Epic Mickey

Disney Epic Mickey

Mikke Mus må berge en herjet verden med glemte tegnefilmfigurer, og resultatet er hans mest storslåtte eventyr noensinne.

For en måned siden var jeg i Texas for å besøke Warren Spector og resten av Junction Point, og den gang var det et uferdig Disney Epic Mickey som åpenbarte seg. Om du spurte meg om jeg gledet meg til spillet for ett år siden avla jeg nok et mindre ekstatisk svar, men siden sommerens E3-messe har interessen vokst med lynende hastighet. Det kulminerte altså under denne turen, da jeg så og prøvde et svært så imponerende spill med masse potensial. Siden jeg kom hjem har jeg trippet ivrig rundt postkassen i vente på mitt anmeldereksemplar, og endelig kom det.

Epic Mickey

Jeg skal ikke lyve - jeg var spent, og vel så det, når jeg plasserte skiva i Wii-en. For selv om jeg var strålende fornøyd med det jeg bevitnet i Texas var det like fullt bare bruddstykker, og jeg hadde ikke snøring på om spillet ville treffe målskiva med sluttproduktet. Men jeg trengte verken Ibux eller lykkepiller for å roe ned angsten, for Disney Epic Mickey lever så til de grader opp til forventningene.

Spillet foregår i Wasteland, en magisk verden trollmannen Yen Sid har skapt for å huse tegnefilmfigurene vi alle har glemt. Her regjerer Oswald the Lucky Rabbit, Walt Disneys første tegnefilmfigur. Hans hverdag preges av misunnelse på spillets hovedperson, og han mener tullemusa har robbet ham for hederen og æren som egentlig var hans.

Likevel sørger han for at Wasteland er et godt og behagelig sted å tilbringe tiden for sine mange innbyggere - det vil si, til dagen Mikke forviller seg i Yen Sids kammer. Etter å ha lekt seg med trollmannens mystiske maling skaper han et mystisk og skummelt vesen ved navn Shadow Blot (eller Skyggekladden på godt norsk - hele spillet kan spilles med norsk språk), og i full harnisk over tabben presterer han å velte fortynner over Wastelangs miniatyrmodell. Mikke flykter, Wasteland ligger i ruiner og Shadow Blot deiser ned i de glemte tegneseriefigurenes verden.

Epic Mickey

Det skal ta noen år, men plutselig blir Mikke kidnappet av Shadow Blot. Rampetassen er tilbake i Wasteland, nedbundet av en gal doktor som vil stjele hjertet hans. Mikke rømmer med nød og neppe fra de grufulle redskapene til doktoren, men er fremdeles fanget i en mystisk verden han ikke helt har dreisen på. For å komme seg hjem må han forsones med Oswald, beseire Shadow Blot og redde Wasteland. La eventyret begynne!

Den sentrale mekanikken i Disney Epic Mickey dreier seg rundt maling og fortynner. Wasteland er en tegnefilmverden, og av den grunn kan en rekke gjenstander, være det seg tønner, busker eller hus, fjernes med en sprut fortynner. Hvis du vil bringe dem tilbake gjør du det med ett enkelt malestrøk. Som sagt er Wasteland herjet av det innbyggerne refererer til som den store Fortynner-katastrofen, og derfor finner du konturer av plattformer, vegger, bygninger og gjenstander som Mikke kan male om for å lage nye veier gjennom landskapet. Maling og fortynner er også Mikkes fremste våpen. Shadow Blots håndlangere, som går under navnet Splatters, bekjempes ved å bade dem i fortynner for å oppløse dem. Men om du gir dem en kalddusj med maling blir de vennen din i stedet, og velger å kjempe for deg og ikke imot.

Det er en fryd å løpe rundt i Wasteland. Hovedoppgavene i de fleste brettene kan klareres på relativt kort tid, men om man setter lupen til verks finner man alltid noe å vie oppmerksomheten til. En lysende gjenstand på taket av en bygning, omrisset av en kiste, en fakkel som lyser i mørket - små ting, som vekker utforskergleden i deg. I Disney Epic Mickey er det også et drøss med sideoppdrag, som for eksempel kan være ting du må skaffe til folk du skal redde. Om du vil løse disse nøttene må du gå på oppdagelsestokt og utforske omgivelsene.

