Red Faction: Armageddon

Red Faction: Armageddon

Hvis noen av dere aner hvem Superkidzen er, aner dere også hvem dette spillet passer best for. Hvis noen av dere ikke aner hvem Superkidzen er, la det være liten tvil: Her skal det sprenges!

Red Faction: Armageddon er oppfølgeren til fjorårets Red Faction Guerrilla, spillet som fulgte Skjetsjemannens tips om å «zooooome ut» og dermed gjorde en relativt veletablert skytespillserie om til et tredjepersons sandkassespill. Med Armageddon kan man begynne å få inntrykk av at Volition, utvikleren, ikke har helt føring på hva de vil og hvordan.

Denne gangen er nemlig spillstrukturen låst til under bakken, fullstendig lineær, og årsaken er ifølge spillet The Terraformer - et våpen som forpestet hele Mars' overflate og dermed tvang menneskene ned i gruver og katakomber. Noe Volition derimot ikke har mistet føringen på, er ødeleggelsen. Det skal være spillets varemerke, har de bestemt seg for, og jammen er den ikke tatt enda et steg videre i Armageddon. Ruiner, forlatte bygninger, forskningskomplekser og alt annet rubbel som befinner seg under overflaten kan bombes sønder og sammen med en rekke oppfinnsomme våpen.

Handlingen tar sted 50 år etter hendelsene i Guerrilla, og i hovedrollen finner vi Alec Masons sønnesønn, den pur skallede Darius Mason (som om vi ikke hadde fått nok av grovrøstede, anonyme spillhelter med mangel på hår). I motsetning til Alec Mason er Darius utstyrt med et slags armbånd som lar ham kaste sjokkbølger og fryse fiender midlertidig i luften, og når så stakkaren henger og svever forsvarsløst kan man benytte sjansen til å pumpe stakkaren full av bly, laser, plasma og så videre. Om historien kan jeg ikke si annet enn «gjesp», noe som var tilfellet forrige gang også.

Det som imidlertid gjør Armageddon til et spill verdt å vurdere, er ødeleggelsen, som jeg jo har nevnt står i absolutt fokus. I og med at Armageddon er langt mer lineært og innesperret enn forgjengeren kan man nå også reparere falne strukturer og istykkersmadrede objekter ved ett enkelt knappetrykk. Tenker man raskt kan denne evnen bli brukt til å reparere vegger for å skape dekningsmuligheter.

Med våpen som Vortex kan du mane frem mindre sorte hull som suger til seg alt i nær omkrets, med Magnet Gun kan du magnetisere to punkter med positiv og negativ pol for massivt kaos, og fra tid til annen får man mulighet til å sette seg inn i krigsroboter som legger bygninger i grus kun ved å løpe inn i dem. Det er også mulig å oppgradere alt det sprø utstyret for enda større effekt - hva sier du til å plukke fra hverandre et flere etasjer høyt tårn med én eneste salve fra plasmageværet? Bygningene faller fra hverandre bit for bit, og jeg overdriver ikke når jeg sier at Armageddon byr på den mest realistiske og omfattende ødeleggelsen i et spill noensinne.

Konklusjon
Når fiendene, våpnene, løsøret og lysblaffene blandes sammen i en herlig cocktail som aldri viser tegn til å gå utover bildeoppdateringsfrekvensen, er Red Faction: Armageddon et herlig skue. Dessverre går det ikke lang tid før man innser at spillet ikke har så mye mer enn dette å by på, at man gjør det samme om og om igjen, og at dette er rimelig synd.

Har du ikke noe imot konstant action av det mest eksplosive kaliberet bør Armageddon risses inn på ønskelisten umiddelbart, men er man ute etter noe mer enn en lineær rivningssimulator bør en tenke seg om to-tre ganger før grunkene forlater portemonéen. Pluss for den Horde-liknende flerspillermodusen Infestation!

Red Faction: ArmageddonRed Faction: ArmageddonRed Faction: ArmageddonRed Faction: Armageddon
6 / 10
+