Modern Combat 3: Fallen Nation

Modern Combat 3: Fallen Nation

Modern Warfare-klonen er tilbake, og denne gang treffer Gameloft blink på nesten alle punkter...

De fleste ble overrasket over kvalitetsnivået på Brothers in Arms da det ble lansert på Iphone for noen år siden. Ved første øyekast lot man seg ikke fange, men så fort man innså at kampene fant sted på en telefon var det vanskelig å ikke bli begeistret.

Siden den gang har Gameloft finpusset motoren, og gått tilbake til Modern Combat-serien. Gameloft satte standarden for hva man kan forvente av et nettbrett eller en telefon med Modern Combat 2, til tross for en relativt tynn hovedhistorie. Flerspilleren sørget imidlertid for at de fikk full klaff, og sørget for at det alene var verdt pengene.

Modern Combat 3: Fallen Nation

Med Modern Combat 3: Fallen Nation har de lånt inspirasjon fra både Battlefield 3 og Call of Duty-spillene, og denne gang er de så nære sistnevnte inspirasjonskilde at det er vanskelig å skille dem fra hverandre.

Logoen minner mest av alt om Battlefield 3-trailernes grafiske stil, mens jeg etter hvert kastes inn i en historie om A, som har slått seg sammen med B og C, som selvfølgelig utgjør en enorm trussel mot X.

Modern Combat 3: Fallen Nation

Terroristgruppen heter KPR, som består av Korea, Pakistan og Russland. Plottet i FPS-spill er sjelden verdig en Nobel-pris, så det er flott å se at Gameloft Montreal virkelig har jobbet med dette i Modern Combat 3. Så godt som all kritikk av deres tidligere utgivelser har blåst bort. Stemmene er godt synkroniserte med bevegelsene, ingen kloner er til spore og du kan slå så blodet spruter i hytt og pine. Vi får også flere in-game-mellomsekvenser, og selv quick time events er skreddersydd for situasjonen. Det er imponerende å se hvor langt Modern Combat 3 ligger foran sine nærmeste konkurrenter.

Men de gode taktene stopper ikke der. Gameloft har nemlig sørget for at du selv kan velge og justere hvordan styringen skal fungere, så du kan flytte knappene slik det passer deg. Alt fra størrelsen på de individuelle knappene til følsomheten på de vertikale og horisontale bevegelsene kan justeres etter behov. Bravo, Gameloft!

Modern Combat 3: Fallen NationModern Combat 3: Fallen NationModern Combat 3: Fallen Nation

Spillet byr på over 13 oppdrag med fire vanskelighetsgrader, og du blir sendt på oppgaver i baner som har godt over fem timers historie. Det spiller ingen rolle om det er på fjellene i Pakistan, i ødemarka i Sibir eller i tette storbyer - Modern Combat 3 leverer varene, og mer til. Variasjonen er iøynefallende, og oppdragene føles så gjennomførte at det er som å spille det på konsoll. Dessuten er kvaliteten på teksturene og detaljene oppriktig god. Jeg tok meg selv i å skyte på brusbokser flere ganger under gjennomspillingen bare fordi jeg kunne. Det eneste jeg savnet var skikkelig god utsikt og minneverdige områder, men til og med det er små kriterier. For i det store bildet teller det ikke så mye.

Våpnene har god variasjon og tyngde. Fornemmelsen underbygges av et velfungerende lydbilde, som kun skjemmes av noen repeterende setninger.

Modern Combat 3: Fallen NationModern Combat 3: Fallen Nation

På Ipad 2 har de skrudd opp volumet for alvor. Avskårne ledninger gnistrer, neonrør farger omgivelsene, frameraten er på topp og tåke, røyk, lens-flares, skygger og snøfnugg sikrer stemningen. Jeg kan ikke huske å ha nytt så godt av omgivelsene på et mobilt spill før. Og det er litt av en prestasjon, med tanke på hva Gameloft allerede har gjort på plattformen.

Blant kritikkpunktene er deres overdrevne bruk av skyteskiver. Til tider er det nesten så mange soldater som venter på deg at skytesekvensene trekker ut litt for lenge. Det var også mange figurer som ble stående helt stille, fordi jeg ikke fulgte den scriptede planen. Likevel er det mindre kritikkpunkter for enspilleren, siden kjøttet ligger i flerspilleren.

Her har de nemlig flyttet grensen for hva en flerspiller bør inneholde av perks, baner, spillmoduser, innstillinger og muligheter. Du kan også velge mellom å spille lokal flerspiller eller gå på nett og lage kamper for vennene dine.

Modern Combat 3: Fallen Nation

Du tjener opp penger og XP i kampene. Den ene valutaen lar deg kjøpe forbedringer til din figur, som også kan brukes i enspilleren eller på lokal flerspiller. Den andre gir deg adgang til alt fra hoverende setninger som leveres når du dreper motstanderen til nye profilbilder, samt et hav av perks. Vil du kjøpe gull, og dermed de mindre forbedringene, kan det også gjøres for ordentlige penger. Det er heldigvis ikke balanseforvirrende eller nødvendig.

Du kan spille med hele 12 spillere på et brett. Deretter bys du på seks brett med syv forskjellige og varierte moduser, som virkelig er et syn for øyet. Fans av Counter Strike, Battlefield og Modern Warfare vil sannsynligvis finne sin favoritt raskt. Det samme gjelder vinnerbetingelsene, killstreaks og tidsrammen. Alt kan innstilles, og har du ikke tid til å lage en egen kamp kan du delta i tilfeldige slag.

Modern Combat 3: Fallen Nation

Battle leverer klassisk alle-mot-alle-action. Team Battle byr på lagbaserte kamper, mens Capture the Flag følger modusens velkjente oppskrift. Manhunt endrer på reglene og belønner spilleren som har holdt på flagget lengst. Zone Control handler om å beskytte tre soner lengst mulig, mens Destruction lar det ene laget beskytte hacking-utstyr mens det andre skal ødelegge det. Den siste modusen er Bomb Squad, der det ene laget skal plassere bomber mens det andre demonterer dem.

Som du kan se er det noe for alle her. Likevel ligger den største overraskelsen i brettkvaliteten og størrelsen på dem. Modern Combat 2 var litt snevert i noen brett, men treerens brett er store, veldesignede og med flere gjennomtenkte designbeslutninger.

Selv er det vanskelig å senke armene i begeistring. Om du ikke var fan av Modern Combat 2 er oddsen stor for at det vil endre seg her. Dette er enkelt og greit det beste Gameloft-spillet på lenge, og det beste skytespillet på iOS.

Modern Combat 3: Fallen Nation

Versjon 1,0 er testet på iPad 2 samt iPhone 4S. Filstørrelse 1.05 GB. Kommer til Android mot slutten av 2011.

9 / 10