Assassin's Creed: Revelations

Assassin's Creed: Revelations

Assassin's Creed: Revelations er minst like bra som Brotherhood, det er bare altfor likt. Ezio begynner å bli gammel - det gjør serien også...

Dette er en veldig vanskelig anmeldelse å skrive, for på en side koste jeg meg med gameplayet serien er kjent for, men på en annen side føltes det utdatert. Det er alltid gøy når du klarer å utføre et godt planlagt angrep på en intetanende soldat eller to, men nå har jeg gjort dette alt for mange ganger i løpet av de siste årene. Oppfølgerne komme på rekke og rad, og de er dessverre alt for like.

Assassin's Creed: Revelations er oppfølgeren til fjorårets Brotherhood, og historien starter cirka 10 år etter vi så Ezio sist. Nå er han på jakt etter en gammel gjenstand som skal kunne ende krigen mellom tempelridderne og Ezios gjeng med snikmordere. Denne gjenstanden skal Altaïr (hovedfiguren fra det første spillet) ha gjemt i et hemmelig kammer under tempelet Masyaf som i det første spillet var Altaïr sitt hjem. Ezio oppdager snart at det ikke skulle være så enkelt som å spasere inn i Masyaf og plukke med seg skatten. Altaïr har nemlig gjemt nøklene til kammeret hvor skatten ligger, i Tyrkia, nærmere bestemt Konstantinopel.

Mye av spillets historie baserer seg rundt Ezio som leker gjemsel med disse nøklene, og under spillets gang vil vår helt finne diverse objekter som på en eller annen måte huser minner fra Altaïr sitt liv, minner som vi ikke fikk spille igjennom i løpet av det første spillet. Det å spille som Altaïr er ikke veldig annerledes enn å spille som Ezio, bortsett fra at han ikke har alle de kule våpnene og utstyret hans etterkommer har samlet opp gjennom årene.

Disse sekvensene er mye mer lukket og lineære enn den åpne byen du får løpe rundt med Ezio i, og det litt kjedelig. Det jeg liker med Assassin's Creed er muligheten til å velge hvordan du vil spille. Enten du vil være en ekte snikmorder som lever i skyggene, eller om du heller vil spille som en sverdfektende casanova. Alt er mulig. Revelations prøver dessverre å ta denne friheten fra meg, og da mister spillet mye av sin sjarm.

Assassin's Creed: Revelations

Oppdragene har blitt bedre og bedre med hvert Assassin's Creed-spill, men nå ser det ut til at idébanken begynner å gå tom. Oppdragene er uinspirerte og kjedelige, og foruten et par middelmådige sekvenser er ingen av dem spesielt interessante. Du blir som oftest sendt ut for å enten hente noe eller noen, skygge noen eller drepe noen. Én oppdragsgiver var spesielt irriterende. I oppdrag etter oppdrag ble Ezio, den store mestersnikmorderen, sendt ut for å hente både blomster og malerier - ja, det er vel slikt man gjør når man blir gammel, hvis man skal tro Revelations.

Varierte oppdrag er vel og bra, men jeg er ikke av typen som liker å plukke blomster i et spill hvor man har muligheten til å hoppe fra en høy bygning, kaste ut en fallskjerm bak seg for så å hoppe ned på en intetanende soldat og stikke sin skjulte kniv inn i nakken hans. Når man blir tvunget til å spille gjennom såpass kjedelige oppgaver i et spill som har så mye potensial til interessante oppdrag, kan man ikke gjøre annet enn å bli irritert.

