The Sims 3: Pets

The Sims 3: Pets

Lekne katter og nusselige hunder tar turen innom The Sims 3-universet, uten å levere de største overraskelsene...

EAs suksesserie The Sims har hatt, og nyter fremdeles stor suksess på PC-markedet. Men med The Sims 3 prøvde de også å innrette seg mot konsollmarkedet, uten særlig hell. Derfor har de nå sluppet The Sims 3: Pets, som er en utvidelsespakke på PC og et eget spill på konsoll. Denne anmelderen er dog usikker på om det er nok å hente her til å rettferdiggjøre et fullprisspill som egentlig er en utvidelse.

Det positive i utvidelsene er nemlig at de utvider universet ved å legge til nye elementer underveis, og for de som har spilt The Sims 3 før vil Pets fremdeles føles som en utvidelse. Men om du er en nykommer innenfor The Sims-universet får imidlertid pipa en annen lyd. Konsollversjonen av The Sims 3 hadde nemlig sine problemer, og var ikke til å sammenligne med dybden i PC-utgaven. I The Sims 3: Pets har Maxis rettet opp i flere av de irriterende flokene forgjengeren bar preg av, og sluttresultatet fremstår som mer polert.

The Sims 3: Pets

Som navnet tilsier får du mulighet til å leke, kose og trene opp ditt eget kjæledyr. I Pets får du også styre dyret som en del av The Sims-familien, som dermed tilsier at det dyrene måtte ha hjelp til i The Sims 2 kan utføres uten assistanse fra din menneskelige sim nå. Dyret kan altså gå på toalettet, spise, leke med gjenstander og trene opp sin egenskap selv - akkurat som menneskene kan. Kjæledeggen kan fint spilles som et eget individ, og om du foretrekker det kan du fokusere fullt og helt på dyret og la simmene drive for seg selv.

Kjæledyrene kan til og med få jobb, der de blant annet kan jage spøkelser for å tjene noen ekstra simoleoner. Dessverre har kattene og hundene bare én egenskap, nemlig jakt og graving. Jeg skulle derfor ønske det var litt mer, om ikke like mye, dybde i kjernesystemet for dyrene som det er for simmene. Det ville økt gjenspillingsverdien betraktelig.

The Sims 3: Pets

Konsollutgaven bygger videre på oppsettet fra The Sims 3, da det aller meste er intakt. Karma-poengene lar deg for eksempel tulle med en annen sim ved å gi dem dårlig karma eller uflaks, og det er en ganske morsom måte å tukle med motstående simmer på.

Med det sagt foretrekker jeg PC-versjonen av flere grunner. Det skyldes mest av alt menyoppsettet, som rett og slett er altfor kronglete på konsoll. Det er en direkte kopi av de velfungerende menyene vi kjenner fra PC-utgaven, men siden du ikke kan bruke mus for å navigere er det ikke like enkelt. På konsoll må du inn og ut av forskjellige kategorier for å interagere med noe eller noen, trykke på et utall knapper for å markere og slette, være varsom med stikkene og sørge for at du ikke er for rask i svingene om du vil slette en påtroppende handling. Det er for innviklet.

The Sims 3: Pets

På PC fungerer det nettopp fordi musen gjør det hele mer presist, men her må du somle med styrekorset og stikkene så presist som overhodet mulig for å unngå å trykke på feil alternativ. Maxis burde laget et smidigere oppsett for å gjøre det dynamisk for konsollfolket fremfor å legge sin lit på PC-menyer med så liten tekst at man må sitte rett foran TV-en for å lese hva som står skrevet.

Det er heller ikke like pent som på PC. Selv om animasjonene fungerer fint og grafikken er dugbar, er det ikke noe mer. Til tider lider den av noen stygge teksturproblemer. Byen i seg selv er sjarmerende og pent designet, men den er veldig avgrenset og kan ikke sammenlignes med hovedbyen vi fikk boltre oss i da The Sims 3 kom på PC. Konsollversjonen har også fokusert på katter og hunder, og blåst i hestene som er tilgjengelige på PC. Ta dette, kombinert med at du ikke kan overføre tidligere lagringer og figurer til Pets, så har du en utvidelse som ikke akkurat leverer varene.

The Sims 3: Pets

Misforstå meg rett - The Sims 3: Pets fungerer helt fint på konsoll, og er en helt grei utvidelse på PC. Det er ingenting her som virkelig ødelegger spillgleden, men det er dessverre ikke nok til å trekke den betraktelig opp heller. For de som ikke har spilt The Sims før og bare vil ha et spill der du kan lage pene ting og leke med dyr kan nok Pets treffe spikeren på hodet, men om du vil ha noe som bygger videre på kjerneoppsettet (som The Sims 3: Generasjoner) er ikke dette noe du trenger med det første.

Anmelderen har testet The Sims 3: Pets på både konsoll og PC.

6 / 10
+