Might & Magic: Clash of Heroes

Might & Magic: Clash of Heroes

Might and Magic-serien havner på PSN i et litt annet format enn det vi er vant til. Adrian har vurdert om nyheten er noe tess...

Jeg fikk rett og slett bakoversveis idet jeg fyrte opp Clash of Heroes på min trofaste PS3. Det hadde ikke noe med at spillet er eksepsjonelt bra eller dårlig, men det som dukket opp på skjermen ved spillets oppstart var langt ifra hva jeg forventet. Jeg har vært en tilhenger av Might & Magic Heroes helt siden serien kun var å oppdrive på Windows 95. Jeg ble derfor forskrekket da jeg startet opp Clash of Heroes og fikk se tegneserieaktig anime-grafikk.

Utvikleren av Clash of Heroes, Kanadiske Capybara, har tatt seg så store friheter at det bare såvidt kan kalles et Might & Magic-spill. Jeg ser ytterst få tråder som knytter dette arkadespillet til noen av de tidligere spillene med samme navn. Den eneste fysiske linken er at spillet foregår i samme univers som tidligere Might & Magic-spill fra Ubisoft, Ashan. Tillegget av Might & Magic i tittelen er derfor nærmest som et salgstriks å regne. Det må nevnes at hvis jeg skulle anmeldt Might & Magic: Clash of Heroes som et Might & Magic Heroes-spill ville karakteren vært særdeles lav. Det blir som å gå i butikken for å kjøpe Half-Life 3, for så å finne ut at Valve har gjort det om til et pek-og-klikk.

Might & Magic: Clash of Heroes

Det er ikke meningen å virke grinete, men jeg synes det er på grensen til frekt å bruke etablerte spillnavn på denne måten. Nå som jeg har fått det ut av systemet mitt skal jeg i resten av anmeldelsen snakke om Clash of Heroes på sine egne premisser, og forhåpentligvis vil det bli tydelig hva jeg mener når jeg sier at det ligner ikke særlig på tidligere Might & Magic-spill.

Clash of Heroes er et rundebasert puslerollespill. Ja, du leste rett. Du skal ikke lenger bygge opp en hovedstad, utruste en heltefigur med hær og krige for land og ressurser. I Clash of Heroes styrer du én heltefigur som kommanderer et lite knippe soldater, og du kriger mot motstandere i et puslespill som minner om Bejeweled, hvor man skal kombinere tre enheter av samme type og farge for å angripe. Her er fem spillbare raser, og hver har tre basisenheter og fem avanserte enheter. Helten din får erfaringspoeng fra kampene, går opp i nivå og blir sterkere etter hvert som du spiller. Det samme gjør enhetene du bruker i pusle-kampene. Hele spillopplevelsen minner meg om Puzzle Quest-serien, men virker mye bedre utført og mer variert.

Historien i Clash of Heroes er melodramatisk på grensen til det komiske. Jeg håper det var dette inntrykket utvikleren hadde i tankene når de skrev den pompøse dialogen, den klisjéfylte historien og de tåpelige fornærmelsene folk lirer av seg. Jeg fikk meg hvertfall en god latter da figuren min støtte på en ridder som skrøt av at han skulle knuse meg, og helten min svarte at han skulle straffe vedkommende for sin løsslupne tunge.

Might & Magic: Clash of Heroes

Lignende verbale perler dukker opp gjennom hele spillet. Ashan, spillets verden, er en ganske standard fantasi-verden befolket av mennesker, alver, trollmenn og drager. I en parallell dimensjon lurer demoner med planer om verdensherredømme. Gjennom spillets gang kontrollerer du fem forskjellige helter fra de spillbare rasene, og målet er å beseire de slemme demonene.

Den grafiske stilen er veldig inspirert av anime og asiatisk kultur, noe som skiller Clash of Heroes mest fra de tidligere spillene som lånte mye fra vestlig mytologi. Mellomsekvensene og selve spillet har tegneserieaktig grafikk, og karakter- og monsterdesignet er veldig hyggelig. Ikke forvent blod og gørr. I Clash of Heroes er det blinkende lys og røykskyer som gjelder.

Til tross for at denne anmeldelsen er gjennomsyret av skuffelsen min over hva de har gjort med Might & Magic-stempelet, så er ikke Clash of Heroes et dårlig spill. Så snart jeg hadde kommet inn i det og overså fortiden, så begynte jeg å kose meg. Clash of Heroes er et veldig variert spill - i hvert fall de 10 første timene. Puslekampene er morsomme og blir aldri verken for vanskelige eller for lette.

Might & Magic: Clash of Heroes

Å kombinere ulike typer enheter, lade opp kraftige angrep og koble angrep sammen, byr på flere dimensjoner i kampene, og til tross for at der er mye flaks som spiller inn, får du en følelse av mestring når du vinner. Du blir regelmessig utsatt for utfordringer, som for eksempel å sette opp to angrep samtidig for å åpne en port, eller å beseire en stor sjefsmotstander som flytter seg rundt på slagmarken med jevne mellomrom.

Clash of Heroes kom opprinnelig ut på Nintendo DS. Grafikken er skarpere og penere i versjonen som nå er tilgjengelig på PSN og Xbox Live, men er ellers helt identisk. Historien, tross regelmessige klisjéer, er ganske lang og har akkurat passe blanding av pompøs heroisme og teit dialog til at det blir underholdende fremfor tragisk.

Konklusjon
Jeg vil ikke anbefale Clash of Heroes til folk som regner seg selv som fans av Might & Magic Heroes, for både stilen og spillbarheten er langt ifra hva du er vant til. For alle andre er dette et godt kjøp og avbrekk for puzzle- og rollespillentusiasten.

7 / 10
+
Artig og variert puslekamp, uhøytidelig historie, lang spilletid for et nedlastbart spill