Norsk
Gamereactor
anmeldelser
Lego Harry Potter: Years 5-7

Lego Harry Potter: Years 5-7

Harry Potter prøver seg i Lego-format på Playstation Vita. Resultatet er langt mer klossete enn forventet.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Som den yngste i en søskenflokk på fire, hvorav tre av oss var gutter, er det ikke så rart at store deler av barndommen min var fylt og preget av Lego. Blant nabobarna var vi faktisk kjent som de med all Legoen. Min forkjærlighet for Lego har imidlertid tapt seg med årene. Ikke fordi jeg mistet interessen for selve byggingen og leken. Tvert imot, hadde det vært sosialt akseptert hadde jeg nok fremdeles bygd alt hva fantasien min kommer på og hva man har klosser til. Men nettopp her ligger problemet til Lego slik det har blitt de siste årene: Der Lego før i tiden handlet om at man kunne bygge hva som helst bare man hadde nok klosser, har Lego i dag blitt til modeller man kun kan bygge dersom man kjøper de enkeltstående settene med de spesialdelene som følger med.

Omtrent likedan føles det av og til å spille Lego Harry Potter: Years 5-7. Fremfor å fremstå som en fantasifull tumleplass, fortoner spillet seg som en fantasiløs reise gjennom ferdiglagte og overprisede modeller. Slikt stimulerer ikke kreativiteten i et barnesinn.

Lego Harry Potter: Years 5-7
Lego-versjonen av Harry Potter er hakket flinkere til å vise følelser enn Daniel Radcliffe-motstykket.

Som de fleste (alle?) Lego-spillene de siste årene tar Lego Harry Potter: Years 5-7 utgangspunkt i en kjent filmserie, ikler den Lego-klosser og -figurer, og forsøker å formidle historien på så humoristisk og barnevennlig vis som mulig. Og allerede her støter Lego Harry Potter på et problem. For de tre siste bøkene og de fire siste filmene i Harry Potter-serien er nok langt fra det jeg vil kalle barnevennlige, og jeg ville nok nølt med å vise de fire siste filmene til mine hypotetiske barn. Dermed får man et barnevennlig spill basert på filmer som kanskje er ment på en litt eldre aldersgruppe, og det uten norske menyer. Er det rart spillet lider av identitetskrise?

Dette er en annonse:
Lego Harry Potter: Years 5-7
Jeg er ikke sikker, men jeg tipper at løsningen her har noe med bokstaven W å gjøre...

Alle som har sett filmene eller lest bøkene vet at handlingen i Harry Potter er full av detaljer, og hvordan skal man klare å formidle dette uten å bruke ord, slik man alltid har gjort i Lego-spillene? Det blir omtrent som å forsøke å oppsummere hovedtrekkene i Ringenes Herre uten å kunne bruke ord som ring, hobbit, alver eller Gandalv. Resultatet er et spill hvor historien blir forsøkt formidlet via nærmest uforståelige mellomsekvenser og viktige detaljer gjerne blir utelatt til fordel for nye og ofte uforståelige gags. Man skal ha god kontroll på historien fra før av for å i det hele tatt forstå noe av hva som foregår i spillet. Det hjelper heller ikke at mellomsekvensene er mørke og alltid ser ut til å være ute av fokus. De ser ut som billige konverteringer og er ganske enkelt dårlige.

Lego Harry Potter: Years 5-7
Oppdraget her er å gå fra A til B, løse en gåte og vente på at spillet lagrer. Ikke særlig motiverende...

Ideelt sett burde Harry Potter-verdenen være et passende sted å bruke Lego-klosser. Å bryte fra hverandre og sette sammen igjen ting ved hjelp av magi både høres og føles like naturlig som å gjøre det med Kraften i Lego Star Wars. Dessverre forblir dette et uforløst potensial i spillet. Det tar ikke lang tid før hele prosessen med bygging og riving blir monotont og kjedelig. Mye av skylda må de lite kreative gåtene ta. Mange av dem er skikkelig malplasserte (hva har for eksempel en trehjulssykkel i Forbidden Forest å gjøre?), de fleste er lite kreative, og det totale inntrykket er at designet er skikkelig klossete utført. Igjen finnes det selvsagt unntak, men de er dessverre altfor få. Mange vil dessuten irritere seg over de mange stedene hvor man løper fra A til B, løser en enkel gåte underveis, venter 30 sekunder mens spillet autolagres og det hele gjentas.

Dette er en annonse:

Spiller man spillet på Vita, er utbyttet for konsollvalg lik null. Konsollens muligheter utnyttes knapt. Touchskjermen bruker man av og til i trollmannsdueller for å kaste formularer (du har to valg: venstre eller høyre), mens bakskjermen kun kan benyttes til å sikte med enkelte formularer som Reducto. Sistnevnte funksjon fungerer imidlertid utrolig dårlig, og det beste er bare å skru av funksjonen og bruke analogstikken istedenfor.

Lego Harry Potter: Years 5-7
Mye i Lego Harry Potter ser bare forferdelig ut. Hagrids halvbror Grawp er bare ett eksempel.

Totalt ender Lego Harry Potter: Years 5-7 opp med å bli et spill som kun er interessant for dem som allerede kjenner Lego-spillene og har et merkelig og ukuelig ønske om å spille Harry Potter-varianten. For alle andre blir dette fort et spill som kaster bort både tid og penger. Se heller filmene, eller enda bedre: Les bøkene. Finn også fram de gode, gamle, kreativitetfremmende Lego-klossene fra loftet i samme slengen.

04 Gamereactor Norge
4 / 10
+
Noen morsomme episoder nå og da, kjent formel for dem som er vant med Lego-spillene.
-
Dårlige mellomsekvenser, sliter med å formidle historien, banene føles uinspirerte og fantasiløse, flere av gåtene føles malplasserte, bruker knapt nok Vita-konsollens potensiale eller bakskjerm, best uten lyd, ikke norske menyer tilgjengelig.
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

Lego Harry Potter: Years 5-7Score

Lego Harry Potter: Years 5-7

ANMELDELSE. Skrevet av Mohammed Warsame

Harry Potter er tilbake på Galtvort for andre og siste gang i Lego-form, og resultatet er ikke uten sine feil. Vi har svingt med tryllestaven...



Loading next content