Fable III

Fable III

Fable 3 har endelig havnet på PC, men ender ikke opp som den foretrukne versjonen. Robin har testet.

I Albion er heltenes tid forbi. Det har gått hele 50 år siden den forrige helten; også din far bekjempet ondskapen i landet. Din bror har inntatt tronen og styrer Albion med en unødvendig tung jernhånd. Folket ønsker revolusjon. Heldigvis er du sann sønn (eller datter) av din far, og det er opp til deg og din heltehund å stoppe din brors dominerende og undertrykkende monarki og gi Albion tilbake til folket, for ikke å snakke om å få satt kronen på din egen skalle.

PC-utgaven av Fable III er endelig her etter sju lange måneder. Lionhead Studios valgte å utsette spillet og begrunnet denne avgjørelsen med at de ville skreddersy Fable III for begge plattformene og gi en egen opplevelse avhengig av hvilken versjon du fikk klørne i.

Dette var ikke nødvendigvis en dårlig ide, men når utførelsen ikke helt når mål kan man jo undre om det kanskje ikke var en annen grunn til utsettelsen (som for eksempel å forhindre at pirater laster ned spillet istedenfor for å kjøpe det til konsoll). Ikke misforstå meg, Fable III er på ingen måte et dårlig PC-spill. På mange måter er det faktisk en bedre opplevelse en konsollversjonen, både visuelt og rent teknisk, men det er ikke problemfritt.

For designet i Fable III er noe av det bedre jeg har sett i denne typen spill på en stund. Her er det de mange detaljene som gjør den store forskjellen, og Lionhead har absolutt dratt nytte av de store fordelene datamaskiner har når det kommer til kraft og ytelse. Det merkes veldig godt. Dessverre er det ikke snakk om bare fryd og gammen.

På til og med de høyeste innstillingene er ikke teksturene ferdiglastet, og ganske ofte, spesielt når du nettopp har entret et nytt område, kan det gjerne ta opp til flere sekunder før de faktisk dukker opp. Effektene, designet og som ovenfornevnt, detaljene, gjør derimot opp for dette, og Fable III sliter ikke med å mette undertegnedes elsk for fantastisk visuelt design.

Fable III er dessverre ikke uten sine problemer. Det velkjente lagringsproblemet fra Xbox 360-versjonen, hvor lagringsfiler uten videre blir korrupt og ubrukelige, finner du også her. Etter å ha kommet halvveis igjennom spillet var jeg nødt til å starte på nytt grunnet en feil hvor en figur hadde gjemt seg inne i en vegg. Når jeg skulle til å laste filen fikk jeg en beskjed om at den var korrupt, og med det røk alle heltedådene jeg hadde gjort i Albion så langt.

Slikt er uakseptabelt, spesielt når Lionhead selv har gått ut og sagt for flere måneder siden at de var klar over problemet og at det skulle fikses. Når det da viser seg at de ikke engang har ordnet dette med PC-utgivelsen får jeg inntrykk av at de egentlig ikke har gjort stort mye med problemet i det hele tatt. Forhåpentligvis blir det gitt ut en oppdatering snarest mulig, men inntil da er det nok lurt å lage kopier av lagringsfilene dine.

Spillmotoren sliter også en smule når det kommer litt mange figurer på skjermen samtidig, spesielt i større byer hvor det naturlig nok er mange av disse. Jeg installerte spillet på en kamerats maskin for å se om problemet var tilstede der også, og det var det absolutt. En tredje person derimot har ikke støtt på samme problem, så det er mulig at dette har noe med visse komponenter å gjøre (begge maskinene med problemet kjørte NVIDIA-kort: GTX 580 og 800 GTS.

Den tredje personen kjørte ATi 6850). Nedjustering av grafiske innstillinger hjalp heller ikke. Et og annet frys og utkastelse til Windows forekommer, men ikke på langt nær ofte. Likevel, det er aldri gøy å bli tatt ut av opplevelsen. Foruten dette kjører spillet relativt glatt, og det krever heller ikke verdens sterkeste monstermaskin for å være spillbart.

Kontrollsystemet har fått en overhaling selvsagt, med tanke på at det er snakk om tastatur og mus, istedenfor en tradisjonell håndkontroller. Du kontrollerer figuren din med WASD-tastene som vanlig, og bruker museknappene for angrep og sikting om du holder et skytevåpen. For å endre hvilket våpen som er framme, ruller du på musehjulet. Talltastene brukes til å utføre oppgaver som for eksempel å spille på banjo, smi sverd også videre.

Dette kontrollsystemet, foruten WASD-tastene, fungerer ikke veldig bra, og det er kronglete å bare kunne ha ett våpen fremme samtidig, i motsetning til 360-versjonen, der hvert våpen har en egen knapp. Siden dette er et Games for Windows - LIVE-spill kan du heldigvis med enkelhet koble til en trådet Xbox 360-håndkontroller, skulle nøden bli for stor.

Har du allerede spilt igjennom spillet på Xbox 360 ser jeg liten grunn til å gå til innkjøp av denne utgivelsen. Hvis du ikke enda har lagt ut på eventyr i industrielle Albion derimot, er PC-utgaven av Fable III et godt spill som måler seg opp med konsollutgaven samtidig som det bringer nytt innhold til brukeren.

I tillegg til ekstra side-oppdrag også videre har Lionhead Studios også vært gavmilde nok til å inkludere alt av nedlastbart innhold på Xbox Live i denne pakken, og det settes pris på. Er du en fan av eventyrspill med elementer fra både rollespill og mer actionorienterte spill er Fable III slettes ingen dårlig investering.

Fable IIIFable IIIFable IIIFable III
7 / 10
+