Ultimate Marvel vs Capcom 3

Ultimate Marvel vs Capcom 3

Er dette det ultimate slåssespillet til PS Vita? Vi har prøvd oss på actionfylte slåsskamper i Marvel og Capcoms univers.

Hvis det er et slåssespill som virkelig tar kaka, så er det nok Marvel vs Capcom-serien. Eksplosjoner som dekker hele skjermen, hopp som forsvinner ut av bildet, fete eksplosjoner, kontraststerke farger og helt ekstreme eksplosjoner, knappekombinasjoner og spillmekanikker som er like balansert som en elefant på line. Nevnte jeg eksplosjonene? Overdrivelsene i Ultimate Marvel vs Capcom 3, har derimot blitt jekket et par hakk ned etter Marvel vs Capcom 3: Fate of Two Worlds.

Med et figurgalleri hvor du kan sette sammen et lag av Frank West fra Dead Rising, Arthur fra Ghost 'n Goblins, Wesker fra Resident Evil og slippe dem løs på superheltene Spider-Man, Captain America og Hulken så sier det seg selv at det går vilt for seg. Balanseringen fungerer ikke helt som den skal, så man ender ofte opp med å håpe på at man har flaks, til forskjell fra andre spill i sjangeren der det gjerne gjelder å kunne så mange knappekombinasjoner som mulig. Galskapen har kanskje blitt tonet ned et par hakk, men helt borte er den ikke.

Hvordan har Capcom laget et spill der alle disse figurene får lekt seg i samme univers? Vel, det har seg nemlig slik at våre kjære venner Doctor Doom og Albert Wesker bestemte seg for å slå seg sammen. Dette får giganten Galactus høre, og gjør det klart at han ikke liker denne sammenslåingen ved å true med ødeleggelse av begge universene.

Ultimate Marvel vs Capcom 3
Når det er kaldt gjelder det å samle seg rundt et varmt bål, mens man steker pølse på bue/kniver.

Spillet har omlag 50 figurer, og hvis du har kjøpt DLC-pakkene til PS3-versjonen av spillet kan de også overføres til PS Vita-spillet. Dette er noe vi ønsker å se mer av i spillbransjen. Alle figurene har alternative kostymer og utseender. Spider-Man har for eksempel et stort antall drakter fra hans lange karriere som rettferdighetens forkjemper, inkludert den klassiske, sorte Venom-drakten og Iron Spider-drakten Tony Stark (Iron Man) var så snill å gi han da han ble med i New Avengers. Det samme gjelder alle de andre figurene som også kjemper mot planetslukeren Galctus.

Hver figur har også sine replikker hver gang de vinner en kamp. Hulken mobber skjeggete figurer og Redfield forteller at han ikke vil miste nok en kollega. Alle sammen har også sin egen temalåt, og når Arthur løper mot fienden animeres han på samme måte som han ble i det originale Ghost 'n Goblins, mens en gitarversjon av originallåten spilles i bakgrunnen. En skal ikke klage på mengden innhold, det skal være sikkert og visst.

Ultimate Marvel vs Capcom 3
Her er det ikke bare plass til superhelter og steroidestappa kampkjemper. Er du for eksempel en utdannet advokat kan du også hevde deg i toppen.

Capcoms figurer gjør heller ikke spillet mindre sinnssykt. Når advokaten Phoenix Wright roper OBJECTION!, slår med dokumenter eller snubler og sparker på samme tid, blir det bare vanskeligere å skulle fordøye galskapen. Du har selvfølgelig klassikerne fra Street Fighter, men når man drukner i airjuggles, aircancels, comboer og hyper comboer, samtidig som man skal holde styr på tremannslag blir det vanskelig å henge med.

Kaos til side, Ultimate Marvel VS Capcom 3 er en forbedring fra tidligere spill i serien. Noen figurer har blitt litt mindre kraftige og noen kan heller ikke bruke de kraftigste spesialangrepene like ofte. Figurenes superformer har også blitt bedre balanserte og er ikke like overdrevne, samtidig som de ofte varer litt lengre for tregere slåsskjemper. Å kalle det balansert er kanskje litt å ta i, men mengden ting som skjer på skjermen har blitt tonet ned så man faktisk kan få med seg noe av innholdet. Det er også en god ting at det virker mindre tilfeldig om man vinner eller taper. Nå kan man faktisk merke forskjellen på en nybegynner og en veteran.

Når man spiller på en håndholdt konsoll er vanskelig å ikke skulle forvente nedsatt grafikk og bildeoppdateringsproblemer, men det finnes ingen tydelige tegn på slikt her.

Å skulle sammenligne PS Vita-versjonen med storebror på PS3 blir litt som å skulle sammenligne to nesten identiske ting. Det er vanskelig å se forskjellen, og det er imponerende nok i seg selv. Spillet kjører med en solid bildeoppdatering på 60 bilder i sekundet, og den fantastiske OLED-skjermen gjør en god jobb med alle de fargerike figurene som spretter rundt på arenaen. Bakgrunnene for arenaene tegnes fortsatt i full 3D, og det er nok mulig at Capcom har tonet ned på bevegelige detaljer, men det er nesten ikke merkbart.

Ultimate Marvel vs Capcom 3
Tremannslag: i motsetning til spill som Soul Calibur har du i Ultimate Marvel vs Capcom 3 mulighet til å ta med deg hele tre forskjellige figurer til hver kamp, og disse kan byttes inn når det skulle passe deg.

Enhver slåssespillfan vil konstatere at kontrollen er det aller viktigste i sjangeren. Selv med Vitaens mindre knapper og trangere plasserte analogstikker er det lettspilt og enkel å lære - det krever bare litt tilvenning. Det tar ikke lang tid før du fyrer av komboer i øst og vest.

Trykker du på en av skulderknappene kan du velge hvilken av de tre spillerne på laget du vil bruke til å dele ut knyttnever, laserstråler og spindelvev. Dette kan også gjøres ved enkle trykk på skjermen. Hvis du foretrekker, kan skjermen også brukes til å utføre angrep. Det å skulle bytte mellom figurer på denne måten er veldig brukervennlig, men i kampene var det mer behagelig å bruke styrespakene.

Ultimate Marvel vs Capcom 3
Iron Man og Captain America ser ut til å være gode venner igjen etter borgekrigen... og neimen ser det ikke ut til at de kommer bedre overens med superskurken Magneto også. Dette er bra gutter, veldig voksent av dere!

Spilling over nett er også en enkel affære. Du kan ha åtte spillere i lobbyen samtidig, og ditt favorittlag kan lagres til senere, slik at du ikke trenger å bruke tid på å velge hvem du skal være og så videre. En spiller mot spiller-kamp er aldri mer enn et knappetrykk unna. Du kan også endre innstillinger som hvilke områder motspillerne dine kan være fra, og skru av og på spilling med berøringsskjermen.

Noen vil nok mene at spillet er på sitt beste når man spiller mot andre mennesker, men jeg kjedet meg ikke under enspilleren. Og er du av typen som liker å samle alt av småting, kostymer, tegneserier og ekstrainnhold kan du se fram til å bruke mye tid på dette.

Vi får håpe at dette blir standarden når det kommer til slåssespill til PS Vita, i motsetning til Reality Fighters, for i så fall har sjangeren en veldig spennende fremtid foran seg.

8 / 10
+