Uncharted: Golden Abyss

Uncharted: Golden Abyss

En av Playstations største spillserier finner sin plass i lommen din. Vi har spilt gjennom Uncharted: Golden Abyss og satt karakter...

Av alle lanseringsspillene på PS Vita er det Uncharted: Golden Abyss som har virket mest spennende for meg. Spillverdenens Indiana Jones skuffer sjelden og jeg anser meg selv som en midt-på-treet tilhenger av serien.

Uncharteds største styrke på Playstation 3 er en kombinasjon av storslåtte og vakre omgivelser kombinert med en rekke ta-pusten-fra-deg-situasjoner. La oss heller ikke glemme dialogen. Uncharted er nemlig en av få spillserier hvor man virkelig bryr seg om personlighetene. De er vittige, menneskelige og vegrer seg sjelden for å lire av seg en og annen oneliner.

Det burde ikke komme som et sjokk, men Uncharted: Golden Abyss gir ingen fullblods Uncharted-opplevelse. Det ville vært urimelig å forvente ettersom det tross alt slippes på en håndholdt konsoll, men etter alt fokuset rundt kapasiteten i PS Vita - tilsvarende en stasjonær konsoll - er det på sin plass å nevne det.

Uncharted: Golden Abyss
Lyseffektene i Uncharted er de beste jeg noensinne har sett på en håndholdt konsoll. Enten lyset flammer fra tente fakler i mørke grotter eller ettermiddagssolen kaster glans over fjellsidene. Det er slående vakkert.

I løpet av hele gjennomspillingen har én tanke vokst seg klarere og klarere:

Dette er Uncharted light.

Man får altså ikke en Uncharted-opplevelse på høyde med storebroren på stasjonær konsoll. Men det betyr ikke at spillet er dårlig. Tvert om. Jeg har kost meg gjennom hele eventyret, og Uncharted: Golden Abyss gir en fin innføring i den nye konsollens teknologi.

Utvikleren Sony Bend har gjort jobben sin med å utnytte de aller fleste nyvinningene i den nye maskinvaren. For å finjustere siktet under skuddvekslinger kan man for eksempel vippe konsollen, noe som fungerte ganske bra. De fleste gåtene benytter berøringsskjermen, man vipper på Vitaen for å balansere på tømmerstokker (gjesp) og én gang ble jeg også nødt til å bruke kameraet.

Bruken av teknologien i PS Vita fungerer som regel godt sammen spillmekanikkene, men det finnes unntak. Jeg hatet virkelig når jeg ble tvunget til å bruke berøringsskjermen under slåsskamper, og måtte stryke fingeren i forskjellige retninger for å enten dukke unna eller gå til angrep. Det gir meg virkelig ikke noe mer å stryke fingeren over skjermen enn å trykke på firkant, så hvorfor tvinge meg?

Uncharted: Golden AbyssUncharted: Golden Abyss
Skytingen er grei tidtrøyte i Golden Abyss, men ikke et av høydepunktene på grunn av uengasjerende kunstig intelligens. Det var plattformelementene og klatringen som ga den beste Uncharted-følelsen.

Berøringsskjermen på baksiden kan benyttes til å klatre i tau eller stiger, men det føltes mer unødvendig enn nyttig. Når man klatrer i fjell kan man også stryke fingeren over skjermen for å tegne opp ruten, før Nathan klatrer videre på autopilot. Jeg aner virkelig ikke hva dette tilfører klatringen, ettersom det føles mer som om spillet spiller seg selv, enn at jeg har kontrollen.

Gåtene likte jeg derimot godt. Som regel bestod de av enkle puslespillaktige utfordringer som skulle løses med berøringsskjermen foran. Dette fungerte bra og virket skreddersydd for konsollen. Jeg koste meg like mye ved å pusse vekk sand og møkk fra gjenstander, løse gåter og puslespill på berøringsskjermen, som jeg gjorde med klatre- og actionscenene, og det sier sitt når det kommer fra en vaskeekte actionslange. Det kan selvfølgelig også ha noe å gjøre med at denne typen gameplay passer bedre på en håndholdt konsoll, selv om Vitaen er aldri så god å spille på.

Uncharted: Golden Abyss
Berøringsdille: Skyv fingeren mot venstre, ellers kan du bare glemme å få opp denne porten.

Det visuelle er både imponerende og en anelse skuffende. Bildeoppdateringen er lav ved skuddvekslinger og andre actionsekvenser. Noen teksturer er blasse og uinspirerende. Men som oftest er Uncharted: Golden Abyss pent. Spesielt lyseffektene er nydelige, enten det er ettermiddagssolen som skinner ned over ryggen til Drake, eller om det er lyset fra fakler som brenner inne i mørke grotter. Lys- og skyggeeffekter har aldri vært penere på en håndholdt konsoll.

Omgivelsene er også imponerende, selv om ikke variasjonen er like stor som i Uncharted 2 og 3. Handlingen utspiller seg i Sør-Amerika der Nathan snubler over en arkeologisk utgravningsplass. Overraskende nok viser det seg at dette har en enorm betydning for historiebøkene. Hvem skulle ha trodd noe sånt? Mens Nathan og en eller annen semi-het kvinnelig arkeolog (bombe...) søker sannheten og det moralsk riktige, lurer en grådig general i kulissene. Det er ikke et litterært mesterverk (om noen skulle tro det), men historien og dialogen er fornøyelig å følge.

Uncharted: Golden Abyss
Klatremus: Uncharted og kompani følger sjeldent T-stien.

Uncharted: Golden Abyss er et fornøyelig lanseringsspill. Det er nok ikke den systemselgeren Sony trenger, men likevel en god innføring i den nye konsollens teknologi. Det føles litt som Uncharted light, men hvem ville forventet noe annet? Et gjensyn med Nathan er alltid hyggelig, og i Golden Abyss er duket for nok et eventyrlig drama i kjent Uncharted-stil.

7 / 10
+
Gode gåter, bra innføring til PS Vita, Vakre lys og skyggeeffekter, det er Uncharted