L.A. Noire

L.A. Noire

Åstedsgranskning, serieforhør og bevissjonglering. Team Bondi har laget en perfekt krimthriller i spillformat.

L.A. Noire har vært i utvikling i en periode på fem år. Team Bondi har i løpet av denne tiden samarbeidet med tre av Rockstars største team for å slepe oss gjennom tidsmaskinen til en fortryllende epoke, til en by som akkurat er iferd med å definere sin egen identitet. Los Angeles 1947 preges av korrupsjon, rasisme, sjåvinisme, homofobi og jødehat. Politiet styrer byen. Politikerne skyr ingen midler for å vinne frem med avgjørelsene sine.

I Hollywood blomstrer bedriftene og amerikansk film er en brennhet eksportvare. Cole, hovedrollen i L.A. Noire, er en ryddig fyr med høye ambisjoner. Han vil gjøre verden til et bedre sted. Med stor moral og uomtvistelig begrep om politietiske retningslinjer, driver han kollegaene sine til vanvidd. Cole tar ingen snarveier, bryter ingen regler. Samtidig er og har han en plaget sjel som gjentatte ganger kommer til syne gjennom historien.

L.A. Noire
Los Angeles anno 1947 er gjenskapt med et nesten urovekkende øye for detaljer.

På mange måter minner han om Raymond Chandlers gamle detektivklassiker Philip Marlowe. På mange måter, ikke like mye. Til å være hovedrolle i en noir-historie er Cole en ualminnelig feilfri og nobel type, hvis alkoholvaner, språk og sigarettmisbruk knapt har noe å gjøre med sjangeren slik vi kjenner den.

Etter den innledende timen begynner ledetrådene fra en rekke bestialske kvinnemord å nå et klimaks, og det går ikke lang tid før Cole mistenker at byen har en seriemorder for føttene. Politisjefens tvil og Coles late partner tvinger den ambisiøse politimannen til å gi slipp på flere løse tråder og fokusere på flere hurtige domsavgjørelser. Alt for å berolige byens politiske ledere.

L.A. Noire
Cole må hele tiden plukke opp og studere ulike objekter for å komme seg videre i sakene.

Denne etterforskningsdelen er omfattende. En mistet serviett fra en av drapsofrene med et telefonnummer, en tannpirkeeske med et navn, offerets sjef, offerets mann, offerets elsker. Cole må prioritere smart og utrede hver eneste lille mistanke. Det handler om å intervjue og forhøre hundretalls personer for å komme seg videre i oppdragene. Iblant, spesielt mot slutten av eventyret, er sakene så innfløkte at de krever timer med arbeid før en eventuell løsning kan nås.

L.A. Noire gir en fantastisk skikkelig følelse av å jobbe som politi i 40-tallets USA. Team Bondi har ikke tatt noen snarveier i utformingen av spillmekanikkene, men lar spilleren ta del i hvert eneste moment som datidens politiarbeid krevde. Det blir fra tid til annen langsomt, langtrukkent og ensformig, men det føles aldri som om det man gjør er meningsløst. Etter å ha brukt 10 minutter på å finkjemme en busk for sigarettstumper, er man likevel på vei fremover i saken.

L.A. Noire
I begynnelsen av spillet jobber Cole som patruljepoliti og havner i salaten da et bankran tar sted.

Når bevismaterialet er vel sikret, venner, bekjente og eventuelle vitner har blitt intervjuet, er det på tide for Cole å arrestere de han anser som mistenkte. Tilbake på politistasjonen kan forhøret av de/den mistenkte innledes, og her blir L.A. Noire like bitende vanskelig som i eventyrspill av den gamle skolen. Under forhøret kan man etter hvert svar fra den mistenkte, velge å tro eller tvile på hva vedkommende sier. Velger man sistnevnte gjelder det å ha en ledetråd eller et bevismateriale som kan underbygge dette, hvis ikke er sjansen stor for å få et stort Game Over-skilt trykket opp i nesen.

Det handler ofte om å høre noe, detaljgranske alt utstyr som ligger på åstedet, samt stirre inn i den mistenktes øyne for å avdekke eventuelle løgnaktige tics. Det er en vanskelig prosess som varierer fra gang til gang, det finnes ingen oppskrift for å lykkes. Team Bondis Motion Scan-teknologi gjør at samtlige av spillets ansikter ser urovekkende virkelighetstro ut, der alle de små nyansene er med på å utgjøre forskjellen mellom sannhet og løgn. Noen ganger er de mistenkte relativt åpenbare med flakkende blikk og nervøse rykninger, mens andre er flinkere til å skjule det. Hvordan det enn ser ut, forhørsdelen er både vellagd og spennende.

L.A. Noire
Bilkjøringen i L.A. Noire er preget av godt tempo og bra fysikk.

Best blir det halvveis inn i eventyret da Phelps arresterer to unge menn, begge mistenkt for en narkotikarelatert forbrytelse flere måneder tilbake. Team Bondi blandet Ridderfalken fra Malta med James Elroys suverene noir-traver LA Confidential idet Cole hopper mellom flere ulike avhørsrom i jakten på sannheten. Denne delen av L.A. Noire beviser at det ikke nødvendogvis trengs en hel masse hardnakkede actionsekvenser for å lage et spennende og intenst spill.

Actionbitene er få og sparsomt fordelt over det 20 timer lange eventyret. Noen ganger får Cole til og med jage en løpende mistenkt til fots, for så å havne i sporadiske håndgemeng. Man skal derimot ha det klart for seg at dette ikke er et actionspill, men et spill hvor man bruker halvparten av spilletiden på å finkjemme åsteder og undersøke fotspor i grusen rundt en naken, blodig kvinnekropp.

L.A. Noire
Black Dahlia-morderen driver gjøn med politiet og det er opp til deg å fakke den spøkefulle røveren.

Atmosfæren i L.A. Noire er en av de absolutt fremste kvalitetene ved spillet. Universet føles levende, dynamisk og spennende. Som i Grand Theft Auto IV får man hele tiden følelsen av at Los Angeles er en fullt fungerende by, uavhengig av hva spilleren gjør eller hvor spilleren befinner seg. En herlig følelse av innlevelse tar umiddelbart plass i forsetet, og det er en nytelse å cruise fra åsted til åsted i sin marineblå Buick Town Car.

Team Bondis grafiker brukte faktisk flere måneder på å detaljstudere gamle filmer, fotografier, tegninger og liknende for å kunne bygge 40-tallets Los Angeles på så troverdig vis som mulig. Amerikanske historikere og arkitekter har allerede vist interesse for spillet av den grunn, noe som bør understreke hvor gjennomført denne sandkassen faktisk er.

Konklusjon
L.A. Noire er en 18 timer lang kvalitetsthriller som begynner i rolig tempo, nesten avslappet og monotont, men tar seg opp, aksellererer og eskalerer til en gripende, interessant, variert og ekstremt spennende historie som konstant belønner spilleren. Og dette er, mer enn noe annet, et eventyr du absolutt ikke bør gå glipp av.

9 / 10
+
Fantastisk historieformidling, velregisserte- og animerte mellomsekvenser, autentisk atmosfære, bra lydproduksjon