Little Deviants

Little Deviants

De små, sukkersøte røverne i Little Deviants skal vise funksjonaliteten i Sonys nye konsoll. Men er det morsomt?

Hver gang en ny konsoll blir sluppet kommer det også et spill som utnytter alle de nye funksjonene for å vise hva den kan, og PS Vita sørger for at den ikke blir et unntak med det sukkersøte spillet Little Deviants, en lettspilt og sjarmerende samling med minispill.

Det blir kanskje mer riktig å skulle si at Little Deviants bare er sjarmerende til tider. Deviants, de skrullete monstrene driver gjøn og oppfører seg generelt veldig tullete, men i stedet for å være overveldende søtt og sjarmerende blir det heller litt for mye mas. Dette påvirker ikke kvaliteten på minispillene i seg selv, og så lenge du kan se bort fra irriterende monstre venter 16 forskjellige minispill i 30 verdener, og faktisk så er flere av dem rimelig artige.

Puzzle-spill som Little Deviants egner seg i min mening best på håndholdte konsoller. Når man har 15 minutter å slå i hjel på bussen er det ikke veldig fristende å skulle dra frem et rollespill som bruker tilsvarende tid på å laste inn spillet. Little Deviants derimot, er et spill designet for stunder som dette. Little Deviants kan plukkes opp og nytes i kortere økter. Her kan du jobbe med rekordene dine, dytte Deviants ut av hus eller hoppe i fallskjerm uten fallskjerm, samt løse puslespill og gåter.

Little Deviants
Å skyte Deviants med sprettert er uten tvil et av spillets høydepunkt.

Det skal sies at ikke alle minispillene er like bra. Et par hvor du blir jaget og må stikke av, i tillegg til en musikkbasert variant ligger på bunnen av lista. Disse er heldigvis et unntak, og de fleste av minispillene Little Deviants har å by på er overraskende gode. Favoritten er helt klart en hvor du skal bruke tauet rundt en wrestling-ring som sprettert, og skyte en Deviant mot motstanderne. Du trekker spretterten ved å trykke på både den trykkfølsomme skjermen og berøringsplaten på baksiden av Vitaen. Det føles som å stramme en ordentlig sprettert, og det er overraskende enkelt å sikte presist.

Et annet artig minispill gir deg oppgaven med å kaste uvedkommende Deviants ut fra en høyblokk. Dører og vinduer åpner seg på hver side av bygget, og for å dytte dem ut trenger du bare gi dem et lite knuff på ryggen. Trykker du dem på magen vil de gi deg et lite støt, så det gjelder å se hvilken vei de står, for så å velge om du skal bruke platen bak, eller den trykkfølsomme skjermen for å dytte dem. Desto mer du spiller, jo raskere blir tempoet, og det tar ikke lang tid før det som til å begynne med var et enkelt minispill utvikler seg til en real utfordring.

Little Deviants får meg til å revurdere hvordan PS Vita-spill skal spilles. Snart holder jeg konsollen på de merkeligste måter. Hvem vet hva forbipasserende tenker idet de legger merke til karen som står på hodet i bussen med Vitaen i den ene hånden mens den andre gnikker på bakplaten.

Little Deviants
Dette er HUB-området hvor du velger hvilke minispill du vil prøve deg på. Det ser litt forvirrende ut, men det er enkelt å forstå.

Jeg mener at Bigbig Studios har laget et spill som virkelig viser hvor mye variasjon man kan få i et spill på PS Vita, samtidig som spillet er veldig underholdende. Da vennene mine ville kikke på Sonys nyeste konsoll, var det først mest interessant å se grafikken i Uncharted, men tilslutt endte alle og enhver opp med Little Deviants i hendene.

Mens Little Deviants er flink til å vise Vitaens muligheter når det kommer til diverse kontrollmetoder, mislykkes spillet totalt med å demonstrere hvilket beist PS Vita er, med overfladisk design, firkantede modeller og lavoppløste teksturer. Musikken er også ganske tragisk, og blir fort veldig kjedelig og repetitiv.

Little Deviants
Ikke alle minispillene er like bra, og spesielt ikke de hvor du er nødt til å bruke mikrofonen.

Jeg tror dette vil bidra til at mange går glipp av Little Deviants, som i og for seg er svært underholdende. Folk som går til innkjøp av en helt fersk konsoll er gjerne kjernespillere som er ute etter imponerende grafikk i forhold til en bunke barnslige minispill, og når PS Vita først begynner å finne veien til lommene hos folk flest vil dette være så gammelt at det ikke lenger vil være interessant.

Likevel er Little Deviants et artig spill, og spilles det med venner vil konkurranseinstinktet komme frem på sekundet. Det er gøy å slå sine egne rekorder, og enda morsommere å slå sine venners. 'Bare en gang til' kommer det fra ivrige kompiser, og det til tross for at Little Deviants ikke er et veldig dypt spill. Du vil neppe sitte igjen med inntrykk som varer, men spillet klarer å holde seg underholdende samtidig som den viser hva PS Vita er i stand til når det kommer til spillkontroll. En smule avhengighetsskapende gameplay, tidvis sjarmerende figurer og et stort antall underholdende minispill gjør Little Deviants til et ganske så fornøyelig spill.

7 / 10
+
Mange minispill, avhengighetsskapende rekordjakt, viser PS Vitas muligheter og perfekt for kortere spilløkter.