Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Mortal Kombat

Mortal Kombat

NetherRealm Studios har skrudd tiden tilbake på et av de voldeligste spillene gjennom tidene og Kim Visnes har gått mann av huse...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det var en tid før 1992 hvor spill ikke hadde aldersmerking. Så kom Ed Boon og John Tobias med Mortal Kombat. Et slåsspill som lot deg banke opp motstanderen din, for så å ta livet av disse på groteske måter. Du kunne blant annet rive hodet av personen, eller brenne dem opp. Det ble en kultklassiker så å si med en gang. Og siden den gang har vi hatt utallige spill i serien. Noen bra som Mortal Kombat 2 og 3, og mange dårlige som Mortal Kombat: Deadly Alliance og Mortal Kombat vs DC Universe. Så hva gjør så denne versjonen så spesiell?

Lang historiedel
Noe som ikke kjennetegner et slåsspill er historiedelen. Dette er noe som i de fleste spill kan fullføres på under 30 minutter. I Mortal Kombat har dog NetherRealm valgt å gå en annen retning. Historiedelen er delt opp i kapitler, der hvert kapittel dreier seg rundt en bestemt karakter - hovedsakelig de "gode" i spillet. Du starter som Johnny Cage, beveger deg så gjennom Sonya, Scorpion, Sub-Zero, Smoke og så videre. Slik går det til du står der helt til slutt som Raiden mot Shao Kahn.

Det morsomme med historien er at den nullstiller så å si alt som har skjedd i serien siden 1992. De valgte å gå tilbake til røttene, og historien utspiller seg mellom Mortal Kombat 1 og 3, noe som betyr at om du ikke har spilt spillet før eller vet noe om historien, så får du like mye ut av historien.

Raiden blir i åpningssekvensen regelrett banket til døde av Shao Kahn som endelig har vunnet Mortal Kombat-turneringen og skal mikse Outworld med EarthRealm. Jordens krigere ligger døde på slagmarken, og rett før Raiden blir drept sender han en beskjed tilbake til seg selv i fortiden, idet den første Mortal Kombat-turneringen med våre kjente og kjære helter starter. De som utspiller seg er Raidens forsøk på å forstå hva alle disse visjonene betyr.

Dette er en annonse:

Historiedelen er lang, veldig lang til å være et slåsspill. Vi snakker 3-4 timer, om ikke mer. Du kan heller ikke hoppe over videosekvensene mellom kampene, uansett hvor mange ganger du har spilt det, så om de velger å spille det én gang til, så er nok det eneste stedet du kan kutte ned tiden i de faktiske kampene.

Velkjent kampsystem med en vri
Det som gjør Mortal Kombat så spesielt er måten du slåss på. De fleste spill lar deg blokkere ved å trykke spaken vekk fra motstanderen, her er det en egen knapp for å blokkere. De har også to knapper for slag og to for spark, samt en for kast. Hvor de gamle spillene var vanskelige å vende seg til, har NetherRealm denne gangen valgt å gjøre spillet mer vennlig mot de av oss som ikke er helt rå med knappekombinasjoner og det å huske de virkelig store slåsskombinasjonene. På mange måter er det å gjøre det enklere med på å gjøre det vanskeligere også. Det er mye dybde, og mye å lære. Hvor noen nok kommer til å "spamme" spesialangrep, så kan disse lett kontres ved å blokkere samt bruke litt av energien din til å bryte deg ut av dem.

Det mest unike med Mortal Kombat er de nye røntgenangrepene. Når du har fylt opp energien din kan du trykke begge skulderknappene og utføre et angrep som tar mye skade fra motstanderen. Den visuelle biten av dette er også sykt tøft. Du ser faktisk hva som skjer på innsiden av kroppen til motstanderen når du utfører det. Ben som knekker, nyrer og tarmer som blir skamslått, tenner som flyr. Dette gjør at karakteren får skade på utsiden også. Klær revner, de får åpne sår og blod setter seg faktisk fast. Både ditt eget og motstanderens.

Stor stall med kampkjemper
Variasjonen på karakterene er stor. De gode klassikerne som Sub-Zero, Kano, Raiden og Scorpion gjør nok en gang sin fantastiske entré. Men vi får også gjensyn med Sector, Baraka, Sindel, Mileena og mange flere. Totalt snakker vi om 27 karakterer å velge mellom (28 om vi inkluderer Kratos fra God of War, som er eksklusiv i Playstation 3-utgaven).

Dette er en annonse:

Den komplette listen er:
• Baraka
• Cyrax
• Ermac
• Jade
• Jax
• Johnny Cage
• Kabal
• Kano
• Kitana
• Kung Lao
• Liu Kang
• Mileena
• Nightwolf
• Noob Saibot
• Quan Chi
• Raiden
• Reptile
• Scorpion
• Sektor
• Shang Tsung
• Sheeva
• Sindel
• Smoke
• Sonya
• Stryker
• Sub-Zero
• Cyber Sub-Zero
• Kratos (Kun PS3)
• Shao Kahn (Ikke spillbar)
• Goro (Ikke spillbar)
• Kintaro (Ikke spillbar)
• Motaro (Ikke spillbar)

Nivåene man spiller på er også varierte. Alt fra New Yorks gater og hustak, til Netherrealm og Outworld. Hvert brett har et unikt utseende som gjør at det hele føles mindre monotont enn tidligere. Det er også mange brett som har egne "Fatalities" man kan utføre i stedet for figurens personlige angrep.

