Mass Effect 2 var et av fjorårets aller beste spill. Commander Shepards andre eventyr var en velregissert historie som sugde deg inn, og ikke slapp taket før hvert eneste oppdrag var gjennomført. Med en balansert blanding av action- og rollespillelementer falt spillet i smak hos et bredt publikum som alle lot seg leve inn i kampen mot den uhyggelige Reaper-rasen.
Siden spillet kom ut på PC og Xbox 360 i januar 2010 har utvikler Bioware gitt ut en rekke nedlastingspakker som har lagt til både nye oppdrag og karakterer i romsagaen. Den nyeste av disse pakkene bærer navnet Arrival og er den siste pakken som gis ut før Bioware retter all sin oppmerksomhet mot Mass Effect 3.
Uten å skulle røpe for mye av handlingen kan jeg fortelle at Commander Shepard blir sendt ut på et nytt oppdrag der han må redde Doktor Kenson, en Alliance-agent som har blitt tatt til fange av Batarian-folket. Kenson sitter inne med essensiell informasjon om den kommende Reaper-invasjonen, og det er livsviktig at Shepard befrir henne før Batarianene tar livet av henne. I frykt for å bli oppdaget bestemmer Shepard seg for å utføre redningsaksjonen på egen hånd.
At du denne gangen kjemper alene merker du imidlertid lite til. Skal vi være helt ærlige har Shepard alltid vært mer resurssterk enn sine lagmedlemmer, og har ingen problemer med å hamle opp med utfordringene på egenhånd. At aksjonen er å betrakte som et slags snikoppdrag gjør seg heller ikke særlig gjeldene. Spillmekanikken består fortsatt mest i skyting fra dekning, uten at dette nødvendigvis er en negativ ting.
Arrival-pakken er verken den største eller den beste nedlastingspakken til Mass Effect 2. Utover det nye oppdraget blir ingen nye lagmedlemmer, animasjoner eller annet nytt innhold lagt til i spillet. Områdene vi besøker holder den samme standarden vi er blitt vant til, både i forhold til grafikken og designet. Likevel får vi ikke se noe banebrytende nytt, og verken plottet eller omgivelsene lever opp til de beste Mass Effect 2-oppdragene.
Samtidig er suksessformelen den samme som i hovedspillet, og hvis du likte selve Mass Effect 2 kommer du også til å like denne pakken. Spillbarheten er fortsatt god, kampene intense og stemmeskuespillet utmerket.
Det er tydelig at Bioware har forsøkt å skape et bindeledd mellom Mass Effect 2 og 3 gjennom Arrival-pakken. Selv om oppdraget ikke helt klarte å bergta meg på samme måte som de beste ME2-oppdragene, lyktes det i å gire meg opp og øke mine forventinger det neste spillet enda litt til. Samtidig bringer ikke Arrival noen ny informasjon på banen som man er avhengig av for å forstå resten av Mass Effect-sagaen.
Integreringen med resten av spillet fungerer i likhet med de andre pakkene utmerket. Så fremt du har kommet forbi Horizon-oppdraget i spillets overordnede historie kan du når som helst få tilgang på Arrival-oppdraget gjennom stjernekartet i The Normandy, akkurat som de andre oppdragene i spillet.
Konklusjon:
Arrival utspiller seg som et gjennomsnittlig Mass Effect 2-oppdrag. Det er godt nok til at det kan anbefales til alle som liker actionorienterte rollespill, og hvis du ikke kan få nok av Mass Effect vil ikke Arrival skuffe deg. Samtidig byr ikke pakken på noe mer nytt enn selve oppdraget, og hvis du bare skal kjøpe én av nedlastningspakkene til Mass Effect 2 er Lair of the Shadow Broker fremdeles det beste stedet å legge igjen pengene dine.