NBA Jam: On Fire Edition

NBA Jam: On Fire Edition

En ny dose basketballsyltetøy er på markedet. Denne gangen ispedd en endret karrieremodus og et nytt bonussystem. Kim har smakt på herligheten.

EA Sports kansellerte brått sitt NBA Elite '11 da demoen fikk en elendig mottakelse blant basketballtilhengere verden over i fjor høst. Spillet overholdt rett og slett ikke de standarder sjef Peter Moore så for seg med sitt nye merkenavn "Elite", som er arvtageren til Live-serien.

Motpolen til det realistiske og virkelighetsnære NBA Live er NBA Jam-spillene. Opphavet stammer helt tilbake fra 1993, da Midway Games utviklet det opprinnelige arkadespillet. Siden den gang har spillets grunnidé vært den samme. Kampene spilles to-mot-to i et høyt tempo med fokus på spektakulære dunker og et manglende regelverk.

Det forrige NBA Jam ble sluppet i fjor høst. Tanken var opprinnelig at kun Wii-versjonen skulle være til salgs i butikkene, mens 360- og PS3-versjonen skulle bli tilgjengelig for nedlasting i forbindelse med kjøp av NBA Elite '11. Da dette ikke gikk veien, ble også disse versjonene tilgjengelig i spillsjappene. Nå kommer altså en nedlastbar oppfølger kalt NBA Jam: On Fire Edition.

NBA Jam: On Fire Edition

Fjorårets spill fikk generelt gode kritikker, og var i særklasse på brukervennlighet og enkel arkademoro, akkurat som serien er kjent for. Det var imidlertid et noe begrenset utvalg av muligheter, noe som trakk ned helhetsopplevelsen. Spillet ble tross alt levert som et butikkhylleeksemplar til 4-500 kroner, og da kan man også stille litt høyere krav.

Årets versjon virker å ha tatt dette noe innover seg, og med i årets syltetøy har de blandet inn en overhalet karrieremodus og ikke minst et meget inspirerende bonus- og opplåsningssystem, noe som gir spillet nye, pirrende ingredienser. Den særdeles slette holdbarheten i enspillermodusen er dermed en saga blott.

NBA Jam: On Fire Edition

Selve kampenes gang foregår stort sett akkurat som vi er kjent med fra tidligere. Enkle kontroller, enkle (ingen) regler og spektakulære triks. Det eneste som ikke er lov er såkalt ‘goaltending'. Det vil si å stå under kurven og dekke opp for skudd utenfra. Ellers kan man både slå og dytte så mye man måtte ønske, noe som ikke sjelden ender med at spillerne flyr veggimellom. Et nytt element i spillfasen er at laget kan oppnå en ‘team fire' ved å score tre alley-oops, eller flyvere som vi ville kalt det på håndballspråket, på rappen. Da får begge spillerne på laget en real ferdighetsboost og kan sette inn den ene sinnsyke dunken etter den andre. En bra tanke, i og for seg, men jeg syns dette medfører at fokuset på alley-oop-scoringer blir litt i overkant.

Årets karrieremodus heter ‘Road Trip', og det med rette. De 30 lagene er delt inn i seks forskjellige avdelinger, og det er opp til deg å slå hvert eneste av dem. Ikke nok med det, men du må slå dem flere ganger også. Vanskelighetsgraden øker for hver gang, og kampens regler kan variere. I en match får du f.eks tre poeng for dunker, mens andre gir større bonus for langskudd.

NBA Jam: On Fire Edition

Jeg har aldri tidligere vært noen stor fan av karrieremodusene i NBA Jam, og jeg er ikke helt solgt denne gangen heller. Det blir litt for langtekkelig å skulle spille over hundre kamper med de samme reglene uten noen form for utvikling på spillere, skader og lignende. Det er imidlertid et stort pluss at EA Sports har lagt til en opplåsningsdel i NBA Jam: OFE. Du har hele tiden en rekke utfordringer å strekke deg mot, akkurat som vi kjenner fra de nyeste Call Of Duty-spillene og en hel mengde andre. Dette kan gå på antall dunker, trepoengere, blokkeringer og en bunke av andre nyttige og unyttige saker. Poengene du opparbeider deg for dette kan brukes til å kjøpe nye spillere, nye lag, nye baller og andre finurlige oppdateringer. En skikkelig gulrot som spillserien virkelig har hatt bruk for.

Nok om enspillerdelen. Det er i flerspiller NBA Jam: On Fire Edition virkelig viser sitt sanne jeg. Spillet er lett å lære, men samtidig ikke helt enkelt å mestre fullt ut. Det er action fra start til slutt, og den ene spektakulære dunken overgår den andre. Det aller beste er å spille sammen med en kamerat eller ei venninne hjemme i godstolen. Fire stykker samtidig er intet mindre enn genialt. Det er imidlertid også gode muligheter for å utkjempe et realt basketak på nett. Det finnes rankinglister for det meste, og i testperioden har det alltid vært flusst med motstandere å finne. Kjapt, enkelt, genialt.

NBA Jam: On Fire Edition

Den grafiske fremtoningen er brillefin. Til å være et spill på XBLA til skarve hundrelappen er de flytende animasjonen og effektene langt over godkjent. Jeg skulle likevel så inderlig ønske at det var enda flere animerte dunker, kun fordi de som allerede er der er så deilig spektakulære.

Når det skal skrives noen ord om NBA Jam er det selvfølgelig fullstendig umulig å komme utenom det herlig engasjerende kommentatorsporet. Her flyr det av onelinere og superlativene hagler. "It's raining threes. Halleluja!" etterfulgt av favoritten "Booom-shakalaka!" Dette skaper stemning i stua!

NBA Jam: On Fire Edition

Konklusjon
NBA Jam: On Fire Edition er et enda fyldigere produkt enn butikkutgaven som kom for ett år siden. For hundre kroner skaffer du deg en vorspielvinner av de sjeldne, som samtidig har fått en langt bedre holdbarhet på enspillerdelen. Dersom utviklerne klarer å finne opp kruttet og lage en inspirerende og varig karriedel, da skal vi virkelig begynne å ta basketballsyltetøyet på alvor.

NBA Jam: On Fire Edition

NBA Jam: On Fire Edition er tilgjengelig på Playstation Store og XBLA (1200 MS-poeng - 100 kroner)

8 / 10