Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Portal 2

Portal 2

Spillverdenes beste nøtteknekker er tilbake. Portal 2 lever opp til forventningene med intrikate gåter og en god porsjon humor. Vi har satt karakter...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

I 2007 overrasket utvikleren Valve oss med et spillkonsept vi aldri før hadde sett maken til. Det hele spant rundt idéen om å komme seg gjennom en rekke prøvelser, bestående av testkamre som satt de små grå på prøve. Kun bevæpnet med et portalgevær skulle man teleportere seg gjennom alle rommets fasader for å komme seg helskinnet gjennom en rekke testløyper. 

Aldri før hadde vi løst gåter på denne måten i et førstepersons spill. Aldri før hadde vi sett et slikt snedig brettdesign. Portal var rett og slett et skoleeksempel på hvor mye et godt brettdesign utgjør for et spill. Den ene snedige gåten overgikk den andre. Og der tilfredsstillelsen ved tradisjonelle førstepersonsspill ofte kommer i form av en velplassert kule i fiendens kropp, kommer den tilfredsstillende følelsen i Portal idet du akkurat har mestret utfordringen, knekt gåten og gjerne også på spektakulært vis. Portal overrasket både spillpresse og publikum med sin sjarmerende nøtteknekker. Nå, snaue fire år senere, er oppfølgeren endelig her.

Jeg har alltid høye forventninger når Valve slipper nye spill. Stjerneutviklerne som står bak blant annet Half-Life, et av mine favorittspill, pleier som regel å levere varene. Forgjengeren ble sluppet i den fantastiske samlepakken The Orange Box, bestående av flere av Valves største spilltitler. Men denne gangen lanseres Portal 2 som et enkeltstående spill, et spill som står på egne bein, og det skuffer på ingen måte.

Portal 2
Dette er en annonse:

Det er ikke kun selve gåtene som gjør Portal 2 til et spill som skiller seg fra mengden, stemningen og atmosfæren er også unik. Spillet har personlighet. Valve benytter seg i stor grad av en herlig dialog og en god klype med humor. Underveis i Portal 2 ble jeg faktisk like interessert i å følge replikkene til den bitre roboten Glados, og den mer joviale og småklønete roboten Wheatley, som jeg ble i å løse gåter.

La oss starte med Glados. Den bitre roboten fra forgjengeren er tilbake - bitrere enn noensinne. Den «objektive» og sarkastiske damestemmen følger oss gjennom en lang rekke testkamre, og benytter enhver mulighet til å komme med et syrlig lite stikk. Jeg synes det er fantastisk morsomt hvordan bitterheten skinner igjennom de tilsynelatende objektive bemerkningene hennes, som om alt kun er en del av eksperimentet og ingen følelser er involvert. For roboter har vel ikke følelser, har de?

Joda, Glados er gjennomsyret av smålighet og bitterhet, og gjør på sin side ingen god jobb med å skjule det, selv om hun etter beste evne prøver å pakke inn de bitre bemerkningene i en formell og vitenskapelig sammenheng:

- Testresultatet er inne. Du er et forferdelig menneske. Du er et forferdelig menneske, sier Glados og sikter til dokumenterte fakta.

Dette er en annonse:

Den andre vesentlige roboten, eller skal vi si «personen» i Portal 2, går under navnet Wheatley. En småklønete liten robot som hovedsakelig består av et stort øye, fullt av mindreverdighetskomplekser og klossete adferd. Denne lille sjarmbomben er stemmelagt av Steve Merchant, kjent fra den Britiske The Office-serien, og er en konstant kilde til vittigheter og humor gjennom store deler av spillet. Jeg humret iallefall godt flere ganger. Hvem skulle tro at roboter kunne være så fordømt sjarmerende.

Portal 2

Gåtene består i stor grad av fysikk, samt det å tenke i dimensjoner og rom. I likhet med forgjengeren starter de første nøttene med å innføre de mest obligatoriske teknikkene for å komme seg gjennom testkammeret og videre til det neste. Jeg vil ikke røpe for mye av disse eller beskrive dem i detalj, ettersom dette overraskelsesmomentet fint kan oppleves på egenhånd.

Portal 2 starter i det enkle, og blir etterhvert en reise som virkelig får satt de små grå på prøve. I tillegg til å skyte portaler og bevege seg selv og gjenstander gjennom rom, er det også noen nye elementer på plass i spillet. Noe av det mest elementære er en ny geleaktig maling i flere farger som alle har ulike egenskaper.

Den første fargen man får leke seg med er blå, som gjør at du kan sprette og hoppe høyere. Deretter rød farge som lar deg sprinte fortere - gjerne etterfulgt av en rampe som ofte resulterer i flere luftige svev. Den siste fargen er hvit og gir deg muligheten til å skyte portaler i vegger, gulv og tak, der det opprinnelig ikke var mulighet til å skyte portaler.

I flere av de senere områdene må man benytte seg av alle disse fargene, kombinert med portaler, lasere, bokser og knapper som virkelig setter deg på prøve. Noe som gir en utrolig tilfredsstillende følelse når man til slutt finner løsningen og utgangen på gåten, beveger seg i retning utgangen, for så å høre nok en bitter og nedlatende bemerkning fra den humørsyke roboten Glados - selvfølgelig i vitenskapens navn.

