Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Touch My Katamari

Touch My Katamari

Vår Katamari har rullet langs gatene, samlet inn småting, vokst oss større og tatt over verden igjen - men er det morsomt?

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

De fleste vil forklare en Katamari som en liten, klumpete ball. En ball som øker i hastighet, plukker opp fem sukkertøy, en tyggis, ti stifter, mugger, lekebiler og tennisraketter. Følelsen av Touch My Katamari er som en konstruert, klassisk barndomsdrøm - jeg tar til meg alt, og ballen vokser. Herfra går jeg unna parkene, ruller lengre mot landet og over til et annet kontinent. Endestasjonen er i verdensrommet.

Den noe suggestive tittelen Touch My Katamari viser hvor mye som kan gjøres med Playstation Vita. Den berøringssensitive for- og bakskjermen kan brukes for å kontrollere vår runde helt med millimeterpresisjon, og kontrolleren føles herlig intuitiv - selv om man spiller gjennom det med berøringskontrollere.

Selv er jeg ingen fan av berøringssensitive skjermer. Men her har de funnet et perfekt kompromiss, da kontrolloppsettet bruker både styrespakene og den berøringssensitive baksiden av konsollen. På den måten kan jeg både rulle, svinge og øke farten på min Katamari, og det føles like velkjent ut som før.

Touch My Katamari
Dette er en annonse:

Touch My Katamari føles virkelig som et steg videre for serien. Det er fremdeles gøy å se den lille ballen konsumere verden bit for bit mens den vokser seg større. Konseptet er latterlig enkelt, men det er umulig å ikke bli motivert til å gjøre ballen større. Dessuten er alt akkompagnert av sær, japansk pop.

De har lagt utrolig mye arbeid i det overdrevne og fargerike designet. Både brettene og filmsnuttene syder av designmessig frihet, og historien fortelles på en måte som tvinger frem spillerens konsentrasjon. Lydeffektene er som tatt ut av det klassiske Nintendo-biblioteket, og vil treffe alle nostalgiske hjerter.

Grafikken er teknisk imponerende, selv om den ikke når opp til Playstation 3-standarden fra Katamari Forever og Beautiful Katamari. Det estetiske er likevel imponerende, og vil overraske de fleste.

Touch My Katamari
Dette er en annonse:

Playstation Store fungerer som et slags kjøpesenter, der du kan kjøpe slikkerier for å øke godterisummen i slutten av hvert brett. Deretter kan du bruke søtsakene du har samlet til å kjøpe dekorasjoner til din Katamari. Rekordene og de høyeste poengsummene listes på nett, hvilket øker motivasjonen betraktelig.

Det eneste kritikkverdige med Touch My Katamari er at det ligner veldig på de tidligere utgivelsene i serien. Heldigvis er konseptet like underholdende, og følelsen av å plukke opp bit etter bit er ubeskrivelig beroligende. Dette ville vært en soleklar nier om det ikke var for mangelen på nyheter - selv om det er min desiderte favoritt i line-upen til PS Vita. Men ikke tenk på karakteren. Elsker du Katamari vil du elske dette også.

08 Gamereactor Norge
8 / 10
+
Konseptet blir aldri gammelt, jeg har med meg Katamari overalt, intuitiv spillkontroller, herlig grafikk, positiv og sær musikk, kule retro-lyder
-
Lite nytt i forhold til tidligere spill i serien
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

2
Touch My KatamariScore

Touch My Katamari

ANMELDELSE. Skrevet av Christian Gaca - GR DE

Vår Katamari har rullet langs gatene, samlet inn småting, vokst oss større og tatt over verden igjen - men er det morsomt?



Loading next content