Jak and Daxter: The Trilogy

Jak and Daxter: The Trilogy

Naughty Dog har levert gode spill i en årrekke, og Jak & Daxter: The Trilogi er intet unntak. Alexander har testet HD-samlingen...

Det begynner å bli en del år siden jeg sist satt og spilte PS2-klassikere som Ratchet & Clank og Sly, men på grunn av den økende populariteten for HD-relanseringer får jeg i disse dager spille gjennom mange av klassikerne på nytt. Og ikke minst prøve meg på nye. Jak and Daxter: The Trilogy er blant HD-relanseringene jeg virkelig har sett fram til. Det er blant seriene jeg ikke har spilt så mye før - men noe som jeg likevel tror vil falle i smak med tanke på min kjærlighet til de andre plattformspillene til PS2. Etter timesvis med hopping, skyting og kjøring rundt i både frodige naturlandskap, dystre industriområder og langt uti ørkenen sitter jeg omsider klar med en dom.

Ferden min startet naturlig nok med det første spillet i trilogien: Jak and Daxter: The Precursor Legacy fra 2001. Her blir vi tidlig vitne til luringen Daxters forvandling fra å være et kortvokst alvevesen til å bli en mellomting av oter og røyskatt, og senere skal man prøve å finne en måte å forvandle Daxter tilbake på mens man utforsker gamle artefakter. Det er ikke et særlig stort fokus på historien her, og spillet viser sine virkelig sterke sider ved spillmekanikkene som i stor grad minner om klassikere som Super Mario 64 og Banjo & Kazooie.

Det man nemlig kommer til å gjøre i dette spillet er å hoppe og sprette gjennom fargerike områder - og for å komme videre, skal du samle såkalte Power Cells som anskaffes ved å utføre ulike oppgaver. Oppgavene man får tildelt er utrolig varierte, og går fra å være små race til å løse ulike gåter samt komme seg gjennom diverse hinderløyper. Det samme er omgivelsene, og du vil støte på både frodige jungellandskap, vulkanske områder og mye mer.

Jak and Daxter: The Trilogy

Skal jeg være helt ærlig finner jeg få feil ved Jak and Daxter: The Precursor Legacy. Det faktum at jeg aldri kjedet meg i det hele tatt og at jeg i grunn har lyst til å gå ned å spille det med det samme, gjør at jeg faktisk mener at dette er blant de beste plattformspillene jeg har spilt. Morofaktoren er på topp absolutt hele tiden, og det er en overflod av ting å gjøre, samtidig som det føles sinnsykt balansert.

Like imponert ble jeg dessverre ikke over Jak 2, som går under det anonyme tilnavnet Renegade. Her er settingen flyttet til en stor og dyster by som kan minne om Empire City i inFamous med et litt mer futuristisk preg. Byen styres med jernhånd av en ond baron, og ved hjelp av undergrunnsnettverket i byen skal du selvsagt ordne opp.

I motsetning til eneren er Jak 2: Renegade oppdragsbasert og mer i retning et actioneventyr. Kampsystemet er blant annet fornyet med litt mer dybde, og både våpen og spesialangrep er nå tilgjengelige. I et system som kan minne om Grand Theft Auto er det ofte flere oppdrag å velge mellom, og startes ved at man kommer seg til en av oppdragsgiverne sine som befinner seg i ulike
utkanter av byen.

Men selv om tanken bak dette systemet absolutt er god, skal jeg ikke legge skjul på at det bød på et par problemer. Det tar ofte lang tid å komme seg fram og tilbake i byen, og når dette kombineres med kronglete kontroll for kjøretøyene blir resultatet ofte irriterende og frustrerende. Ikke bare er gatene trange, men om du skulle være så uheldig å støte borti politiets eiendom risikerer du å få en hel tropp i hælene med det samme.

Jak and Daxter: The Trilogy

Jeg skal altså ikke legge skjul på at Jak 2: Renegade til tider er et ganske frustrerende spill. Oppdragsstrukturen føles også litt for dårlig gjennomtenkt da du i Demon's Souls-stil må starte oppdragene helt på nytt, som i lengden kan føles ganske nådeløst. Jak 2 er likevel ikke noe dårlig spill - det beholder mange av enerens sterke sider, er betraktelig lengre og byr på en bedre historie. Det klarer bare ikke å heve seg til det som virkelig imponerer.

Jak 3 er det siste spillet i samlepakken, og er satt til ødemarken der Jak og Daxter har blitt sendt etter hendelsene i forrige spill. Spillet beholder mange av elementene fra toeren, men med tanke på settingen er det nå introdusert en del nye elementer, og et stort fokus er nå blitt lagt mot racing av ulike slag. Å kjøre store biler og ri på dyr i full fart er sammen med de andre oppgavene man skal utføre overraskende morsomme, og selv om den noe kronglete kontrollen henger igjen, er dette en vesentlig forbedring fra toeren. Spillopplevelsen føles mer gjennomtenkt og atmosfærisk denne gangen, og er tidvis vanskelig å legge fra seg på tross av sine feil.

På punktene Jak 2 og 3 virkelig skinner er på det visuelle. Som Uncharted sender grafikkentusiastene i lykkerus i dag, klarte Naughty Dog også i gamle dager å imponere med grafikken. Det er et overraskende høyt detaljnivå over det hele, og når HD-oppdateringen nå er et faktum kan man ikke gjøre annet enn å juble. Det er rett og slett et av de mest imponerende HD-relanseringene jeg har sett med tanke på det visuelle, og med litt ekstra finpuss tør jeg faktisk påstå at i hvert fall toeren og treeren ville imponert hvis de hadde blitt lansert i dag også. Eneren makter også å imponere, men ikke på samme måte. Ansiktene på figurene er ganske kantete, men omgivelsene er intet mindre enn smellvakre - det er med elleve år gammelt originalmateriale.

Jak and Daxter: The Trilogy

Stemmeskuespillet er også noe som bør nevnes. Man vil møte mange figurer og stemmer i de ulike spillene, og jevnt over er kvaliteten på stemmeskuespillet overraskende bra. Det er likevel en figur som skiller seg ut, nemlig Daxter. På tross av alderen til spillene er faktisk stemmen til dette tynne, oransje lille dyret noe av det beste jeg har vært borti noensinne i et spill. Og da er det enda bra at Daxter tar seg av det meste av pratinga - selv om han alt for ofte kommer med feil replikk til feil tid. Jak er derimot stum i eneren, og får først stemme i toeren når temperamentet hans har nådd bristepunktet.

Jak and Daxter: The Trilogy klarer altså å imponere på en god del punkter. På det visuelle oser det av kvalitet, og alle tre spillene byr på moro med sin variasjon. Jeg må likevel si meg litt skuffet over spillene. Mens Jak and Daxter: The Precursor Legacy imponerte meg fra første stund, er de to andre langt fra feilfrie, og savnet etter en mer polert og gjennomtenkt opplevelse er stort. Irritasjonsmomentene var for store til å fly under radaren min. Samlingen er likevel ikke noe jeg fraråder noen å kjøpe - alle spillene er tross alt gode, og med tre spill får man mye for pengene.

7 / 10
+
Eneren er så å si perfekt, mye variasjon, imponerende HD-oppdatering, bra stemmeskuespill, gode historier.