Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Might & Magic: Heroes VI

Might & Magic: Heroes VI

Masse innhold og godt gameplay sørger for at Heroes VI fortsatt leverer den Might & Magic-følelsen vi kjenner. Adrian har satt karakter...

Might & Magic: Heroes VI er den nyeste tittelen i en serie med rundebaserte strategispill med røtter tilbake til strategispillenes storhetstid på midten av nittitallet. Alle spillene i Heroes-serien har konsekvent levert solide gameplayopplevelser med episk monstergalleri og perfekt blanding mellom rollespillelement, utforsking, basebygging og kamp. Serien foretok en merkbart endring etter at Ubisoft tok over rettighetene, og det kunne virke som om de ikke helt klarte å gjenskape magien som gjorde Heroes of Might & Magic-spillene så populære.

Might & Magic: Heroes VI

Might & Magic: Heroes VI er utviklet av Black Hole Entertainment, en verdig arvtager etter New World Computing som utviklet de originale spillene. På mange måter blir jeg sendt tilbake til barndommen min. Jeg føler jeg får mye av den samme gleden som jeg fikk av å spille Heroes of Might & Magic III. Det vil ikke si at Might & Magic: Heroes VI er det beste av spillene, langt ifra. Når det kommer til stykke er det vel strengt tatt en ganske standard strategispillopplevelse som hverken bringer noe nytt til bordet, eller gir oss noen ny vri på de gamle strategispill-konvensjonene. Det som jeg setter pris på er nettopp det at Heroes VI ikke forandrer på oppskriften. Det virker som om Black Hole Entertainment har innsett at det ikke er noen vits i å forandre på en formel som fungerer slik den skal.

Så la meg bare få det ut: det er utrolig deilig å se et moderne strategispill hvor ressurs-innsamling ikke har blitt luket helt bort eller dummet ned for å gjøre spillet mer inkluderende. Heroes VI byr på en noe forenklet ressursinnsamling, med fire ressurser istedet for de klassiske syv, men for oss veteraner gir det likevel en grunnleggende glede å se at vi kun mangler to jernmalm for å oppgradere byen vår, for så å ri ut på jakt etter ressursen vi trenger.

Might & Magic: Heroes VI

Might & Magic: Heroes VI er et spill med flere nivå av gameplay. Hovedbiten av spillet går ut på å styre en heltefigur gjennom landskapet, og underveis plukke opp ressurser, gull, erfaringspoeng, relikvier eller bekjempe finder. Kampene tar deg til en bane som ligner mistenkelig på et sjakkbrett. Dine og fiendens tropper står ovenfor hverandre, og du vinner ved kombinere taktikk med kjennskap om hvilken enheter som er sterke mot hverandre.

For de som er nye til serien vil nok kampene virke ganske kjedelig, med få enheter, enkle animasjoner og lite spesialeffekter. Fokuset ligger på sjakk-lignende taktikk, noe som kan være både positivt og negativ. Som oftest har du et slott å dra tilbake til for å hente forsterkninger, og her får du muligheten til å oppgradere byen din og bedrive lett basebygging. I tidligere Heroes of Might & Magic-spill, så har basebygging tatt en mye mer prominent rolle og gitt en mye mer visuell belønning enn i Heroes VI. Dette er noe mange har ønsket en forbedring på siden betaen, men det har desverre ikke blitt endret. Sist, men ikke minst, så har du rollespillelementer hvor du kan oppgradere heltefiguren din med utstyr, relikvier og gå opp i nivå ved å samle inn erfaringspoeng.

Might & Magic: Heroes VI

Musikken skaper en passende episk stemning og underbygger den noe melodramatiske historien. Til tross for at jeg ikke klarer å ta dialogene eller kampanjemodusen særlig seriøst, så faller spillet pent inn i Might & Magic-serien ved å blande ulike mytologier og fabeldyr. Det er et bakteppe som er fantasifullt nok til at en selvhøytidelig historie ikke virker så teit likevel.

Grafikken er tilfredstillende pen, som gjør både utforsking og kamper hakket mer underholdende. Jeg liker å av og til zoome helt inn på figurene mine, og Might & Magic: Heroes VI imponerer med et detaljnivå som belønner nysgjerrigheten min.

Might & Magic: Heroes VI

Hvor mye du vil like Might & Magic: Heroes VI kommer an på hva slags gamer du er. Ved å holde seg til den klassiske formelen har Black Hole Entertainment laget et strategispill som ikke føyer seg etter forventningene til dagens marked. Det er et komplisert og dypt strategispill som tar tid. Ubisoft har inkludert en ganske omfattende flerspillerdel med rangeringstabeller og andre tjenester på nett, men dette er på ingen måte noe for de som liker kjappe kamper. En skikkelig omgang med Heroes, enten på enspiller skirmish eller flerspiller kan ta opp til en time eller mer hvis spillerne vet hva de driver med. For noen vil dette høres ut som en perfekt måte å tilbringe en kveld, for andre vil det være en prøve i tålmodighet.

Might & Magic: Heroes VI byr på timevis med underholdning. Fordi det har et såpass tregt tempo gjennom hele spillet får du god tid til å boltre deg med kampanjemodusen, og etterpå kan du kose deg med flerspillerdelen. For det er når du spiller mot andre at Might & Magic: Heroes VI virkelig skinner. Hvis du har venner på besøk kan dere spille en flerspillerkamp i såkalt hotseat modus, hvor dere bytter på å ha hver sin runde på samme datamaskin. Utrolig sosialt og veldig gøy.

Might & Magic: Heroes VI

Konklusjon
      Might & Magic: Heroes VI byr på solid gameplay og en deilig, klassisk Might & Magic-følelse. Det er absolutt verdt å prøve for alle fans av strategispillsjangeren, men det er viktig å huske på at det ikke nødvendigvis passer for alle. Hvis du er kjent med Heroes of Might & Magic-serien fra før vil du ikke bli skuffet.

7 / 10
      +
      Solid gameplay, mye å gjøre, rikt monstergalleri, klassisk Might & Magic-følelse.