Uvirkelig grafikk
Spillet bruker Epics Unreal Engine, og jeg vil nesten tørre å påstå at dette er det peneste slåsspillet som er laget til nå. Karakterene er kraftige karikaturer av mennesker. De er virkelighetsnære, men kun om virkelighet er supermennesker. Det flotte er detaljene. Om du ikke spiller selv, så ta deg en titt rundt på det som skjer på brettet ellers. Såpass detaljert har nok ikke noe slåsspill vært tidligere. Og det skal godt gjøres å toppe dette.

Dialogen er morsom og passende for hver enkelt karakter. Stemmeskuespillet er faktisk riktig så bra, på samme tid som musikken er både episk og adrenalinfylt.

Blod, gørr og innvoller
Mortal Kombat er på ingen måte for de under 18 år. Og det ser man ganske tydelig i detaljene i hver enkelt karakter. Ikke nok med at de er usedvanlig pent modellert og ser flotte og varierte ut. Men innsiden er også modellert unikt til hver enkelt karakter. Alt fra skjelett til tarmer og hjernen. Hvorfor vil så NetherRealm gjøre noe slikt?

Grunnen er enkelt og greit "Fatalities". Disse har fulgt serien siden den begynte og er unike angrep som fullføres når man har vunnet kampen. En slags siste ydmykelse mot den du slåss mot. Når ordet "Finish Him!" kommer opp har du noen få sekunder på å få inn en kombinasjon av knappetrykk som gir en spektakulær, overdreven og fantastisk voldelig avslutning. Eksempelvis vil Sub-Zero fryse fast bena til personen i en blokk av is, så ta tak i livet på motstanderen og regelrett rive personen i to før han fornøyd kaster ham i bakken og poserer som en vinner.

De to mest groteske er Noob Saibot og Kano. Noob kloner seg selv, og klonen tar tak i armen og benet til motstanderen på den ene siden mens den originale tar den andre siden. Så river de personen i to fra skrittet og opp til hode. Motstanderen skriker i smerte før hodet også rives i to. Så poserer de med hver sin del. Kano river først ut hjertet på personen før han så river av hodet. Og deretter kjøres det inn i hullet der hjertet en gang var. Som sagt, ikke for barn.

Mangfold av ting å gjøre
Ikke nok med at spillet har en lang historiedel, men du har også en flerspillerdel for opp til fire samtidig. Samt over nett. Og som om ikke det var nok, gjør også Test Your Might en velkommen tilbakekomst sammen med Test Your Sight, Test Your Strike og Test Your Luck.

Den morsomste modusen er nok Test Your Luck, som er rulett. Den velger hvem du skal slåss mot, og gir deg diverse handikap som kan være alt fra at du ikke har armer eller hode, til null hopping eller at ett enkelt slag dreper deg. Alt dette er med på å gjøre spillet lengre, samt holde det interessant.

Man har også en trenings- og opplæringsmodus som kan brukes til å gjøre deg flinkere i spillet, eller lære deg det grunnleggende. De har til og med lagt til en egen "Faitality Trainer"-modus så du kan øve deg på de groteske avslutningene.

Velkommen til The Krypt
The Krypt er fire områder som inneholder diverse ting du kan låse opp ved å spille spillet. Du samler opp Koins som brukes til å skaffe alt fra bilder av figurene eller områdene du slåss i, til kulere ting som nye avslutningsangrep og nye drakter. Jeg hadde låst opp cirka 50% etter å ha spilt gjennom historiedelen første gang.

Det kommer også oppdateringer til spillet via nedlastinger. I første omgang vil vi få to nye karakterer, Kenshi og en kvinne med navnet Scarlet. De har også snakket om å lansere flere Fatalities og drakter etter hvert.

Konklusjon
Mortal Kombat er igjen satt til å bli en kultklassiker. Akkurat som det første spillet ble i 1992. NetherRealm har lagd en vinner, og det er ikke veldig mye som er feil med dette spillet. På mange måter er det alt en Mortal Kombat-fan kan ønske seg og vel så det. Men det er nok å bryne seg på for de som vil få sitt første møte med serien. Det desidert beste slåsspillet på markedet i dag, og jeg kan faktisk ikke anbefale det varmt nok.

Mortal KombatMortal KombatMortal KombatMortal Kombat
09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
Råflott grafikk, spennende historie, varierte og interessante karakterer, unike elementer som for eksempel røntgenangrep
-
Ekstremt vanskelig lærekurve, slitsomme kamper til tider, kan ikke hoppe over filmsekvenser
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

Mortal KombatScore

Mortal Kombat

ANMELDELSE. Skrevet av Kim Visnes

NetherRealm Studios har skrudd tiden tilbake for et av de voldeligste spillene gjennom tidene og Kim Visnes har gått mann av huse...

1
Mortal Kombat til PC i morgen

Mortal Kombat til PC i morgen

NYHET. Skrevet av Morten Bækkelund

For et par år siden var det nærmest utenkelig at et populært fightingspill skulle finne veien til PC-plattformen. Sjangeren var ganske enkelt død utenfor konsollene....

5
Kommer Mortal Kombat til PC?

Kommer Mortal Kombat til PC?

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

En ny oppdatering som har blitt gravd frem fra Steam tyder på at det to år gamle Mortal Kombat vil bli sluppet til PC...



Loading next content