Epic Mickey

Fortynner- og malemekanikken er en sann gave til spilldesignerne på dette området, for det betyr at spillet ikke avhenger slavisk av de vanlige plattformelementene (som for øvrig er bunnsolide i Disney Epic Mickey). Med dette oppsettet kan du finne hemmelige ganger, rom og plattformer overalt. Noen ganger er et gulv bare et gulv og en vegg bare en vegg, men andre ganger finner du gjemte skatter bak dem. Man venner seg derfor raskt til å bruke fortynneren flittig, og etter litt trening går det kjappere å kjenne igjen omriss av avsatser og plattformer. Og når man endelig får belønningen, være det seg en samlenål, konseptkunst eller en gjenstand til et oppdrag, føler man alltid at man har oppnådd noe.

Mange oppgaver har også flere løsninger. Noen ganger kan man finne og aktivere en rekke tannhjul for å åpne en dør for å komme videre, men titt og ofte kan samme oppgave gjøres ved å finne og befri en Gremlin, som deretter tar seg av døra for deg. Nye veier til samme mål fins også overalt, og den vanskeligste veien er som regel den raskeste.

Gjennom spillets gang blir du tvunget til å velge, der du må bestemme deg å hjelpe en person eller ikke, befri noen eller ikke, og så videre. Utviklerne har gjort et stort nummer ut av å ikke dømme eller moralisere dine valg, og dermed er det heller ingen åpenlyst riktig eller gal beslutning å ta. Likevel er det tidspunkter der noen av valgene er mer fordelaktige enn de andre, og da er den lille hjelperen Gus på plass for å gi deg dårlig samvittighet.

Spillet holder også styr på hvordan og hvor mye maling og fortynner du bruker, og de mange figurenes holdning til Mikke avspeiler valgene dine. Det lover godt for gjenspillingsverdien, og man må pløye gjennom Disney Epic Mickey minst to ganger (og sikkert flere) om du vil se absolutt alt Wasteland har å by på.

Epic Mickey

Det er en kjent sak at Wii-maskinen ikke rekker opp til ankelnivå på konkurrentenes grafiske nivå, men likevel er Disney Epic Mickey en fornøyelse å hvile gluggene på. Det er et primaeksempel på at HD-oppløsning og shadere ikke er alt i verden, og at man kan komme veldig langt med godt design. Tegnefilmstilen er skreddersydd for Nintendos konsoll, og alle områdene er levende, troverdige og fulle av detaljer. Både venner og fiender er animert til perfeksjon, og alle figurene er enormt uttrykksfulle. På det punktet treffer spillet høydene der klassiske animasjonsfilmer fra Disney og Pixar regjerer. Imponerende!

Lydsiden er også glimrende. Det er ikke stemmeskuespill her, og all dialog foregår som tekst. Men teksten blir akkompagnert av lyder fra figurene, i likhet med det du ofte ser i japanske rollespill. Det virker kanskje gammeldags, men det fungerer perfekt. Musikken fortjener også noen lovord, som veksler mellom hyggelige og dramatiske stunder uten en eneste gnisning. Det tar ikke lange tiden før du nynner melodiene på vei til butikken.

Disney Epic Mickey har nesten alt. Originale ideer, avvekslende og finpolert spilloppsett, sterk bilde- og lydkvalitet, humor, utfordringer og gjenspillingsverdi i bøtter og spann. Om jeg må huke frem en klage er det at Disney Epic Mickey virkelig er et Disney-spill, og det på godt og vondt. Hvis man ikke automatisk assosierer Disney med lykkelige barndomsminner, ikke har sett Disney Show eller lest Donald Duck vil du nok ikke finne store verdien i det tegnefilminspirerte spillet.

Men om du ønsker ideen om et spill med Mikke Mus i hovedrollen velkommen er Disney Epic Mickey utvilsomt blant de beste spillene til Wii. Etter alt å dømme er det også et av de beste som er utviklet av noen andre enn Nintendo. Det er morsomt, sjarmerende, avsindig finpusset, sterkt underholdende og ganske utfordrende. Jeg har nytt godt av hvert eneste øyeblikk med Mikke, Oswald, Svartepetter og Klaus, og fabler allerede om å spille gjennom det for andre gang. Om du er glad i plattform- eller eventyrspill du bli med på Mikkes reise gjennom Wasteland.

9 / 10
+
Pent, morsomt, sjarmerende, originale spillmekanikker, gode gåter, sterk historie