Puss In Boots

Puss In Boots

Med sylskarpe klør og gitarklimpring har den sjarmerende katta tatt steget over i spillverdenen. Alexander har satt karakter...

De fleste lisensspill er grusomme. Spill som Catwoman og E.T. (som forøvrig regnes av mange som tidenes verste spill) er spill ingen bør utsettes for, og man kan lure på hva utviklerne har tenkt i utviklingsprosessen til disse spillene. Vi har likevel fått en del perler i årenes løp. Goldeneye 007, The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay og Alien vs. Predator er spill man absolutt bør få med seg, og holder et overraskende høyt nivå. Nå står spillet basert på filmen Puss In Boots for tur, og selv om folk etter Shrek-spillene sannsynligvis har null forventninger til det her, er det faktisk overraskende bra, selv om det halter på en del punkter.

Spillets historie er tatt rett fra filmen, og handler selvsagt om Puss som her drar ut på eventyr med egget Humpty Alexander Dumpty og katten Kitty Softpaws. Hensikten med eventyret er å finne tre magiske bønner som visstnok skal føre dem til et stort himmelslott der en gullgås skal befinne seg. Med denne gullgåsa skal Puss og Humpty kunne betale gjelden de har til byen San Ricardo, men helt problemfritt er dette selvsagt ikke.

Puss In Boots
Puss In Boots tar deg både høyt og lavt, og byr på noen klatresekvenser.

Jeg kan være enig i at historien høres ganske rar ut, men den er overraskende morsom - og ikke minst sjarmerende å følge med på. Puss er intet annet enn en storsjarmør. Den ene kule replikken etter den andre kommer på løpende bånd med spansk aksent, han stopper opp for å spille gitar for en dame selv om han er i livsfare, og glem ikke hatten og støvlene.

Jeg liker at utviklerne har fokusert på filmens handling i stedet for å lage en uinteressant suppe av minispill som mange andre gjør, men at de kunne frigjort seg litt mer fra filmen er det ingen tvil om. Spillet er nemlig ikke veldig mye lenger enn filmen, og jeg brukte ikke mer enn to timer på gjennomspillingen, men så bør det også nevnes at spillet selges for rundt 250 kroner. Noen ekstra utfordringer finnes det, men holdbarheten lider likevel på grunn av lav gjenspillingsverdi.

Da er det enda bra at spillet er morsomt så lenge det varer. Puss In Boots blir nemlig aldri kjedelig, og de to timene jeg brukte på å gjennomføre spillet foregikk uten pauser. Kampsystemet er veldig morsomt, og man kan sende bandittene i mange slags feller, utføre kloreangrep og til og med distrahere fiendene med litt underholdende gitarspilling. I tillegg kommer man til å utføre en del akrobatiske utfordringer, så variasjonen er stor nok til å underholde.

Puss In Boots
Pus sjarmerer så det holder med sin Casanova-holdning og kule replikker.

Jeg synes likevel blir litt for lett i mange av spillelementene, og spesielt i delene hvor løpingen går på autopilot, og du egentlig ikke trenger å gjøre mer enn å trykke på en knapp for å komme deg over hindringene ble det litt latterlig. Jeg skjønner at dette spillet er tilsiktet barn som ikke er vant med særlig vanskelige spill, men dette er fortsatt for lett, og for lite overlates til spilleren selv.

Litt vanskeligere ble det omsider da jeg satt meg ned med Playstation Move-kontrolleren, som spillet har full støtte for. Man skulle nesten tro at spillet opprinnelig er designet for å spille med Move med tanke på det ellers ganske utradisjonelle kontrollsystemet, men det vet jeg ikke helt. Noen steder, som i balanseutfordringene og kampsekvensene, passer det bedre med Move, mens andre steder fungerer det bedre med en vanlig håndkontroll. At det er støtte for begge deler hvor som helst, er dermed et stort pluss.

På det visuelle klarer dessverre ikke Puss In Boots å imponere. Grafikken er blass og utdatert, og omgivelsene blir dermed ikke særlig fine å se på. De tegnede mellomsekvensene må jeg likevel si at jeg fikk sansen for, og stemmeskuespillet er jevnt over ganske bra. Det er tross alt her mye av sjarmen kommer fra.

Puss In Boots
Gitar er et farligere våpen enn det de fleste tror.

Et av de største plussene til Puss In Boots er nemlig dette: Det klarer å sjarmere spilleren, og man må være en skikkelig surpomp for å ikke humre litt for seg selv gjennom spillet. I tillegg er spillet variert og morsomt så lenge det varer, og det maktet å underholde meg hele veien gjennom.

Jeg har likevel litt problemer med å virkelig anbefale deg dette. Spillet er ikke nødvendigvis verdt pengene - det er ekstremt kort og nokså lett, og det visuelle klarer heller ikke å imponere. En perle er det altså ikke, men jeg kan si at dette er et av de bedre lisensspillene man kan skaffe seg. Det er rett og slett bra og dårlig på samme tid.

6 / 10
+
Sjarmerende presentasjon, som oftest variert og morsomt, kreative løsninger, Move-støtte, jevnt over ganske mye bedre enn de fleste lisensspill.