Unit 13

Unit 13

Daniel har tatt tempen på PS Vitas første spesialstyrke, og ryddet slagmarken for korka terrorister i Unit 13...

Utvikleren bak SOCOM-serien og i senere tid det massive skytespillet MAG har masser av erfaring med å lage skytespill. Nå har Zipper Interactive skapt nok et spill basert rundt ideen om å pepre skurker med kuler, nemlig Unit 13 til Playstation Vita.

Nok en gang skal jeg lære meg typisk skytespillkontroll i en obligatorisk treningsekvens. Har du spilt skytespill før, kan du allerede kaste granater, gå i dekning og viktigst av alt vet du hvordan avtrekkeren brukes. Litt skuffende at det ikke er mulig å hoppe over denne delen, men på samme tid er det også greit at den er tilstede for nybegynnere.

Unit 13 bruker ikke alle funksjonene Vitaen har å by på. Det hender du får et par ikoner på skjermen som kan trykkes på, men verken SIXAXIS eller berøringsflaten på baksiden blir brukt. Det er litt trist med tanke på hvor godt disse fungerte i Uncharted: Golden Abyss, men analogstikkene gjør en god jobb når det kommer til å sikte inn terrorister.

Unit 13
Å skyte fra dekning kan være en lur taktikk, spesielt når fienden er altfor villig til å løpe rett inn i ilden.

Til forskjell fra Zipper Interactives tidligere spill, har ikke Unit 13 en skikkelig historiedel. Snarere får vi en bunke mindre oppdrag som kan spilles i hvilken som helst rekkefølge. Dette er positivt på mange måter, men det har også noen åpenbare ulemper. Den mest åpenbare fordelen er at et oppdrag kan spilles gjennom på en fem minutters busstur og fortsatt ha tid til overs. Du får diverse typer oppdrag. Noen er tidsbegrenset, mens andre skal ha deg til å utføre ulike handlinger uten å bli oppdaget.

Den store ulempen med dette oppdragssystemet er at det hemmer utviklernes muligheter til å fortelle en solid og sammenhengende historie. Det koker ofte ned til at en farlig person må elimineres, og det blir en smule tynt i lengden. Ikke det at skytespill generelt sett er kjent for gode historier, men dette blir bare latterlig. Kjedelig design på både brett og figurer gjør at Unit 13 mangler personlighet.

Unit 13
Nei, dette er ikke Operation Metro. Dette er Unit 13s førstepersonsperspektiv... men du kan da alltids late som.

Det er derimot underholdende å plaffe ned hundretalls terrorister. Du har et relativt stort utvalg av våpen å velge mellom. Kontrollen er solid og dekningsystemet fungerer flott, uten at de nødvendigvis er nyskapende. Unit 13 spilles fra et tredjepersonsperspektiv, mens når du sikter langs løpet flytter perspektivet seg til førsteperson. Skytefølelsen på topp, og dette er det beste aspektet ved Unit 13.

Til tross for et relativt kjedelig design, er likevel Unit 13 et ganske pent spill. Litt vanskelig er det å skulle vurdere grafikken i spill på nylanserte konsoller, fordi det fortsatt er uvisst hvor mye som kan presses ut av Vitaen. Grafikken er skarp, med detaljerte miljøer og flotte lyseffekter, og fysikken på fallende fiender ser veldig bra ut.

Unit 13
Hei, gutter, hvorfor skyter dere i veggen? Jeg er her.

Terroristene i Unit 13 minner litt om Stormtroopers fra Star Wars, med tanke på at de er unormalt flinke til å dø - men ikke så veldig mye annet. De snur ryggen til mens skuddene hagler og stiller seg framfor en vegg før de dekker den med kulehull. Vaneligvis klarer jeg å se over litt uintelligent AI. Det kan jeg ikke i Unit 13, for disse skurkene er stokk dumme. Zipper Interactive har mer erfaring når det kommer til nettbasert spilling, så det er godt mulig at den dårlige kunstige intelligensen er en bieffekt av dette.

I samarbeidsdelen tar man for seg de samme oppdragene som i enspillerdelen. De artige og actionfylte enspillerbrettene blir bare bedre sammen med en venn. Du har også tilgang til poenglister og daglige utfordringer hvor du har 24 timer på å få høyest mulig poengsum i ett utvalgt oppdrag.

Unit 13
Mens Unit 13 er ganske imponerende rent teknisk, mangler det personlighet og særegen stil.

Ideen bak Unit 13 er spennende, og konseptet fungerer relativt bra. Samtidig er det skreddersydd for det håndholdte formatet. Spillet mangler personlighet, og det faktum at flere av brettene brukes om og om igjen med små forandringer, gjør at alt føles litt billig. Kan du se bort fra en elendig historie og tragisk kunstig intelligens, samtidig som du er lysten på et actionfylt skytespill på PS Vita, er det ikke umulig at Unit 13 er spillet for deg. For min egen del kommer jeg nok til å plukke opp spillet under fremtidige bussturer.

6 / 10
+
Stilig konsept, underholdende action, god kontroll.