Street Fighter X Tekken

Street Fighter X Tekken

Capcom og Namco barker sammen for å avgjøre om tre dimensjoner er bedre enn to, og hvem som er sjangerens ubestridte mester...

Så er det endelig her. Street Fighter X Tekken er et av årets mest etterlengtede spill og en prestisjetung kamp som handler like mye om å kåre slåssespillenes beste serie som å sette et endelig punktum i debatten om hva som er best av 2D og 3D. Derfor har både Capcom og Namco rasket sammen 19 av sine absolutt beste nevekjempere for å banke konkurrenten gul og blå og dermed gå seierende ut av ringen.

Totalt er det 38 figurer som møter en i Street Fighter X Tekken, en av de største startrekkene noensinne i en ny slåssespillserie. Siden Capcom står for utviklingen, Namcos Tekken X Street Fighter kommer først til neste år, er det Street Fighter IV som ligger til grunn for både design og konsept. Men i denne milepælen innen slåssespillhistorien er det ikke nok å bare låne fra fireren, så derfor har de utviklet et nytt system for lagbasert slåssing som både overrasker og i stor grad fungerer utmerket.

Det føltes litt rart å være Street Fighter-veteran på det 20. året og likevel måtte gå gjennom et treningsprogram før jeg kunne starte slåssingen. Det viste seg å være en god idé, for det er mye å sette seg inn i hvis man ønsker å få mest mulig ut av Street Fighter X Tekken - og det vil man jo. Her får vi opplæring i det nye counter-systemet og blir demonstrert hvordan man best utnytter sin partner ved byttene, og helt nye innslag som Pandora og noe de kaller Gem System. Jeg blir imponert av dybden i gameplay og hvor logisk det hele føles.

Street Fighter X Tekken
Endelig får vi se hvem som er best av Ryu og Kazuya. Tekken-figurene er veldig annerledes mot Capcom-gjengen, og det krever mye trening.

Capcom har kort fortalt lykkes med å forme Street Fighter X Tekken til et spill som flere enn bare de mest innbitte kjernespillerne kan ha det gøy med - mye takket være de intuitive nyhetene. Det mest spennende er naturligvis Namcos Tekken-figurer som nå har gått fra tre til to dimensjoner og blitt tilpasset et helt nytt gameplay. Dette fører til at de som er vant til å spille med Marduk, Paul og Heihachi ikke har noen som helst fordeler, og de må lære det meste på nytt.

Det er heller ingen fordeler for dem som er vant til Capcoms slåssespill fra tidligere. Tekken-kjemperne vrir og vender på det klassiske systemet med kvart- og halvsirkelbevegelser for å utføre spesialangrep på en måte vi ikke har sett i denne serien før. Etterhvert som man lærer den ene figuren etter den andre blir det enklere å forstå hvorfor Capcom har gjort dette med spillkontrollen. Det passer helt enkelt bedre til Tekken-figurene, og plutselig føles det logisk å utføre Kazuyas Mist Step før man kan avfyre en Spinning Demon og så avslutte komboen med en ødeleggende Demon Hook.

Street Fighter X Tekken
Playstation 3-versjonen av Street Fighter X Tekken inneholder fem ekstra figurer: Cole MacGrath fra Infamous, Sony-maskotene Toro og Kuro, Pac-Man og Mega Man.

Det er friskt, det er annerledes og jeg liker det. Street Fighter X Tekken er ikke et Street Fighter-spill krydret med Tekken-figurer - det er et helt nytt spill. I motsetning til andre lagbaserte slåssespill er det her nok med å slå ut én av motstanderne. Dette tvinger oss til å spille taktisk og faktisk utnytte begge slåsskjempene maksimalt. Å bytte sjelden betyr døden siden de gjenvinner helsen ved å bli byttet ut. Capcom har derfor stuet inn flere forskjellige bytter de kaller Switch Cancel, Cross Rush, Cross Assault og Cross Arts. Alle tjener et formål, og de gjør at man kan bytte offensivt enten man blir banket opp av motstanderen, eller selv er midt i en lang kombo.

Systemet er veldig fleksibelt, og det finnes alltid en vei ut av kinkige situasjoner. I sine beste øyblikk får det tankene til å vandre i retning Street Fighter III: Third Strike - det finnes verre forbilder. Dessuten kan man bruke Pandora som Capcom er veldig stolte av. Det kan best sammenlignes med å ta ut målvakten i hockey for å satse alt på ett kort.