Portal 2

Portal 2 er preget av mer vegetasjon og omgivelser bak kulissene enn forgjengeren. Det er flere ganger man beveger seg utenfor de mange testkamrene, noe som gir følelsen av å selv være i kontroll, fremfor å bli kontrollert. Det gir en mer intens følelse av å være på jakt etter robotene, og man ser også svakheter i den tilsynelatende uovervinnelige kontruksjonen du befinner deg i.

Spillet er stilmessig vakkert, men grafikken er ikke av den mest imponerende vi får servert blant dagens grafikkperler. Det er en oppdatert versjon av Source-motoren som ligger til grunne, og til tross for oppdateringene virker spillet en smule utdatert rent teknisk. Jeg velger likevel ikke å bry meg i nevneverdig grad om dette, ettersom det er humoren, brettdesignet og atmosfæren som er essensen i Portal 2.

Portal 2

Den mest positive tilføyelsen i spillet er etter min mening samarbeidsdelen som kan spilles via delt skjerm, men også over nettet. Sammensetningen av gåter er i likhet med enspillerdelen fantastisk og kreativt utført, og passer perfekt til å løses sammen en god venn. Der de mer vanskelige gåtene fra kampanjedelen tidvis kan være frustrerende å løse på egenhånd, virker samarbeidsdelen mer som en lek på tross av utfordringene. To hjerner tenker bedre enn én, sies det, og i Portal 2 opplever vi dette i praksis.

Men tro ikke at du slipper unna Glados syrlige tunge om du skulle invitere en venn over for litt nøtteknekking. Den manipulerende kvinnelige robotstemmen følger nemlig samarbeidsdelen med argusøyne, og lar ikke muligheten til å bidra med en og annen syrlighet gå fra seg. Her ser vi også robotens mer manipulerende egenskaper komme til syne, idet hun bevisst prøver å splitte deg og kameraten din med utspekulert psykologi. Det kan være å skryte av den enes prestasjoner, mens hun fordummer den andre og prøver å sette dere begge opp mot hverandre. Det er helt herlig.

Portal 2 er et spill som skiller seg fra mengden. Det gir en tilfredsstillende følelse å løse de intrikate gåtene, som takket være strålende brettdesign holder seg utfordrende og interessante gjennom hele spillet. Valve leverer dialog og humor i særklasse, og for meg var det helt umulig å ikke la seg bli sjarmert sønder og sammen av robotenes personlighet. Sleng på en strålende samarbeidsdel på toppen av det hele, og Portal 2 lever opp til forventningene. Hvem liker vel ikke roboter med følelser?

09 Gamereactor Norge
9 / 10
+
Utfordrende og tilfredsstillende gåter, herlig humor og stemmeskuespill, glimrende samarbeidsdel, roboter med følelser
-
Noe utdatert grafikk
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Medlemsanmeldelser

  • Jack the Lack of Crack
    Portal 2 fører Valves revolusjonerende spillprosjekt Portal videre, og gjør toeren i serien til et selvstendig spill. Klarer Portal 2 å spille... 8/10
  • exenpipp
    Fabelaktig hjernegymnastikk Tittel: Portal 2 Kan spilles på: PS3, Xbox 360, PC/Mac Ute: Nå Lyst på en god historie, sarkastisk humor fra øverste... 10/10
  • 192
    Det som for fire år siden kun startet som et artig, lite prosjekt med Puzzle-spillet Portal, ble fort en umåtelig suksess for selskapet Valve, og... 7/10
  • sithunter2
    Hallo denne anmeldelsen er tom for spoilere. I dette spillet er du tilbake i Apeture science etter og bli dratt tilbake av en robot. Du er i et slags... 9/10
  • ad0132
    Portal 2 Portal var en av 2007 største overraskelser. Her hadde Valve tatt en ide og laget et slags prosjekt som de lanserte som en del av "The... 10/10
  • Soraki
    Portal var i utgangspunktet ikke annet enn en idé, et prosjekt satt sammen av en gjeng studenter en gang i 2005. Spillstudioet Valve fikk snus i... 9/10

Relaterte tekster

Portal 2Score

Portal 2

ANMELDELSE. Skrevet av Kristian Nymoen

Spillbransjens beste nøtteknekker er tilbake. Portal 2 lever opp til forventningene med intrikate gåter og en god porsjon humor. Vi har satt karakter...

4
Portal 2- forfatter tilbake hos Valve

Portal 2- forfatter tilbake hos Valve

NYHET. Skrevet av Suzanne Berget

I 2017 mistet Valve den ene forfatteren etter den andre, og blant dem var Jay Pinkerton, Erik Wolpaw og Chet Faliszek, som alle jobbet på Portal 2, og som sluttet i Valve...

2
Bygde Portal-soverom til sønnen

Bygde Portal-soverom til sønnen

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

En person som kaller seg Geek Dad har nettopp gjort seg fortjent til en nominasjon til Årets Far-prisen. Han har nemlig bygd et helt rom i Portal-tema til sønnen sin, og...



Loading next content