Ultimate Marvel vs Capcom 3

Ultimate Marvel vs Capcom 3

En fargerik, morsom og kaotisk opplevelse for alle slåssespillentusiaster. Vi har tatt pulsen på Ultimate Marvel vs. Capcom 3...

Ultimate Marvel vs. Capcom 3 skulle egentlig være nedlastbart innhold til forgjengeren, men grunnet jordskjelvet i Nord-Japan bestemte utvikleren Capcom å utgi det som et eget spill til en billigere pris. Små forandringer til tross: det er likevel ikke til å stikke under en stol at Ultimate Marvel vs Capcom 3 er tilnærmet identisk til forgjengeren. Men gud, så moro det er.

Ultimate Marvel vs Capcom 3

Kontrolloppsettet til Ultimate Marvel vs. Capcom 3 er enkelt å sette seg inn i. Man har i hovedsak tre angrepsknapper med varierende styrke og fart, to knapper som tilkaller assistanse fra støttefigurene man har valgt på forhånd og/eller skifte figuren du styrer, og en knapp som skyter motstanderen i luften. Sistnevnte gir spilleren en mulighet til å utføre forskjellige komboer, og er derfor viktig.
Videre kan man velge mellom Normal og Simple kontrolloppsett. Sistnevnte er ytterligere forenklet, noe som vil komme nybegynnere til gode. For å kompensere har noen mindre viktige knapper blitt erstattet av snarveier til superangrep, og gode spillere vil derfor ikke oppleve det som problematisk å spille mot en person som spiller med et forenklet kontrolloppsett.

Ultimate Marvel vs Capcom 3 har en svært enkel historie. En superskurk prøver å ta over Marvel- og Capcomuniversene, og heltene fra begge sider blir nødt til å slå seg sammen for å eliminere faren. Arcade Mode går ut på å vinne alle slåsskampene med et lag med tre figurer. Her spiller man rett og slett kamp etter kamp, uten noen form for historie, og minimalt med dialog. Dette kan bli litt kjedelig i lengden, men heldigvis glemmer man det svært fort, ettersom slåsskampene er både morsomme og utfordrende. Mission Mode fungerer som en slags introduksjonsmodus, hvor oppdragene går ut på å mestre forskjellige angrepskombinasjoner med figuren man har valgt. Alle som har spilt forgjengeren vil finne lite glede her.

Ultimate Marvel vs Capcom 3

Selve kampene i Ultimate Marvel vs Capcom 3 er veldig underholdende. Her går ting svært fort for seg, og spillet krever absolutt årvåkenhet og ferdigheter fra spilleren. Et feilgrep kan føre til at motstanderen fanger deg i en lang kombinasjon av angrep, som man gjerne tar stor skade av. Heldigvis er X-Factor-konseptet fra forgjengeren også med her. Når den aktiveres, lar den spilleren bli midlertidig sterkere og raskere, mens man samtidig får helsen tilbake fortere. Den forlenger også komboene man utfører. Nytt i Ultimate Marvel vs Capcom 3 er at denne funksjonen kan aktiveres mens man er i luften. Dette tillater bruken av X-Factor å bli mer taktisk, noe som er med på å holde kampene variert.

Det er når to like gode spillere møtes i kamp, at spillet virkelig skinner. Det er både hektisk og morsomt å møte sin likemann, og det gjør seirene utrolig tilfredstillende og tapene er kun småfrustrerende. Man sitter uansett igjen med en følelse av å ha hatt det gøy, og her er Ultimate Marvel vs Capcom 3 svært vellykket.

Ultimate Marvel vs Capcom 3

Det er 48 spillbare figurer i spillet, hvorav 12 er nye. Alle de 48 figurene er jevnt fordelt mellom Marvel- og Capcomuniversene. Alle figurene er unike på sine måter, og her har Capcom unngått å resirkulere angrep. Videre har figurene blitt mer balansert, og alle har nå i en større grad sine styrker og svakheter. En svært positiv overraskelse er dynamikken i måten figurene kommuniserer i forkant og etterkant av kampene. Å vinne en intens kamp med for eksempel Deadpool, og deretter se ham spørre spilleren om han eller hun rakk å filme kampen er svært tilfredsstillende.

Visuelt sett er Ultimate Marvel vs Capcom 3 fantastisk. Grafikkstilen passer tegneserietemaet svært godt, og den fargerike grafikkstilen er med på å gjøre kaoselementet i slåsskampene svært så detaljert. Lydmessig er spillet også godkjent. Angrepslydene representerer styrkenivået svært bra, og lydene figurene lager under kampene er karakteristiske og morsomme. I tillegg er musikken er fengende og rytmisk, og passer perfekt inn i spillet.

Ultimate Marvel vs Capcom 3

Ultimate Marvel vs Capcom 3 er absolutt et spill beregnet på både fans av sjangeren og forgjengerne. Man kan blant annet bytte på språket i stemmeskuespillet fra engelsk til japansk for hver enkelt figur, og i Training Mode kan man trene under forskjellige nivåer av etterslep for å forberede seg på kamper over nettet. Likevel vil målgruppen til dette spillet utvilsomt merke at det er svært likt forgjengeren. Dette, i kombinasjon med en mangelfull historiedel, er med på å trekke ned litt av helhetsinntrykket. Men så er det jo snakk om et arkadeslåssespill, og her gjør Ultimate Marvel vs Capcom 3 mye riktig.

8 / 10
+
Vakker grafikk, varierte kamper, masse figurer, ren og skjær moro.