Street Fighter X Tekken
PS Vita-versjonen kommer ikke før til høsten, men inneholder til gjengjeld tolv ekstra figurer, deriblant Blanka og Dudley fra Capcom og Bryan og Lars fra Namco. Disse ligger allerede på disken til Playstation 3 og Xbox 360, og det vil bli mulig å låse dem opp mot betaling senere i år.

Ved å trykke ned, ned og begge mediumangrepene kan du ta livet av den ene figuren din slik at den andre får vanvittige krefter i noen sekunder før også den dør. Rekker man en skikkelig combo kan kampen fort snus fra nederlag til seier. Dette gjør hver eneste kamp ekstremt spennende siden mirakuløse comebacks skjer oftere enn i noen andre slåssespill.

Den største innvendingen jeg har mot Street Fighter X Tekken er det såkalte Gem System, og det er dessverre en viktig del av spillet. I et forsøk på å gjøre det mer lettspilt, får alle slåsskjempene sette ut inntil tre Gems før hver kamp. Disse gjør at du automatisk kan blokkere kast, bli sterkere eller noe annet. Siden aktiverer man dem under kampene og får dermed de fordelene man har valgt. Dette er såklart likt for alle, men det føles billig og fordummende, og det kunne like gjerne uteblitt for min del.

Det gjelder også det faktum at Capcom har gjort det enklere enn noensinne å utføre superspesialene i tillegg til andre forenklinger. Dette er kanskje ikke et direkte problem ettersom det gjør spillet mer tilgjengelig, og folk som ikke er kjent med Street Fighter burde ha problemer med å utføre et verstingangrep uansett hvordan det er utformet. Derimot fører det til en overflod av spesialangrep, og det er dårlig at visse komboer kan utføres kun ved ett trykk på to knapper. Det virker som om Capcom har innsett at ingen satte pris på deres tidligere forsøk med "Easy Operation", og derfor bestemte de seg for å snike inn dette rasket i spillet.

Street Fighter X Tekken
En av spillets morsomste figurer er transvestitten Poison, som bruker S/M-pisk og har en herlig gammeldags kampstil.

Det er ikke noe som påvirker helheten i noen stor grad, men det burde ha vært mulig å velge det bort. Ellers er det nettopp valgfriheten som imponerer i Street Fighter X Tekken. Det finnes flere variasjoner for hvordan man ønsker å slåss, ikke minst Scramble som lar fire personer kjempe sammen i tillegg til et oppdragsbasert konspept som er skikkelig utfordrende. Ikke uventet er historien ganske lunken. Uansett hvordan man ser på det, så er dette et versus-spill. Historiemoduser blir aldri optimalt i slike tilfeller - det er ulogisk.

For å legge frem en siste klage må jeg trekke frem nettmodusen i den versjonen vi testet (Playstation 3, men jeg mistenker at det samme gjelder Xbox 360), og det handler om serverne. Skal selvfølgelig oppdatere anmeldelsen hvis jeg tar feil på det siste punktet, men hvis man ikke har perfekt ping lider spillingen av mye forsinkelser. Det ligger langt bak hva for eksempel Arc Systems tilbyr med Blazblue: Continuum Shift Extended. Dette kan sikkert fikses, og det blir antageligvis bedre etter hvert som flere skaffer seg Street Fighter X Tekken.

Street Fighter X Tekken
Det gjelder å holde øye med bakgrunnen. Der kan man stadig se kamphaner som ikke fikk plass i spillet.

Derimot vil jeg berømme Capcom for at alle figurene er spillbare allerede fra start. Det har vært tradisjon i slåssespillsjangeren å låse figurer slik at man må spille time etter time med enspillerdelen før man kan begynne å ha det moro. Det er et tiltak jeg aldri har forstått. Nå kan man kjøpe spillet, invitere venner samme kveld og umiddelbart servere en komplett opplevelse.

Med det sagt så er Street Fighter X Tekken overraskende friskt, og er definitivt noe å bygge videre på for Capcom. Det er raskt, smidig, har god nettstøtte og det føles både dypt og nybegynnervennlig. Dette er noe alle slåssespillentusiaster burde få med seg. Det samme gjelder alle andre.

8 / 10
+
Fantastisk spillkontroll, stort utvalg av figurer, underholdende enspiller-modi, godt design.