The Legend of Zelda: Skyward Sword

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. For vår anmelder er The Legend of Zelda: Skyward Sword årets beste spill...

Jeg husker fremdeles den store gleden som preget vennegjengen min der vi satt med en nyinnkjøpt Wii og Zelda-spillet Twilight Princess i 2006. Det var likevel ikke til å stikke under en stol at Twilight Princess opprinnelig var et Gamecube-spill. Nå, fem år senere 25 år etter seriens debut, er Wii endelig klar for sitt første heleksklusive og skreddersydde Zelda-eventyr. Og selv om den som venter på noe godt gjerne må vente, er det sant at de heller ikke venter forgjeves.

Innenfor seriens tidslinje finner The Legend of Zelda: Skyward Sword sted før Ocarina of Time. Innledningen åpner med en dramatisk legende, hvor det fortelles om hvordan menneskene ble flyttet til et himmeløyrike av himmelske makter den gangen ondskapen herjet på landjorden. Det er på denne himmeløya, Skyloft, at vi stifter bekjentskap med barndomsvennene Link og Zelda. På Skyloft har hver innbygger en trofast følgesvenn i form av gigantiske fugler kalt Loftwing, som de benytter for å ta seg frem over skyene (ikke helt ulikt flyveøglene i Avatar).

Det er på en lettere romantisk luftetur at Zelda blir sugd inn av en kullsvart tornado og forsvinner under skylaget. Link, som en nyslått ridder av Skylofts ridderakademi, må dermed begi seg ut på en reise til et sted hans eget folk knapt husker og hvor mørke krefter nok en gang er i bevegelse. Men han slipper å reise alene. En skapning ved navn Fi viser Link veien til et hellig sverd. Med sverdet i hånd kaster Link seg ut på den skjebnesvangre reisen.

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Fra første stund merker man at dette er Zelda slik det alltid har vært. Her møtes gåteløsing, utforsking og en eventyrlig historie i skjønn forening. Man merker også at Nintendo har noe få andre utviklere kan skilte med: En 25 år gammel respektabel serie med mye og variert innhold. Resultatet er at spillet føles forfriskende nytt og som en herlig blanding av tidligere titler i serien på samme tid.

Den grafiske stilarten minner om en kombinasjon av The Wind Waker og Twilight Princess. Å fly over skyene på Links Loftwing gir sterke assosiasjoner til havseilasene vi foretok oss i The Wind Waker og Phantom Hourglass. Den lekne tonen fra Spirit Tracks kombineres med mørkere tema av Majora's Mask-karakter. I tillegg veksler uvalget av våpen mellom nykomlinger som en flyvende bille og en pisk i ekte Indiana Jones-stil, til glemte klassikere som muldvarphanskene og sandblåseren fra The Minish Cap.

Man kan trygt si at The Legend of Zelda: Skyward Sword takker gamle Zelda-spillere for langt og trofast følge. For hvem andre enn gamle fans vil le høylytt av en gammel eremitt som ber deg om å ikke dele informasjonen han har med noen, fordi «It's a secret to everybody»? Spillet inneholder også mye snacks for fans som elsker å utforske seriens rike univers.

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Mange klager over Wii-konsollens manglende HD-muligheter. Ikke én gang mens jeg spilte Skyward Sword tenkte jeg over dette. Grunnen er den særpregede visuelle stilen, som er tungt inspirert av impresjonisme-maleren Paul Cézannes verk. Her er klare farger og diffuse bakgrunner stikkordet, men det imponerende er hvordan det utydelige forvandles til detaljerte omgivelser jo nærmere en kommer.

Skulle du ende opp med dette spillet, anbefaler jeg at du tar deg noen minutter i Faron Woods til å beskue det skogkledde landskapet under den blåhvite himmelen. Impresjonismen kler Skyward Sword like godt som sumi-e kledde Ókami, og gir spillet et unikt preg midt oppi det kjente.

