang, mens den i midten er en effektlinje for å gjøre miksen unik. Det hele høres veldig enkelt ut å spille, men når du legger til "scratching" og en "crossfader", blir det fort avansert.

DJ Hero 2 tar steget videre. Spesielt flerspilleren har fått mye arbeid. Å kunne spille på nettet er en fryd. Man kan konkurrere i mange forskjellige moduser, noe som gjør at flerspilleren ikke blir kjedelig etter 10 minutter. Samtidig finnes det et intuitivt belønningssystem med mulighet for å fikse på din DJ, skifte utstyr og gi din digitale signatur stil.

Kontrollen til DJ Hero er enkel å sette seg inn i, men er vanskelig å mestre. Nye elementer har blitt lagt til i år for å fornye følelsen av å være DJ. Iløpet av hver sang er det mulighet for å velge hvilken sang som skal bli spilt, lyder som skal bli spilt og andre ting for å gjøre hver miks unik. Det er morsomt og gir deg virkelig muligheten til å lage din egen vri på hver sang, uten at det blir overbrukt.

En karriere-modus var en stor mangel i fjorårets versjon. Denne gjør sin ankomst i DJ Hero 2 under navnet "Empire". Her reiser du igjennom hele verden for å erobre fans. Mikser blir spilt. DJ-dueller blir bekjempet. Berømte DJ-er dukker opp. Slik går rekkefølgen mens du reiser fra en kjent by til en annen. Ikke veldig originalt, men det er en fin måte å få spilt igjennom alle sangene, og få lukket opp nye sanger på.

Og når vi er inne på låtlisten: Sangutvalget i fjor var sterkt, meget sterkt. Sjangerutvalget spriket enormt, og slik er det fortsatt. Kanye West er mikset med Metallica. Justice tar en svingom med Janet Jackson. Og vet du hva? Det funker fantastisk bra. Til og med mer undergrunns elektronika-musikk som A-trak, Tiga og MSTRKRFT får sin debut, noe som var en merkelig mangel i fjor. Store DJ-er som Deadmau5 og David Guetta dukker opp i spillet som digitale figurer, slik Daft Punk gjorde i fjor. I alt er det en betydelig forbedring til det vi fikk servert i fjor.

Presentasjonen har også fått en frisk ny vri. Det helt nye brukergrensesnittet ser både bra ut og er enklere å manøvrere seg rundt i. Selve grafikken har det dog ikke skjedd noe betydelig med. Kameraet bytter vinkel konstant, etter rytmen til musikken. Klubbene er preget av et overentusiastisk publikum, dansere og vakter for å holde orden. Med andre ord akkurat slik en stor nattklubb skal være.

DJ Hero 2 har klart å fornye seg mesterlig. Nye spillmekanikker, modier og en strålende flerspiller gjør årets miksefest til en fantastisk musikkopplevelse. Miksene som blir servert holder høy kvalitet, og sangene består av både ferske og gamle klassikere, som gjør hver miks til noe unikt. Grafikken er noe utdatert, og det kan noen ganger bli litt ensformig, men dette er utvilsomt et sikkert kjøp for alle som likte DJ Hero.

DJ Hero 2DJ Hero 2DJ Hero 2DJ Hero 2
9 / 10
+