Neverdead

Neverdead

Makaber suppeaction fra B-spillsiden av Konami. Her er anmeldelsen av Neverdead...

Det har ikke vært noe særlig til oppstyr rundt Neverdead, og med et selskap som Konami i ryggen har naturligvis dette sine årsaker: Det er i spillets favør at folk flest ikke har greie på hvordan det funker eller hva det handler om. Det man ikke vet, har man ikke vondt av. I hvert fall ikke før man har kjøpt og testet produktet selv.

Konseptet er likevel noenlunde nyskapende. For drøye 500 år siden ble ridderen med det erkejapanske navnet Bryce Boltzman forbannet i duell med demonkongen (en froskeliknende skapning som ikke akkurat er et godt ansikt utad for resten av demonene), men en forbannelse i form av evig liv viser seg heldigvis nyttig for den nåværende regjering. Sammen med en typisk barmfager kvinneperson, sexobjektet Arcadia, jakter han demoner for å tjene til livets opphold. Det overordende målet er selvfølgelig å spore opp demonkongen for å bryte forbannelsen, men inntil videre er det duket for en rekke makabre konfrontasjoner.

Når jeg bruker ordet nyskapende, beskriver jeg forståelig nok ikke historien, men den hittil usette spillmekaniske tvisten udødelighet. På overflaten er Neverdead et gement tredjepersons skytespill, men etter kort tid viser det seg at de fremste hjelpemidlene er verken pistolen eller sverdet. Som udødelig er nemlig Bryce i stand til å separere seg fra bein, armer og hode etter eget ønske, en nyttig egenskap i kampen mot den massive floden av dødsforaktige helveteskryp.

Med regelmessige intervaller legger denne evnen opp til gåteløsning av det uvanlige slaget; nei, jeg vil ikke kalle dem kreative, men å manøvrere et snakkende hode gjennom en luftesjakt går i det minste ikke under betegnelsen alminnelig. At Bryce uttrykker bekymring for frisyren sin i denne tilstanden understreker videre at Neverdead på langt nær skal tas seriøst - hvis det i det hele tatt var noen tvil om det.

Apropos humor er det for øvrig morsomt å nevne at jeg ikke klarte å la være å le da jeg tilfeldigvis rullet Bryces hode over en av armene hans, liggende på parketten i et annet hjørne av brettet, og følgelig kunne koble sammen disse to. I og med at hånden fortsatt hadde et fast grep om våpenet, ble resultatet en tumlende, løpsk mitraljøse pilende rundt blant demonene i en komisk oppvisning av katt og mus.

Til tross for underholdende innslag som dette, er det ikke til å komme utenom at Neverdead har lite å by på når det kommer til helheten. Med sverd og pistol fraktes man fra sted til sted for å skyte på myriader av beist, noe som for så vidt kunne funket bedre hvis ikke skytefølelsen var så slarkete. Eller, slarkete er kanskje ikke riktig ord, men verken rekyl eller våpenlyd tilsier at man bruker noe annet enn en softgun kjøpt på svenskegrensa. Sverdet gir Neverdead en dimensjon av hack'n'slash, men etter en time eller to er heller ikke vill analogspakrodeo noe jeg vil honorere utvikleren for.

Stort mer er det ikke å si om Neverdead. Det er et spill som kunne skiltet med en viss blodharry B-spillsjarm á la Suda 51s Shadows of the Damned, men som i så måte hadde trengt et større fokus på humor, mer gjennomarbeidede spillmekanikker og flere absurde scenario. De ødeleggbare omgivelsene beviser at Rebellion har brukt nok av tid på teknologien, men hvorfor ikke sløyfe steinspruten, ta seg en fridag og gi manusforfatteren beskjed om å gjøre det hele enda litt mer cheesy. Spillmekaniske svikt er lettere å tilgi når andre spillmessige svikt er gjort med overlegg - det er ren psykologi.

NeverdeadNeverdeadNeverdeadNeverdead
05 Gamereactor Norge
5 / 10