Det er som balsam for sjelen å regne når musikken begynner å sette sitt preg på The Legend of Zelda: Skyward Sword. For første gang i seriens historie er hele spillmusikken fremført av et orkester, og det er utrolig mange følelser som settes i sving når tonene strømmer ut av anlegget. Her er gamle kjenninger som Zelda's Theme med harpe og klarinett, men også nye stykker som fort kan bli nye fan-favoritter. Ballad of the Goddess, spillets hovedtema (og Zelda's Theme baklengs), er et klart eksempel på dette, og stykkene som gir meg assosiasjoner til studio Ghibli-filmer, keltisk folkemusikk og den følelsen man fikk av Super Mario Galaxy-musikken er toner jeg gjerne hører fremført av et live orkester i fremtiden.

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Link begynner sitt eventyr på himmeløya Skyloft og småøyene rundtomkring, men størsteparten av spillet finner sted i det enorme landskapet på landjorda under skyhavet. Enten du er på jakt etter å kjenne suget av vinden som hyler rundt ørene dine idet du kaster deg utfor en himmeløy, føle sola steke i vidstrakte ørkenlandskap eller svette av dirrende vulkansk hete, er The Legend of Zelda: Skyward Sword et spill som er stort nok til å tilby deg alt dette og mer til. Spillet er mettet med både varierte og underholdende sideoppdrag og småspill, hvor fallskjermhopping og berg-og-dalbanekjøring er bare noen av stikkordene.

Den potensielt store akilleshælen til The Legend of Zelda: Skyward Sword har i mine øyne vært kontrollen. Selveste Miyamoto har lovet et kontrollsystem skreddersydd for Motion Plus, en gjenstand som siden Wii Sports Resort har ligget ubrukt i spillskuffen min. Men Miyamoto holdt sitt ord, og Motion Plus-kontrollene bidrar til å skape den mest nyskapende, unike og underholdende siden ved The Legend of Zelda: Skyward Sword.

Ikke minst gjør kontrollene det mye mer utfordrende å spille, ettersom flere av fiendene leser bevegelsene dine og blokkerer deretter, mens andre må slås nøyaktig på sårbare punkter eller fra gitte vinkler. The Legend of Zelda: Skyward Sword er faktisk det første Zelda-spillet på lenge som utfordrer meg, og jeg kjenner at selv om utfordringene skaper både sinne og frustrasjon når jeg ikke får det til, så er triumfen desto større når fiendene endelig går i dørken. Nintendo har overbevist meg. Det er slik Zelda er ment å spilles - nå og i all fremtid.

The Legend of Zelda: Skyward Sword

Det tok meg imidlertid noe tid før jeg ble fullstendig overbevist og forelsket. The Legend of Zelda: Skyward Sword begynner noe tregt, og det var ikke før andre tempel at jeg ble fengslet. Mye av dette skyldtes min følgesvenn Fi, som sammenlignet med Midna fra Twilight Princess fremstår som noe kjedelig. Men med tiden blir man rent glad i denne mystiske skapningen, og når alt kommer til alt har Zelda-serien stilt med mer irriterende sidekicks opp gjennom årene.

Man kan trygt si at Wii-eiere ikke har hatt mye glede av konsollen sin så langt i år (med unntak av Xenoblade Chronicles). Men med The Legend of Zelda: Skyward Sword er alt glemt og Nintendo tilgitt. Spillet minner oss på hvorfor vi elsker Zelda, og at 25 år er ingen pensjonsalder for denne livskraftige serien. The Legend of Zelda: Skyward Sword entrer min bok som Wiis beste spill, årets spill 2011 og det beste Zelda-eventyret siden The Wind Waker.

10 Gamereactor Norge
10 / 10
+
Kunstnerisk visuell stil, stort spill, mye nytt innhold, kreativt og lekent kontrollsystem, storslått orkestermusikk, vever elegant sammen det nye med det gamle, utfordrende gåter, tøffe og engasjerende bosser.
-
Tar litt tid å bli fengslet, følgesvennen kan virke litt kjedelig.

• Solmyr Raven