Red Dead Redemption

Undead Nightmare

Westernspillet Red Dead Redemption er ansett som et av årets desidert beste spill og med tilleggspakken Undead Nightmare blir vi servert et zombieinfisert gjensyn i western-universet. Tilleggspakken er faktisk så stor og omfattende at Rockstar har valgt å selge spillet som et egenstående produkt, og vi har også testet spillet deretter.

Det hele starter hjemme i huset til Red Dead Redemption-helten John Marston, der både sønn og kone hygger seg hjemme i stuen med en god bok og fleiping dem i mellom. Vi inntar på nytt rollen som hardhausen John Marston og det tar ikke lang tid før en frenetisk og zombieinfisert onkel stikker innom. Han rekker akkurat å ta en bit av både kone og sønn før en snartenkt Marston fyrer av et velplassert skudd som ender hele opptrinnet. Etter å ha kneblet familien som har blitt bitt av zombiebasillen, gjenstår det å finne en kur som skal ta knekken på sykdommen, og historien er igang.

Har du spilt Red Dead Redemption burde kontrollen og de fleste spillmekanikkene være velkjente. Det som imidlertid skiller Red Dead Redemption fra Red Dead Redemption: Undead Nightmare - bortsett fra zombier - er at sistnevnte er mer intenst og skytedrevet. Hele spillet føles rett og slett mer actionorientert idet sultne vandøde kommer stormende mot deg fra alle kanter med kun en ting i gjerde - nemlig å ta en saftig bit av hjernen din.

Red Dead Redemption

Undead Nightmare er forfriskende, samtidig som spillet lider av flere ting jeg føler meg mettet på i Red Dead Redemption. Først ut er de lange transportetappene med hest. For de av oss som har spilt hovedspillet begynner dette å bli vel langtekkelig. Til tross for at det er en opplevelse i seg selv å betrakte de naturskjønne omgivelsene fra hesteryggen, begynner transportetappene for alvor å teste tålmodigheten min.

Selv om det er de samme omgivelsene vi besøker i Undead Nightmare er det likevel noen endringer i den visuelle biten. Spillet virker en smule mer mystisk enn originalen, mye på grunn av bruken av spektakulære lyssettinger som gir en slags hjemsøkt atmosfære. Dette kan for eksempel være et grønnaktig lysfilter vi ser i skumringen, eller et lyst oransje filter idet solen står opp.

Red Dead Redemption

Spillet ser særdeles lekkert ut, men jeg ble likevel overrasket over hvor mange tekniske feil som preget Playstation 3-versjonen. Nå har jeg ikke testet spillet på Xbox 360 og vet derfor ikke hvor optimalt spillet er på denne plattformen, men på Playstation 3 var altså spillet preget av en rekke grafiske feil som var vanskelig å overse. For å nevne noe ble bildet ujevnt når man beveget kamera raskt, det var fullt av etterslep og utydeligheter og med mange zombier på skjermen dalte også bildeoppdateringen betraktelig. For min del senket dette faktisk den totale kvalitetsfølelsen flere hakk.

Kontrollen er også tidvis noe vinglete og seig. Et klatreoppdrag springer til minne der man skulle finne en vei inn i en låve. Det hele ble en unødvendig klønete presisjonsopplevelse som heller avkledde spillet fremfor å berike det. Men til tross for noen unødvendige oppdrag består Red Dead Redemption: Undead Nighmare for det meste av herlig zombiemassakrering som brutalt holder på interessen gjennom hele eventyret. Å ta de vandøde av dage krever et velplassert skudd i hodet, så det gjelder å sikte godt før man klemmer inn avtrekkeren. Treffer man kroppen og ikke hodet, er det ofte man får kjøpt seg litt ekstra tid før de på nytt kommer stormende mot deg - men så lenge hodet er inntakt gir de seg altså ikke. Det er selve kjernen i Undead Nightmare og det byr på en rekke blodige og groteske oppgjør.

Red Dead Redemption

Verdt å nevne er at befolkningen ofte tar dekning oppe på hustak mens zombiene er på tokt, så her er det din oppgave å hjelpe til i kampen mot de vandrende døde. Man kan kreativt lure zombier inn i feller ved å løpe forbi brennende vegger eller gjenstander for en smule variasjon, eller bruke lokkemat for å samle de levende døde før man fra distanse kan plukke hoder med riflen.

Red Dead Redemption: Undead Nightmare er et spennende tillegg til Red Dead Redemption og det fungerer også godt som et spill på egne bein til den reduserte prisen. Dette kan passe alle og enhver som ikke har fått nok av John Marstons western-epos eller for de av oss med en forkjærlighet for å slakte en stor bråte med levende døde. Til tross for en i overkant lang rekke med grafikkfeil i Playstation 3-versjonen, er dette en solid og fornøyelig zombieslakt i vakre, autentiske omgivelser.

8 / 10
+
Mye verdi for pengene, langt eventyr, god atmosfære og stemning