På den visuelle siden ser spillet helt greit ut, med noen få områder som ser ekstremt bra ut. Hvis du har spilt Assassin's Creed II husker du kanskje at man måtte utforske huler under byene for å finne skjulte skatter. Dette må gjøres i Revelations også, og disse områdene spilles mer som Uncharted enn Assassin's Creed. Dette er de eneste oppdragene i spillet som faktisk gjør seg bra som lineære opplevelser. Veldig bra, faktisk. Så bra at jeg med hånden på hjertet kan si at disse er spillets beste side. Det virker nesten som om en helt annen utvikler har laget disse områdene, og selv om de ikke når opp til Uncharted 3 når det kommer til det visuelle, ligger de fortsatt flere lange steg over designet på alle andre områder i spillet. Det er ikke høyere teksturer eller flottere effekter inne i bildet, men heller at designet og utformingen av disse brettene holder så høy kvalitet at det setter resten av spillet i et dårlig lys.

Assassin's Creed: Revelations

Utvikleren har også lagt til et par nye elementer som vi ikke har sett i tidligere spill. Et av minispillene fungerer som et slags Tower Defence, hvor du ser en gate ovenifra og må plassere ut blokkader i gaten og soldater på takene for å holde tempelridderne vekk fra skjulestedet ditt. Det er også et sett med forskjellige bonusbrett som du åpner opp ved å finne samleobjekter, som er skjult rundt omkring i Konstantinopel. Disse brettene spilles i førsteperson, og minner om en rar blanding av Minecraft og Portal. Du kan legge ut forskjellige typer objekter, som du kan bruke til å bygge bro over brettenes mange farlige hull - og det er alt du gjør i disse brettene.

Det tok ikke lang tid før jeg innså at jeg bare kunne løpe framover å trykke på knappen som plasserer objekter foran meg, noe som totalt ødelegger all utfordring det var til å begynne med. Ved de Uncharted-inspirerte brettene jeg nevnte tidligere, virker det nesten som en helt annen utvikler har skapt disse brettene, men i kontrast er disse forferdelig kjedelige. Jeg kan ikke se for meg at noen kommer til å gidde å finne alle samleobjektene for å kunne låse opp flere av disse bonusbrettene, hvis ikke det er snakk om noen som virkelig ønsker å fullføre alt spille har å by på.

Assassin's Creed: Revelations

Det er merkbart at spillmotoren begynner å få noen grå hår. Ezio stuper altfor gjerne i helt motsatt retning en dit du skulle, og dette skjer altfor ofte, faktisk så ofte at jeg for første gang på ti år klarte å ødelegge en kontroller i ren frustrasjon. Ett lite feilgrep kan, og vil som oftest sørge for at du må starte oppdraget på nytt.

Det finnes ingenting verre enn dette i spill. B-knappen (Xbox 360) blir også brukt til altfor mange ting, og du ender ofte opp med å utføre en handling du ikke hadde ment å gjøre, som for eksempel å kaste deg ned fra et hustak. Ikke så heldig hvis du hadde planer om å faktisk bli på hustaket. Ja, du kan jo si "men kan du ikke bare klatre opp igjen?" og jo, det kan jeg... men det er en unødvendig hindring, og når det blir så utrolig mange unødvendige hindringer som Revelations inneholder, så må man også huske på å si nok når det da faktisk er nok.

Assassin's Creed: Revelations

Assassin's Creed-serien trenger sårt nye ideer. For øyeblikket kan det nesten virke som Ubisoft bare har tatt Brotherhood, lagt på en ny by, nye oppdrag (som er helt like oppdragene i tidligere spill), og litt nytt utstyr for så å kalle det et helt nytt spill.

Assassin's Creed: Revelations

Assassin's Creed: Revelations er ikke et dårlig spill, men blir for likt tidligere spill i serien. Det preges av svakt brettdesign, lite inspirerende oppdrag og få nye spillelementer - jeg har spilt alt før. Jeg hadde det tidvis morsomt, men ble meste skuffet over hvor lite serien har utviklet seg. Dette kan være et godt alternativ til nye fans av serien, men har du spilt de tidligere spillene bør du vurdere å styre unna.

6 / 10
+
Noen veldig kule brett, sverdkamper er alltid kult